Terug
Gepubliceerd op 01/02/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/12/2021 - 20:00 Sporthal
Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid
  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring notulen vorige gemeenteraad 29 november 2021.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

        De notulen van de vorige gemeenteraad dd. 29 november 2021.

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur, artikel 32.

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Brakel.

        Feiten, context en argumentatie

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter en de algemeen directeur.

        Besluit

        Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering dd. 29 november 2021. worden goedgekeurd.

      • Besluit Burgemeester tot digitale vergadering van de Gemeente- en OCMW-raad dd. 29 november 2021. Bekrachtiging.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

        De bijeenkomst van de Gemeenteraad dd. 29 november 2021.

        Regelgeving

        De Nieuwe Gemeentewet, artikel 134, §1 en artikel 135, §2.

        Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 2, §2.

        Feiten, context en argumentatie

        Gelet op de pandemische situatie nam de burgemeester een besluit met het oog op het digitaal organiseren van de gemeente- en ocmw-raad.

        Besluit

        Enig artikel: De raad bekrachtigt het besluit dd. 29 november 2022 op naam van de burgemeester.

    • Grondgebied

      • Patrimonium. Akte aankoop gronden ter hoogte van Cordenuitstraat.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

        Het aanbod tot het kopen van gronden ter hoogte van de Cordenuitstraat, kadastraal gekend als 7e afdeling, sectie B, nrs. 2265A, 2265B, 2266, 2267B en 2264 en de intentie om hier een bos aan te planten.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, lid 2, 11°.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 3 maart 2021 deelde de betrokken eigenaar mee geïnteresseerd te zijn in de verkoop van de percelen;

        Het college dd. 10 maart 2021 besloot om de vraag te stellen aan de gemeenteraad om principieel akkoord te gaan tot aankoop van deze gronden;

        De beslissing van de gemeenteraad dd. 26 april 2021 waarbij de aankoop van de percelen goedgekeurd werd;

        De beslissing van het college dd. 3 mei 2021 houdende aanstelling van Afdeling Vastgoedtransacties tot opmaak van een schattingsverslag;

        De beslissing van het college dd. 20 september 2021 houdende kennisname van het schattingsverslag dd. 14 september 2021 (12531S) opgemaakt door Afdeling Vastgoedtransacties;

        De beslissing van het college dd. 29 november 2021 houdende kennisname van de akte aankoop onroerend goed verleden op 5 november 2021 met repertoriumnummer 2021/3608, opgemaakt door Afdeling Vastgoedtransacties met volgende kerngegevens:

        - Verkopers: dhr. Roskam Etienne en mevr. Van Vaerenbergh Godelieve, Meerlaanstraat 25 te 9320 AALST.

        - Ligging: Cordenuitstraat, kadastraal gekend als 7e afdeling, sectie B, nrs. 2265A, 2265B, 2266, 2267B en 2264.

        - Verkoopprijs: € 39.000 en bijkomend dient voor de pachter een vergoeding pachtverbreking te worden voorzien van € 10.100.

        Besluit

        Artikel 1: De goedkeuring van de akte aankoop onroerend goed opgemaakt door Afdeling Vastgoedtransacties zijnde:

        - Verkopers: dhr. Roskam Etienne en mevr. Van Vaerenbergh Godelieve, Meerlaanstraat 25 te 9320 AALST.

        - Ligging: Cordenuitstraat, kadastraal gekend als 7e afdeling, sectie B, nrs. 2265A, 2265B, 2266, 2267B en 2264.

        - Verkoopprijs: € 39.000 en bijkomend dient voor de pachter een vergoeding pachtverbreking te worden voorzien van € 10.100.

        Artikel 2: De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd tot de ondertekening van de akte.

        Artikel 3: Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Afdeling Vastgoedtransacties en aan onze financiële dienst.

    • Openbare Werken

      • Herinrichting N48 - Ronsesestraat. Inneming 42B - Overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden. Goedkeuring.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

        Aanleg fietspad N48 - Ronsesestraat. Grondverwervingsplan. Inneming 42B - overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 11°.

        De gemeenteraadsbeslissing d.d. 20 maart 2017 houdende de goedkeuring van de ontwerpakte verkoop aan de gemeente Brakel van de inneming 42 (verkopers dhr. en mevr. André De Cubber - Georgette Pieters) opgemaakt door notaris Olemans / Brakel i.k.v. project 'aanleg fietspad N48 Ronsesestraat '.

        Feiten, context en argumentatie

        Kennisname van de overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden opgemaakt door Aquafin zijnde :

        project : Heraanleg N48 Ronsesestraat. Aquafinproject 20.170: Collector Molenbeek fase 3 - BRA09RM - GIP dossier O213.069A.

        grafisch plan : inneming 42B

        ligging : Ronsesestraat en kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie B nr. 1052D

        eigenaar : Gemeente Brakel

        erfdienstbaarheid Aquafin : recht tot het plaatsen (aanleg / toezicht / controle / onderhoud / herstel en/of vervanging) van een ondergrondse afwatercollector en toebehoren, overeenkomstig het tracé aangeduid op het grafisch plan.

        Voorstel van het college om deze overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden goed te keuren.

        Besluit

        Artikel 1 : De goedkeuring van de overeenkomst tot vestiging van erfdienstbaarheden opgemaakt door Aquafin zijnde :

        project : Heraanleg N48 Ronsesestraat. Aquafinproject 20.170: Collector Molenbeek fase 3 - BRA09RM - GIP dossier O213.069A.

        grafisch plan : inneming 42B

        ligging : Ronsesestraat en kadastraal gekend als 2e afdeling, sectie B nr. 1052D

        eigenaar : Gemeente Brakel

        erfdienstbaarheid Aquafin : recht tot het plaatsen (aanleg / toezicht / controle / onderhoud / herstel en/of vervanging) van een ondergrondse afwatercollector en toebehoren, overeenkomstig het tracé aangeduid op het grafisch plan.

        Artikel 2 : De Algemeen Directeur en de voorzitter worden gemachtigd tot het ondertekenen van deze overeenkomst.

        Artikel 3 : Afschrift van onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan Aquafin n.v. en de financiële dienst van onzer gemeente.

    • Mobiliteit

      • Mobiliteit. Algemeen aanvullend verkeersreglement.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

        Het opmaken van een (één) aanvullend verkeersreglement voor de gemeente Brakel.

        Regelgeving

        De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 119.

        Decreet Lokaal Bestuur, artikel 42, 2°

        Decreet 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens, artikel 4, §1, lid 2 en artikel 5, §1, lid 23.

        Wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

        Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende  algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

        Ministerieel besluit waarbij van 11 oktober 1976 waarbij de de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

        Uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

        Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.

        Feiten, context en argumentatie

        Teneinde een maximale transparantie te bereiken, werd een ontwerp van algemeen aanvullend verkeersreglement opgesteld. 

        Dit herneemt de bepalingen van bestaande aanvullende verkeersreglementen en brengt deze onder in één tekst.

        Daarnaast zijn nieuwe bepalingen onder de titel "Buurtwegen" opgenomen.

        Het college stelt voor het ontwerp van reglement goed te keuren.

        Besluit

        TITEL 1 - PARKEREN

        Hoofdstuk 1 - Parkeren gemeentewegen

        Artikel 1: Gemeentewegen

        §1 . BEURTELINGS PARKEREN : halfmaandelijks

        1°  Twaalfbunderstraat vanaf de Valkenbergstraat tot huisnr 76;
        2° Kruisstraat vanaf de Warande tot aan de grens met de gemeente Lierde
        3° Sint-Martensstraat : gezien vanuit de richting kerk naar Vloesberg:

        a) rechts, vanaf huisnr 16 tot aan huisnr 36 en vanaf huisnr 40 tot aan huisnr 54;
        b) links, vanaf de aansluiting met de Zure Veldwegel tot aan de eigendom van huisnr 31 en vanaf huisnr 37 tot 15m vòòr de bushalte;

        §2 VERBODEN PARKEREN : Voor elke voertuig

        1° Opbrakelsestraat langs beide zijden over een afstand van 65m vanaf woning nr 1 richting deelgemeente Opbrakel langs beide zijden;
        2° Meerbeekstraat ter hoogte van huisnrs 30 tot 44, en 41;
        3° Tamelbroekstraat vanaf de Nestor De Beckstraat over een afstand van 15m;

        4° Groenstraat vanaf en langsheen huisnr 20 tot aan huisnr 30;
        5° Nestor De Beckstraat tussen Lessensestraat en Tamelbroekstraat langs beide zijden;
        6° Lessensestraat over een afstand van 40m vanaf de Nestor De Beckstraat langs beide zijden;
        7° Sint-Martensstraat

        a) tussen huisnr 36 en 40 langsheen beide zijden van de weg;

        b) vanaf huisnr 7 tot huisnr 9 links in de richting Vloesberg

        8° Stationsstraat :

        a) tussen huisnrs 71 en 81 op werkdagen tussen 8u en 17u30;
        b) vanaf de Hoogstraat langs de onpare huisnrs over een afstand van 16

        9° Hollebeekstraat langs de huisnrs 1 en 3;
        10° Serpentestraat vanaf kruispunt Wielendaalstraat langs zijkant huisnr Wielendaalstraat 30 over een afstand van 15m
        11° Sint-Sebastiaanplein ter hoogte van huisnr 4
        12° Teirlinckstraat tussen huisnr 11 en 17
        13° Suttermeers op het einde langsheen het voetpad loodrecht op de straat
        14° Tenbossestraat : thv huisnrs 19 en 21, en 7 m vanaf huisnr 19 richting Dr. De Dryverestraat
        15° Kulkadetstraat op het verharde stuk openbaar domein buiten de rijbaan naast huisnr 6
        16° Hul over een afstand van 80m. vanaf de Rovorst langs beide zijden;
        17° Kraaiestee ter hoogte van huisnummer 10 over een afstand van 30;
        18° Nieuwstraat langsheen huisnrs 67 en 69;
        19° Sint-Franciscusstraat rechts vanaf de Holenbroek tot aan en in de richting van de Opbrakelsestraat;
        20° Industrielaan, gezien vanaf Geraardsbergsestraat :

        a)links vanaf de Geraardsbergstraat tot eerste bocht naar rechts
        b) rechts vanaf Geraardsbergsestraat tot 25m voorbij de eerste zijweg naar rechts;
        c) rechts vanaf gebouw nummer 28 tot einde Industrielaan;

        21° Baneike:  thv huisnr 29 over een lengte van 17 meter;

        22° Everbeekplaats: tussen de achterzijde van de kerk en het vakantiehuis over een afstand van 25 meter langsheen beide zijden van de weg, alsmede rechts in de rijrichting van de kerk vanaf de Lessensestraat tot een 10-tal meter voorbij het daar aangelegd zebrapad.

        §3  VOORBEHOUDEN PARKEERPLAATSEN

        1° Andersvaliden

        a) Deelgemeente Nederbrakel

        1) Markplein : parkeerplaatsen ter hoogte van woningen nr 2, 10 (parkeerplaats het dichts bij de bibliotheek), 12;
        2) parking Tirse : gezien vanuit de richting van het Marktplein
        * de laatste twee parkeerplaatsen van de parkeerstroken gelegen langs de service flats,
        * de eerste twee parkeerplaatsen op de derde rij van de parking,;
        3) Vierschaar :
        * de eerste twee parkeerplaatsen vanaf kruispunt met de Neerstraat,
        * de eerste twee parkeerplaatsen van de vierde rij op de parking,
        * de tweede parkeerplaats linkerzijde gezien vanaf ingang gebouw nummer 21,
        * 2 parkeerplaatsen rechts achteraan gezien vanaf ingang gebouw nummer 21,
        * 2 parkeerplaatsen op de buiten de rijweg gelegen parking aansluitend op het gebouw nummer 25
        4) Neerstraat : eerste parkeerplaats links vanaf uitrit Marktplein richting Brusselsestraat
        5) Stationsplein : eerste twee parkeerplaatsen op de 3de parkeerzone
        6) Dam : 1ste parkeerplaats rechts gezien vanaf Meerbeekstraat;
        7) parking sporthal : eerste twee parkeerplaatsen links naast ingang sporthal
        8) Hoogstraat : parkeerplaats ter hoogte van woning nr 3
        9) Meerbeekstraat : parkeerplaats rechtover woning nr 52
        10) Kerkhofstraat : parkeerplaats ter hoogte van woning nr 51

        11) Serpentestraat: parkeerplaats ter hoogte van woning nr 14

        b) Deelgemeente Parike

        1) Hollebeekstraat : eerste twee parkeerplaatsen rechts vanaf Steenweg;

        c) Deelgemeente Opbrakel

        1) Sint-Martensstraat :
        * laatste parkeerplaats op de parkeerstrook gelegen rechts vanaf de Ronsesestraat
        * parkeerplaats links van de ingang van de kerk;

        d) Deelgemeente Zegelsem

        1) Sint-Ursmarsstraat : parkeerplaats rechts ingang kerk
        2) Teirlinckstraat : parkeerplaats rechts en rechtover Buurthuis

        e) Deelgemeente Elst

        1) Sint-Apolloniaplein : eerste twee parkeerplaatsen rechts ingang kerk

        f) Deelgemeente Everbeek

        1) Everbeekplaats:

        * eerste twee parkeerplaatsen links ingang kerk,
        * laatste parkeerplaats van de parkeerstrook onmiddellijk rechts ingang kerk
        2) Muiterijstraat :
        * eerste links ingang kerk,
        * eerste parkeerplaats van laatste rij links ingang kerk

        g) Deelgemeente Michelbeke :

        1) Sint-Sebastiaanplein : eerste parkeerplaats naast de kerk,
        2) Guido Gezellestraat : parkeerplaats naast bushalte,
        3) Riedeplein : eerste twee parkeerplaatsen links vanaf Groenstraat

        2° bussen 

        a)Groenstraat over een afstand van 20m vanaf ingang en langs Stella Matutina tijdens de schooldagen:

        1) van 7u30 tot 9u van maandag tot vrijdag;
        2) van 16u tot 17 van maandag tot vrijdag uitgezonderd op woensdag
        3) van 11u45 tot 12u30 op woensdag

        3° Cerenomiewagens

        a) Everbeekplaats voor de ingang van de kerk over een afstand van 15m;
        b) Muiterij voor de ingang van de kerk over een afstand van 15m
        c) Marktplein thv van de deur links van de kerk

        4° Alle voertuigen

        a) Industrielaan gezien uit de richting van de Geraardsbergsestraat:

        1) rechts vanaf 30m voorbij de eerste zijweg rechts tot 15m voor de bocht naar rechts
        2) buiten de rijbaan gelegen gedeelte rechtover ingang gebouw nr 28

        5°  Personenwagens, auto’s dubbel gebruik en minibussen :

        a) Parking Tirse
        b) Everbeekplaats;
        b) Dam met inbegrip van parking
        b) Muiterij op de parking thv gemeentelijke kleuterschool
        b) Sint-Sebastiaanplein
        f) parking sporthal
        f) Vierschaar
        h) Sint-Pieterswijk
        i) Peperendaalwijk
        j) Hovendaal
        k) Ruiterij
        l) Nederstenkouter
        m) Geraardsbergsestraat tussen Rondplein en Industrielaan langs de pare huisnummers
        n) Brusselsestraat thv woning nr 38
        o) Neerstraat langs beide zijden van huisnummer 3 tot en met huisnummer 13
        p) Serpentestraat, tussen Brugstraat en Theo Brakelstraat
        q) uitgezonderd op woensdag tussen 5u en 14u,
        a. Marktplein
        b. Serpentestraat tussen Marktplein en Brugstraat
        c. Hoogstraat

        6° Elektrische voertuigen : Oplaadplaatsen

        a) 2 parkeerplaatsen op de parking Vierschaar
        b) 2 parkeerplaatsen op de parking Tirse
        c) 2 parkeerplaatsen op de parking gemeentelijke sporthal 

        7° Deelauto's:

        a) 2 parkeerplaatsen op de parking Stationsplein

        §4 BEPERKTE PARKEERTIJD max 30 min

        1° Buiten blauwe zone

        a) Brusselsestraat thv woning nr 38

        2° Binnen blauwe zone

        a) Hoogstraat, met uitzondering van de parkeerplaats voor andersvaliden
        b) Neerstraat van huisnr 5 tot 13 en van 24 tot 34, met uitzondering van de parkeerplaats voor andersvaliden

        §5  ZONALE REGELING

        1° blauwe zone

        a) Neerstraat
        b) Stationsstraat;
        b) Wielendaalstraat;
        d) Serpentestraat;
        e) Brugstraat;
        f) Markplein;
        g) Tirse langs beide zijden van de rijweg gelegen tussen gebouw bibliotheek en T.Brakelstraat;
        h) Kasteelstraat vanaf kruispunt Stationsstraat-Hoogstraat-Wielendaalstraat tot en met woning nummer 26;
        i)  Vierschaar vanaf Neerstraat tot parking;

        j) Beekstraat: op de parking gelegen langsheen het handelspand ter hoogte van het kruispunt Beekstraat-Brusselsestraat

        2° parkeren enkel personenvoertuigen en voertuigen dubbel gebruik

        a) Noordhoek;
        b) Hovendaal;
        c) Sint-Pieterswijk,
        d) Nederstenkouter
        e) Veldstraat,
        f) EdgarTinelstraat,
        g) Peperendaalwijk,
        h) Suttermeers,
        i) Vierschaar
        j) Ruiterij

        §6 PARKEREN OP HET VOETPAD

        1° Wijnstraat gedeeltelijk langs de kant van de pare huisnummers

        §7 De in deze titel getroffen maatregelen worden als volgt gesignaleerd met

        §1. : verkeersborden E5 en E7 met de pijlen Type X a, b en d;
        §2.1 tot §2.7, §2.8b tot §2.14 : gele onderbroken lijn
        §2.15 : verkeersbord E3
        §2.7a, §2.16; §2.18, §2.19, §2.20 : verkeersbord E1 met onderborden Xa en Xb
        §3.1 : borden E9A met onderbord Type VIId (symbool voor andersvaliden)
        §3.2 : verkeersborden E9d met onderborden aanduiding uren + Xa en Xb
        §3.3 : het verkeersbord E9a (waar nodig met pijlen Xa en Xb) met onderbord type IV “uitgezonderd cerenomiewagens”
        §3.4 : verkeersbord E9 met onderborden Xa en Xb
        §3.5.a tot 3.5.p : verkeersbord E9b
        §3.5.q : verkeersbord E9b met onderbord "uitgezonderd op woensdag van 5u en 14"
        §3.6 : verkeersbord E9a met pictogram of onderbord “elektrische voertuigen” + onderbord VIIb

        §3.7: verkeersbord E9a met pictogram of onderbord "deelwagen" 
        §4 : onderbord max 30 min
        §5.1 : de verkeersboren begin en einde blauwe zon met afbeelding E9a en parkeerschijf
        §5.2 : de verkeersborden begin en einde blauwe zone met afbeelding E9b en parkeerschijf
        §6 : de verkeersborden E9f

        Hoofdstuk 2 - Parkeren gewestwegen

        Artikel 2: In de Geraardsebergstraat wordt links gezien richting Rondplein, vanaf de Industrielaan over een afstand van 25m enkel parkeren toegelaten voor personenauto's, auto's dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen.

        De maatregelen wordt gesignaleerd met het verkeersborden E9a + onderborden Xa en Xb

        TITEL 2 - EENRICHTINGSVERKEER

        Artikel 3: In de Warande wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd vanaf het kruispunt met de Eikkouterweg tot aan en in de richting van de Kruisstraat. Het verkeer van fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs wordt in beide richtingen toegelaten Art. 2 : De in artikel 1 getroffen maatregelen worden gesignaleerd met de verkeersborden C1 en F met onderbord “uitgezonder + symbolen fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs.

        TITEL 3 - TONNAGEBEPERKING

        Artikel 4:

        §1 Er wordt een tonnagebeperking ingevoerd uitgezonderd laden en lossen, en bussen, voor voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is:

        1° 3,5 ton:

        a) Berendries

        b) Groenstraat

        c) Pontweg

        d) Strichtstraat

        e) Wijnstraat

        f) Zonale geldigheid 3,5 ton: Wielendaalstraat, Tirse, Serpentestraat, Brugstraat, Marktplein, Kasteelstraat, Hoogstraat, Neerstraat, Spoorwegstraat, St-Pieterswijk, Stationsstraat, Stationsplein, Gauwstraat, Brusselsestraat deel tussen Beekstraat en Neerstraat, en Watermolenstraat, deel tussen Beekstraat en Neerstraat

        2° 7,5 ton:

        a) Lessensestraat

        b) Klaaie

        c) Priem

        d) Brouwierstraat

        e) Molenstraat

        f) Kloosterstraat

        g) Gelategemstraat

        §2 Er wordt een tonnagebeperking waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton ingevoerd met uitgezonderd laden en lossen in de zijstraat van de Lessenstraat tussen woningen nrs 7 en 21a.

        §3 De in deze titel getroffen maatregelen worden gesignaleerd met de verkeersborden : - C21 (3,5 ton of 7,5 ton) met onderbord uitgezonderd laden en lossen, en bussen - zonale geldigheid type C21 (3,5 ton), met opschrift uitgezonderd laden en lossen, en bussen.

        TITEL 4 - SNELHEIDSBEPERKINGEN

        Artikel 5:

        §1 Op volgende gemeentewegen wordt in beide rijrichtingen een snelheidsbeperking van 50km/u ingevoerd:

        1°  bebouwde kommen

        2° Kleistraat en Riebeke

        3° Berendries

        4° Hauwstraat

        5° Gelategemstraat

        6° Brakelbosstraat

        7° Leinstraat, vanaf het kruispunt met de Sint-Liebertusdreef tot aan de aansluiting met Tenbergen

        8° Priemstraat, vanaf 200m voor de aansluiting met de Plankkouter tot aan bebouwde kom van Everbeek-Boven

        9° Nieuwstraat, vanaf 200 m vóór het rustoord "De Vlaamse Ardennen" tot aan de aansluiting met Taalman

        10° In de Valkenstraat vanaf 100 meter vóór de aansluiting met de Schoolstraat tot aan de aansluiting met de Lozelandstraat

        11° Schoolstraat 

        §2 Op volgende gewestwegen wordt een snelheidsbeperking van 50km/u ingevoerd:

        1° bebouwde kommen

        2° Langsheen de N8 vak Kleibergstraat, in beide richtingen, vanaf het einde van de bebouwde kom, klmpunt 43.500 tot aan de aansluiting met de Gentsestraat, klmpunt 45.150

        3° Langsheen de N462b vak Molenberg, Moriaanstraat, wordt in beide richtingen, vanaf klmpunt 1.000 tot aan het kruispunt met de Neerhofstraat, klmpunt 1.296 (begin bebouwde kom), een snelheidsbeperking van 50km/h ingevoerd

        4° Er wordt langsheen de N462 in de richting van Brakel, als aanloop, een snelheidsbeperking ingevoerd van 50 km/u vanaf 200m voor het variabel bord “begin 30 of 50km/u”, zijnde aan klmpunt 22.900

        5° Er wordt langsheen de N462b in de richting van Zottegem, als aanloop, een snelheidsbeperking ingevoerd van 50km/u vanaf 200m voor het variabel bord “begin 30 of 50km/u”, zijnde aan klmpunt 0.390

        6° Er wordt in de rijrichting Brakel, als aanloop, langsheen de N493, Steenweg een snelheidsbeperking ingevoerd van 50 km/u vanaf 200m voor het begin van het variabel bord Z30 zijnde aan klp 5.280

        §3 Volgende zone 30 worden ingevoerd:

        1° woonwijken:

        a) Sint-Pieterswijk

        b) Nederstenkouter en Veldstraat

        c) Suttermeers

        d) Vierschaar

        e) Ruiterij

        f) Hovendaal

        g) Peperendaalwijk

        h) Edgard Tinelstraat

        i) Noordhoek - in de Stationsstraat vanaf de aansluiting met het Stationsplein tot de aansluiting met de Hoogstraat

        2° Schoolomgevingen:

        a) omgeving van de vrije kleuterschool in de Schoolstraat : vanaf de aansluiting met de Valkenstraat tot 50m voorbij de school

        b) omgeving van de vrije lagere school in de Sint-Franciscusstraat : vanaf woning nr. 2 tot aan woning nr. 10 en in de Holenbroek vanaf de aansluiting met de Sint-Franciscusstraat tot aan woning nr. 5

        c) omgeving van de gemeentelijke kleuterschool in de deelgemeente Everbeek waarin een deel van de Muiterij (vanaf woning nr 17 tot woning nr 62) en een deel van de Maandagstraat (vanaf kruispunt Muiterij tot en met woning nr 18)wordt opgenomen

        d) omgeving van de gemeenschapsschool en vrij onderwijs deelgemeente Nederbrakel : (kleuter, lager en middelbaar) waarin de Wielendaalstraat, Brugstraat, Serpentestraat, Hoogstraat, Marktplein, Kasteelstraat tot woning nr 62, Neerstraat tussen Hoogstraat en Gauwstraat, Driehoekstraat tussen Lindeplein en kruispunt met Nederstenkouter, Lindeplein worden in opgenomen

        e) omgeving van de vrije lagere school Lilare en de middelbare school Stella Matutina in de deelgemeente Michelbeke waarin de Groenstraat, Kammeland, Riedeplein, St-Sebastiaansplein, Guido Gezellestraat (bushalte), een deel van de Nieuwstraat (30m vanaf kruispunt met Meierij) en een deel van de Meierij (bushalte) (65m vanaf kruispunt met Nieuwstraat) worden opgenomen

        f) omgeving van de de vrije lagere school Lilare in de deelgemeente Elst ter hoogte van Terwalle waarin een deel van Terwalle (vanaf kruispunt Ommegangstraat tot en met woning nr 22) en deel Ommegangstraat (vanaf kruispunt Terwalle tot woning nr 6), St-Appoloniastraat (bushalte) (vanaf Ommengangstraat tot woning nr 1) en het St-Apolloniaplein (vanaf Sint-Apolloniastraat tot en met woning nr 5) worden opgenomen

        g) omgeving van de vrije lagere school in Lilare in de deelgemeente Michelbeke waarin een deel van de Teirlinckstraat en de St-Ursmarsstraat worden opgenomen

        h) omgeving van de kleuterschool gelegen langsheen de Schoolstraat, waarin een deel van de Schoolstraat wordt in opgenomen

        i) omgeving van de vrije lagere school Lilare in de deelgemeente Zegelsem waarin de Teirlinckstraat vanaf kruispunt Oudenaardesestraat tot woning nr 28 en deel Sint-Ursmarsstraat (vanaf kruipunt Teirlinckstraat tot woning nr 18)

        §4  Variabele zone 30km en 50 km/u

        1° rond de gemeenteschool van Parike gelegen langsheen de gewestweg N493, Steenweg, tussen klp 5.480 en klp 5.682 alsook in de gemeenteweg Rameiveld vanaf 50m voor de aansluiting met de Steenweg

        2° rond het St-Franciscusinstituut gelegen langsheen de gewestweg N462 en N462b, Kasteeldreef, tijdens de periode van aankomst en vertrek van kinderen door middel van een variabele signalisatie.

        Buiten de periode van aankomst en vertrek van kinderen wordt een zone 50km/u afgebakend door dezelfde variabele zonale signalisatie.

        Deze signalisatie is als volgt opgesteld:

        Voor de rijrichting Zottegem: begin variabel 30 of 50km/u aan N462b klp 0.190 en einde variabel 30 of 50km/u aan N462 klp 23.100

        Voor de rijrichting Brakel: begin variabel 30 of 50km/u aan N462 klp 23.100 en einde variabel 30 of 50km/u aan N462b klp 0.190.

        §5  De in deze titel getroffen maatregelen worden als volgt gesignaleerd met : - A en B : de borden C43 max.50km/u - C : de borden F4a (begin zone 30) waarbij verkeersbord A23 wordt toegevoegd en F4b (einde zone 30) - D : de variabele borden F4a (begin zone 30) waarbij het verkeersbord A23 wordt gevoegd en de variabele zonale signalisatie F4b (einde zone 30 of 50km/u).

        TITEL 5 WOONERF

        Artikel 6, §1 In de Suttermeers wordt op het einde langsheen het voetpad loodrecht op de straat, verboden parkeren ingevoerd.

        §2: De in deze titel genomen maatregel zal aangeduid worden met een onderbroken gele lijn.

        TITEL 6 DORPSKERN NEDERBRAKEL

        Artikel 7, §1 Er wordt een zone erf ingevoerd waartoe volgende straten behoren

        1° Hoogstraat

        2° Neerstraat tussen Hoogstraat en woning nr 3

        3° Marktplein

        4° Serpentestraat tussen Marktplein en Brugstraat

        5° Brugstraat

        6° Tirse tussen Markplein en parking.

        De maatregel wordt aangeduid met de borden F12a en F12b.

        §2 Er worden geordende parkeerplaatsen voorzien:

        1° In de Neerstraat en Serpentestraat tussen Brugstraat en Theo Brakelstraat : aangeduid met het bord E9a + onderbord parkeerschijf Type VIIb + waar nodig pijl begin en pijl einde

        2° Hoogstraat, Serpentestraat tussen Markplein en Brugstraat : aangeduid met het bord E9a aangevuld met “uitgezonderd op woensdag van 5u tot 14u” + onderbord parkeerschijf Type VIIb + waar nodig “pijl begin” en “pijl einde”

        3° Marktplein : in het midden waarbij de parkeerplaatsen worden afgebakend met wegmarkeringen en waarop de letter P + symbool parkeerschijf Type VIIb is aangebracht. Ter hoogte van de kerk, tussen linker en midden deur, wordt een parkeerplaats voorzien voor ceremoniewagens. Deze plaatsen worden aangeduid met het verkeersbord E9a met onderbord type IV “uitgezonderd cerenomiewagens”

        §3 Er wordt elke woensdag van 5 tot 14u verboden parkeren en doorgang ingevoerd op het Marktplein. De maatregel wordt aangeduid met het bord E3 met onderbord “woensdag van 5 tot 14u”

        §4 Er wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd met uitzondering van fietsers en bromfietsers klasse :

        1° in de Serpentestraat, vanaf het Marktplein tot aan en in de richting van de Theo Brakelstraat

        2° in de Brugstraat vanaf de Wielendaalstraat in de richting Serpentestraat

        3° in de Wielendaalstraat vanaf de Serpentestraat in de richting van het kruispunt met de Hoogstraat/Kasteelstraat

        De maatregelen worden aangeduid met de borden C1 en F19 met onderbord “uitgezonderd fietsers

        4° op het Marktplein : vanaf kruispunt Hoogstraat/Neerstraat tot aan en de richting Serpentestraat. Op het plein wordt het verkeer rond de parkeerplaatsen geregeld volgens richting klokwijzers.

        De maatregelen worden aangeduid met de borden C1 en F19 met onderbord “uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A” en D1

        §5 Er wordt verboden doorgang ingevoerd elke woensdag van 5 tot 14u in de Hoogstraat, Neerstraat tussen Hoogstraat en Vierschaar, Marktplein en Serpentestraat.

        TITEL 7 BUURTWEGEN

        Artikel 8, §1 De toegangen tot de buurtwegen nummers 36, 60 en 104, worden in beide richtingen verboden voor alle verkeer.

        1° buurtweg 36 tussen woning nr 11 Donkerstraat en Bergstraat : verboden doorgang 

        2° buurtweg 60 tussen buurtweg nr 36 en Plankouter : verboden doorgang met uitzondering tussen Plankouter en de versmalling weg (begin bos) voor aangelanden, landbouw-en dienstvoertuigen

        3° buurtweg nr 15 : verboden doorgang met uitzondering van aangelanden, landbouw-en dienstvoertuigen tussen buurtweg nr jQuery15204577442610239455_1600342136922 en woning nr 12 Kleine Gastenhoek; 

        Deze maatregel zal gesignaleerd worden met het verkeersbord C3 en waar nodig aangevuld met onderbord type IV "aangelanden, landbouw- en dienstvoertuigen" . 

        §2 Volgende verkeersmaatregelen inzake beperken gemotoriseerd verkeer op buurtwegen worden genomen:

        1° art. 22 octies uit de wegcode van toepassing op buurtweg 17 gelegen te Michelbeke tussen de Berendries en Boterhoek(toegankelijk voor wandelaars, fietsers, ruiters, landbouwvoertuigen en aangelanden)
        2° art. 22 octies uit de wegcode van toepassing op buurtweg 21 gelegen te Zegelsem tussen Perreveld en Groenstraat te Horebeke (toegankelijk voor wandelaars, fietsers, ruiters, landbouwvoertuigen en aangelanden)

        3° art. 22 octies uit de wegcode van toepassing op buurtweg 24 gelegen te Zegelsem tussen Rovorst en Boekkouter (toegankelijk voor wandelaars, fietsers, ruiters, landbouwvoertuigen en aangelanden)

        4° art. 22 octies uit de wegcode van toepassing op buurtweg 10 gelegen te Zegelsem tussen Rovorst en Kanakkendries (toegankelijk voor wandelaars, fietsers, ruiters, landbouwvoertuigen en aangelanden)

        5° art. 22 octies uit de wegcode van toepassing op Herenhof gelegen te Opbrakel tussen Sint-Liebertusdreef en Leinstraat (toegankelijk voor wandelaars, fietsers, ruiters, landbouwvoertuigen en aangelanden)

        6° art. 22 octies uit de wegcode van toepassing op buurtweg 12 gelegen te Zegelsem tussen Ijskelderweg en Wolfskerke (toegankelijk voor wandelaars, fietsers, ruiters, landbouwvoertuigen en aangelanden)

        7° art. 22 octies uit de wegcode van toepassing op buurtweg 37 gelegen te Elst tussen Groot-Kapittel en Dorrebeekstraat (toegankelijk voor wandelaars, fietsers, ruiters, landbouwvoertuigen en aangelanden)

        Deze maatregel zal gesignaleerd worden met volgende verkeersborden:

        1°  het begin van buurtweg 17 wordt aangeduid met het verkeersbord F99c.
        2° het einde van buurtweg 17 met het verkeersbord F101c.
        3° het begin van buurtweg 21 met het verkeersbord F99c.

        4° het einde van buurtweg 21 met het verkeersbord F101c.

        5° het begin van buurtweg 24 met het verkeersbord F99c.

        6° het einde van buurtweg 24 met verkeersbord F101c.

        7° het begin van buurtweg 10 met het verkeersbord F99c.

        8° het einde van buurtweg 10 met het verkeersbord F101c.

        9° het begin van buurtweg Herenhof tussen Sint-Liebertusdreef en Leinstraat met het verkeersbord F99c.

        10° het einde van buurtweg Herenhof tussen Sint-Liebertusdreef en Leinstraat met het verkeersbord F101c.

        11° het begin van buurtweg 12 met het verkeersbord F99c.

        12° het einde van buurtweg 12 met het verkeersbord F101c.

        13° het begin van buurtweg 37 met het verkeersbord F99c.

        14° het einde van buurtweg 37 met het verkeersbord F101c.

        TITEL 8 TRACTORSLUIS

        Artikel 9, §1 Molenhoekstraat tussen Moriaanstraat en Molenhoekstraat: art. 22 octies uit de wegcode

        §2 Deze maatregel zal gesignaleerd worden met volgende verkeersborden: 

        1° het begin van deze wegen wordt aangeduid met het verkeersbord F99c.

        2° het einde met het verkeersbord F101c.

        3° de tractorsluis dient langs beide kanten aangekondigd worden door middel van het gevaarsbord A51 met onderborden

        TITEL 9 VRIJSTELLING VOOR HET PARKEREN VAN BEPAALDE DELAUTO'S IN DE BLAUWE ZONES

        Artikel 10 De gemeente Brakel verleent een vrijstelling voor het parkeren in een blauwe zone van deelauto's van erkende autdeelorganisaties door afgifte van een (digitale) gemeentelijke parkeerkaart 'autodelen' onder volgende voorwaarde en modaliteiten: 

                1° Er wordt 1 kaart per auto en nummerplaat toegestaan

        2° Een kaart is geldig voor een periode van 1 jaar

        3° Voorbehouden plaatsen autodelen : Enkel geregistreerde voertuigen van door gemeente Brakel erkende autodeelorganisaties met eigen vloot die werken met vaste standplaatsen kunnen zonder beperking van de parkeertijd gebruik maken van voorbehouden parkeerplaatsen, te herkennen aan het verkeersbord E9a of E9b met onderbord 'autodelen'.

        TITEL 10: WEGMARKERINGEN MET VERPLICHTEND KARAKTER

        Artikel 11: 

        §1 Zebrapaden

        1° deelgemeente Nederbrakel:

               a) Neerstraat thv huisnr. 97

               b) Neerstraat thv huisnr. 75

               c) Neerstraat thv huisnr. 31

               d) Hoogstraat thv huisnr. 19

               e) Kasteelstraat thv huisnr. 4

               f) Kasteelstraat thv huisnr. 30

               g) Kasteelstraat thv huisnr. 42

               h) Kasteelstraat thv huisnr. 50

               i) Kasteelstraat thv huisnr. 60

               j) Kasteelstaat thv huisnr. 96

               k) Rondplein thv huisnr. 7

               l) Rondplein thv huisnr.  8

               m) Geraadsbergsestraat thv huisnr. 2 

               n) Geraadsbergsestraat thv huisnr. 20

               o) Stationsplein thv huisnr. 7

               p) Stationsplein thv huisnr. 14

               q) Spoorwegstraat thv huisnr. 2

               r) Rondweg thv Tenbossestraat nr. 2

               s) Stationsstraat thv huisnr. 1

               t) Wielendaalstraat thv huisnr. 3

               u) Wielendaalstraat thv huisnr. 62

               v) Meerbeekstraat thv huisnr. 2

               w) Kerkhofstraat thv huisnr. 2

               x) Driehoekstraat thv huisnr. 8

               y) Driehoekstraat thv huisnr. 42

               z) Driehoekstraat thv huisnr. 42a

               aa) Tirse thv huisnr. 5

               ab) Watermolenstraat thv huisnr. 36

               ac) Neerstraat thv huisnr. 48

        2° deelgemeente Opbrakel

               a) St. Martensstraat thv huisnr. 3

               b) St. Martensstraat thv huisnr. 7

               c) Opbrakelsestraat thv huisnr. 127

               d) Ronsesestraat thv huisnr. 128

        3° deelgemeente Zegelsem

               a) Teirlinckstraat thv huisnr. 22

        4° deelgemeente Elst

               a) Terwalle thv huisnr. 24

               b) St. Apolloniastraat thv huisnr. 1

               c) St. Apolloniastraat thv huisnr. 11

               d) St. Apolloniaplein thv huisnr. 2

               e) St. Apolloniastraat thv huisnr. 22

               f) Lepelstraat thv huisnr. 78

               g) Lepelstraat thv huisrn. 82

        5° deelgemeente Michelbeke

               a) G. Gezellestraat thv huisnr. 1

               b) G. Gezellestraat thv huisnr. 10

               c) G. Gezellestraat thv huisnr. 15

               d) St.-Sebastiaansplein thv huisnr. 1

               e) Groenstraat thv huisnr. 18

        6° deelgemeente Parike

               a) Steenweg thv huisnr. 72

        7° deelgemeente Everbeek-Boven

               a) Muiterij thv huisnr. 4

               b) Muiterij thv huisnr. 12

        8° deelgemeente Everbeek-Beneden

               a) Everbeekplaats thv huisnr. 11

               b) Everbeekplaats thv huisnr. 14

        § 2 oversteekplaatsen voor fietsers en tweewielige bromfietsen

        1° deelgemeente Nederbrakel

        a) Stationsplein thv huisnr. 15

        b) Rondweg thv Warande nr. 1

        c) Rondweg thv Warende nr. 2

        d) Rondweg thv Parkweg

        e) Brusselsestraat thv huisnr. 49

        f) Geraardsbergsestraat thv huisnr. 43

        g) Geraardsbergsestraat thv huisnr. 34

        h) Geraardsbergsestraat thv huisnr. 31

        i) Geraardsbergsestraat thv huisnr. 147

        j) Tenbossestraat thv huisnr. 2

        2° deelgemeente Michelbeke

        a) Groenstraat thv huisnr. 25

        3° deelgemeente Elst

        a) Oudenaardsestraat thv huisnr. 7

        b) Oudenaardsestraat thv huisnr. 7 (overzijde)

        c) Oudenaardsestraat thv huisnr. 11

        4° deelgemeente Opbrakel

        a) Ronsesestraat thv huisnr. 158

        b) Ronsesestraat thv huisnr. 279

        TITEL 11: INWERKINGTREDING, BEKENDMAKING EN OVERGANGSBEPALINGEN 

        Inwerkingtreding

        Artikel 12: Dit algemeen aanvullend verkeersreglement treedt in werking op 15 januari 2022

        Overgangsbepalingen

        Artikel 12: Onderstaande aanvullende verkeersreglementen worden opgeheven op 15 januari 2022

        1° Besluit Gemeenteraad dd. 29 november 2021 betreffende "Mobiliteit. Algemeen aanvullend verkeersreglement."

        Bekendmaking

        Artikel 13: Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt:

        1° aan de bestendige deputatie van de provincieraad

        2° aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank

        3° aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig de relevante bepalingen van het decreet Lokaal Bestuur (titel 7: Het bestuurlijk toezicht).

      • Mobiliteit. Ronde van Vlaanderen op zondag 3 april 2022. Tijdelijke politieverordening veiligheid.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

         

        De wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor dames elite” en “Ronde van Vlaanderen voor heren elite" op zondag 3 april 2022.

        Regelgeving

        Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2;
        Artikel 21 en 22 van de Wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen (GAS);
        Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende Koninklijke besluiten tot uitvoering van deze Wet;
        Omzendbrief 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij deze regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
        Omzendbrief OOP 30ter waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen;
        Wet van 15 mei 2006 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het Wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk Wetboek, de Nieuwe Gemeentewet en de Wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie;
        Overwegende dat de gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de stad/gemeente;
        Overwegende dat artikel 2, §1, van de Wet van 24 juni 2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties aan de gemeenteraad de keuzevrijheid laat politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen;
        Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
        Bestuursdecreet van 7 december 2018;
        Wet betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, gecoördineerd door het KB van 16 maart 1968;
        KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
        KB van 10 augustus 1998 art. 7 § 2, 1° houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening;
        K.B. van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of beheer op nationaal niveau vereisen;
        K.B. van 18 mei 2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag.
        Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid;
        Ministeriële Omzendbrief NPU-1 van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen;
        Ministeriële Omzendbrief NPU-4 van 30 maart 2009 betreffende de disciplines;
        Ministeriële Omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving;
        Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid art. 5.3.12.1. en art. 5.3.12.2;

        Feiten, context en argumentatie

        Overwegende dat op zondag 3 april 2022 de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor dames elite” en “Ronde van Vlaanderen voor heren elite" het grondgebied van onze gemeente doorkruist;
        Overwegende dat de doortocht van deze wielerwedstrijd traditioneel een enorme volkstoeloop met zich meebrengt, vooral bij de start, aankomst, en langs hellingen en kasseistroken;
        Overwegende dat de er de laatste jaren tal van commerciële activiteiten langsheen de reisweg van de wielerwedstrijd werden georganiseerd;
        Overwegende dat dergelijke activiteiten voornamelijk georganiseerd worden op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden;
        Overwegende dat een coördinatie en overleg tussen de verschillende organisatoren van activiteiten op dezelfde locatie aangewezen is;
        Overwegende dat het wenselijk is dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, afvalbeleid, enz … teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken;
        Overwegende dat een aantal bijkomende maatregelen zich opdringen om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen:
        - voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen de reisweg;
        - voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langsheen de reisweg en de bestuurlijke overheid;
        - voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.

        Besluit

        I. Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein

        Artikel 1

         

        Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en “Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, wordt op zondag 3 april 2022 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.

         

        Alle aanvragen tot vergunning moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 15 februari 2022 bij de burgemeester worden ingediend.

         

        De aanvraag tot vergunning moet de volgende gegevens vermelden :

        1. De naam, adres en contactgegevens van de aanvrager/organisator.
        2. Als de organisatie gebeurt door een rechtspersoon zal haar benaming, haar rechtsvorm, het adres van haar hoofdzetel alsook de statutaire bepaling en/of beslissing van het bevoegde orgaan van de rechtspersoon die de ondertekenaar toelaat haar te vertegenwoordigen, opgegeven moeten worden.
        3. De juiste omschrijving van de geplande éénmalige of bijkomende activiteit met de vermelding of deze publiek of alleen op een uitnodiging toegankelijk is met een raming van het aantal genodigden.
        4. De juiste locatie ervan.
        5. De logistieke faciliteiten (tenten, toiletten, parkings, toegang…) die zullen worden in plaats gesteld.
        6. De interne veiligheidsmaatregelen (nadars, sfeerbeheerders, ….).
        7. De eventuele aanwezigheid van een medische hulppost, met inhoudelijke beschrijving.

         

         

        Artikel 2

        Ten laatste op 18 maart 2022 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning.
        In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.

        De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend na te leven.

        Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.

         

        Artikel 3

        Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken.

        Het niet naleven van een of meerdere voorwaarden in het verleden kan door de burgemeester als motief ingeroepen worden om het verlenen van de vergunning te weigeren.

        II. Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter

        Artikel 4

        Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats maar die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, dient ten laatste op 15 februari 2022 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.

         

        Artikel 5

        De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …

         

         

        Artikel 6

        De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 5) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid). 

         

        III. Veiligheidszones

        Artikel 7

        De burgemeester kan op basis van een risico-analyse, rekening houdend met de massale volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen.

        Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen,…)

        Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite” en die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 15 februari 2022 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.

        De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone.

         

        Artikel 8

        Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing.

        IV. Algemene bepalingen

        Artikel 9 : Normatief kader

        Onverminderd zijn algemene bevoegdheid in het kader van de openbare orde, hanteert de burgemeester de volgende besluiten als normatief kader om de veiligheid van de randactiviteiten af te toetsen (bijlage):

        - XXX

        - XXX

         

        Artikel 10 : Sancties

         

        Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 van deze verordening zullen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.

         

        Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor de nodige maatregelen te treffen op kosten en risico van de overtreder.

        De stad/gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht.

        De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.

         

        Artikel 11

        Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

    • Financiële Dienst

      • Samenwerkingsverbanden. BVLAR. Exploitatie- en investeringstoelage 2022. Vaststelling.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

        De toelagen voor BVLAR voor het jaar 2022 zijn:

        - € 371.474 exploitatietoelage

        - € 79.420,96 investeringstoelage

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur

        Besluit
        Art. 1: De gewone toelage 2022 aan de BVLAR bedraagt € 371.474 De buitengewone toelage 2022 aan de BVLAR bedraagt € 79.420,96. De raad keurt beide toelagen goed.

        Art. 2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de minister van Binnenlandse Zaken en de Gouverneur van de Provincie Oost-Vlaanderen.

        Art. 3: Overeenkomstig artikel 252, § 1 van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 dit besluit te vermelden op de lijst ad hoc die voor kennisname wordt overgemaakt aan de heer Gouverneur van de provincie.

      • Samenwerkingsverbanden. Lokale politie. Dotatie voor het dienstjaar 2022. Vaststelling.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

        Jaarlijks dient de gemeenteraad de jaarlijkse bijdrage aan de politiezone Brakel - Horebeke - Maarkedal - Zwalm vast te stellen.

        Naar aanleiding van de meerjarenplanning van de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm wordt voorgesteld om volgende toelagen te voorzien voor 2022:

        • exploitatietoelage € 1.676.744,91
        • investeringstoelage € 230.082,45
        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur.

        Feiten, context en argumentatie

        De toelagen van de gemeenten dienen om de politiebegroting 2022 financieel sluitend te maken.

        Besluit

        Art. 1 : De exploitatietoelage dienstjaar 2022 van de gemeente Brakel aan de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm, zijnde € 1.676.744,94 wordt goedgekeurd.

        De investeringstoelage dienstjaar 2022 van de gemeente Brakel aan de politiezone Brakel-Horebeke-Maarkedal-Zwalm, zijnde € 230.082,45 wordt goedgekeurd.

        Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
        - de Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de Voorzitter van de politiezone.

      • Meerjarenplan 2020-2025. Vaststelling aanpassing 4 (Gemeente).

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

        Aanpassing 4 van het meerjarenplan. 

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen van nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).

        De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategisch meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

        Feiten, context en argumentatie

        Artikel 257 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat minstens 1 keer per jaar het meerjarenplan moet aangepast worden, waarbij de kredieten van het volgende jaar moeten worden vastgesteld. Bij de aanpassing wordt ook het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
        Het komt de gemeenteraad toe om haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen.

        Wettelijk gezien moet de autofinancieringsmarge (AFM) enkel positief zijn in het jaar 2025.

        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast.

      • Meerjarenplan 20-25. Goedkeuring aanpassing 4 (OCMW).

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid
        Regelgeving

        Het decreet van 22 december 2017 over lokaal bestuur

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)

        Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)

        De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- & beheerscyclus.

        Feiten, context en argumentatie

        Artikel 257 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat minstens 1 keer per jaar het meerjarenplan moet aangepast worden, waarbij de kredieten van het volgende jaar worden vastgesteld. Bij de aanpassing wordt ook het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
        Het komt de Gemeenteraad toe het deel van de raad voor maatschappelijk welzijn van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
        Door die goedkeuring, en de vaststelling van het eigen deel, is het meerjarenplan in zijn geheel vastgesteld.

        Besluit

        Enig artikel:  Het deel van de raad voor maatschappelijk welzijn van de aanpassing van het meerjarenplan 2020- 2025 goed te keuren.

        Door die goedkeuring, en de vaststelling van het eigen deel, is het meerjarenplan in zijn geheel vastgesteld.

      • Samenwerkingsverbanden. IVLA. Opstarten intergemeentelijke inning. Beslissing.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

        Voorstel tot intergemeentelijke inning door IVLA.

        Regelgeving

        Grondwet, artikel 170 §4.

        Het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelasting.

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41, 14°.

        Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (materialendecreet), inzonderheid artikel 26.

        Het decreet van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen.

        Het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA).

        De gemeenteraadsbeslissing dd. 2 december 2019 betreffende de belasting op de inzameling en verwijdering van restafval, grofvuil en snoeihout op afroep en op het gebruik van het containerpark - Diftar.

        Feiten, context en argumentatie

        Sedert de invoering van de diftarcontainer betaalt de burger per aangeboden kilogram restafval via postfacturatie. Die invordering (ondertussen werd ook het gebruik van het recyclagepark hier aan toegevoegd) gebeurt tot op heden nog altijd op een rekeningnummer van de gemeente.

        Ondertussen is de regelgeving bij artikel 26 van het materialendecreet gewijzigd zodat intercommunales de mogelijkheid hebben om in de plaats van de vennoten de belasting te innen, wat vroeger niet het geval was.

        Omdat het facturatieproces al jaren moeilijk loopt door de vele tussenstations en betrokken actoren, kan de overstap naar intergemeentelijke inning een structurele vereenvoudiging betekenen. De beoogde finaliteit is om via intergemeentelijke inning de steden en gemeenten (i.c. de financiële diensten) maximaal te ontzorgen. Dit was reeds de bedoeling van bij de opstart van het intercommunaal afvalbeheer, maar de  praktijk heeft aangetoond dat er permanente interventies nodig zijn vanuit de gemeente. Sinds de inwerkingtreding van het nieuwe softwareprogramma van Inovim, ingevoerd op 1 januari 2021, zijn deze interventies exponentieel gestegen met als gevolg een zeer zware druk op de eigen financiële dienst.

        Daarnaast creëert de intergemeentelijke inning voor de burger 1 aanspreekpunt in geval van vragen of betwistingen, wat de klantvriendelijkheid alleen maar kan verbeteren.

        Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om IVLA te machtigen deze belastingen in de plaats van de steden en gemeenten in te vorderen.

        De tussentijdse en eindcontroles om de aansluiting met de stadsboekhouding te controleren blijven op de financiële dienst gebeuren.

        De toelichtende nota van de Raad van Bestuur dd. 21 oktober 2021 van Ivla is hier bijgevoegd.

        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad verleent goedkeuring om op basis van artikel 26 van het Materialendecreet, de opdracht houdende intergemeentelijke voor beheer afvalstoffen Vlaamse Ardennen (IVLA) te machtigen om de belasting op de inzameling en verwijdering van restafval, grofvuil en snoeihout op afroep en op het gebruik van het containerpark - Diftar met ingang van 1 januari 2022 te innen voor het werkingsjaar 2021 en volgende. Dit zowel wat betreft de belasting voor de ophaling en verwerking van restafval, de ophalingen op afroep en het gebruik van het recyclagepark, die door middel van een kohier worden ingevorderd.

        Artikel 2. – Invordering van de belasting.

        De belasting wordt ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008, en latere wijzigingen, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

        De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen, volgens de bepalingen opgenomen in de gemeenteraadsbeslissing dd. 2 december 2019 met betrekking tot de belasting op de inzameling en verwijdering van restafval, grofvuil en snoeihout op afroep en op het gebruik van het containerpark – Diftar.

        Artikel 3. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet, voor de belasting, zoals bedoeld  in de gemeenteraadsbeslissing dd. 2 december 2019 betreffende de belasting op de inzameling en verwijdering van restafval, grofvuil en snoeihout op afroep en op het gebruik van het containerpark – Diftar.

        Artikel 4. Bezwaren- en beroepsprocedure

        De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.

        Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag.

        Indien de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger wenst gehoord te worden, dient hij daar uitdrukkelijk om te vragen in zijn bezwaarschrift.

        Artikel 5. §1. Betalingen inzake de belasting op de inzameling en verwijdering van restafval, grofvuil en snoeihout op afroep en op het gebruik van het containerpark – Diftar moeten gebeuren door storting of overschrijving op de bankrekening welke is vermeld op het aanslagbiljet.

        Bij elke betaling moet als mededeling steeds en uitsluitend de voorgedrukte gestructureerde mededeling worden gebruikt (en dus geen vrije mededeling), aangezien enkel op die manier een betaling automatisch kan worden verwerkt.

        §2. In afwijking van §1, eerste lid, wordt een aanslag waarvoor een gerechtsdeurwaarder optreedt in het kader van de gedwongen invordering, uitsluitend betaald in handen van die gerechtsdeurwaarder.

        Artikel 6. De ontvangen belastingen worden per kwartaal doorgestort aan de gemeente.

        Artikel 7. Onderhavig reglement treedt in voege op 1 januari 2022 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      • Punt toegevoegd cfr. artikel 23 Decreet Lokaal Bestuur. Herinrichting N48. Onteigening 1 en 2 (oud innemingen 2 en 4). Ontwerp van akte. Goedkeuring.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid

        Herinrichting N48. Onteigening 1 en 2 (oude innemingen 2 en 4). Ontwerp van akte (verkoop).

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, 11°

        De besluiten van de gemeenteraden betreffende de goedkeuring van de ontwerpsakten uit het dossier "Fietspad N48 Ronsesestraat. Grondverwervingsplan."

        Decreet Lokaal Bestuur, artikel 56, §3, 9°

        In 2003 keurde de gemeente Brakel (= de onteigenende instantie) een koepelmodule goed met het oog op het aanleggen van fietspaden langsheen de N48. Met het oog hierop werd een grondinnemingsplan opgesteld. Sedertdien werden meer dan 144 aktes verleden voor meer dan 200 percelen en dit op minnelijke basis. Voor die innemingen waarvoor geen akkoord is gevonden, werd een onteigeningsplan met projectnota opgesteld.

        De gemeenteraad d d. 27 januari 2020 keurde een voorlopig onteigeningsplan met projectnota goed.

        Hierop werden onderhandelingen gevoerd met het oog op minnelijk verwerven van de te verwerven onroerende goederen of zakelijk rechten.
        In de periode 1 april 2021 tot en met 30 april 2021 werd een openbaar onderzoek georganiseerd.
        Eén bezwaarschrift werd naar aanleiding van het openbaar onderzoek ingediend.
        Overeenkomstig artikel 28, §2, 3° wordt een verslag opgemaakt met de behandeling van de standpunten, opmerkingen en bezwaren geuit tijdens het openbaar onderzoek. Dit verslag vormt mede het bewijs voor het vervullen van alle vereiste formaliteiten van het openbaar onderzoek.
        De gemeenteraad d.d. 14 juni 2021 houdende de definitieve vaststelling van het onteigeningsbesluit.

        Feiten, context en argumentatie

         Kennisname van de ontwerpakte (verkoop) opgemaakt door meester Michiel Vander Beken (Vennootschap Olemans & Vander Beken Geassocieerde notarissen) uit Brakel : 

        de verkopers : Mevr. Carla Labiau, Ronsesestraat 12, 9660 Brakel
                             dhr. Glenn De Clercq, Hemelrijkstraat 45, 9051 Gent
        ligging : Ronsesestraat en kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C nr. 502K (80 ca) en 503 E (01a07ca)
        innemingen 2 en 4 ook gekend als onteigening 1 en 2 : totale verkoopprijs : €51.977,52 opgesplitst als volgt :
        -venale waarde inneming 2 : €13.450,00
        -venale waarde inneming 4 : €18.200,00
        -wederbeleggingsvergoeding : €6.235,05
        -wachtintresten : €138,47
        -plaatsen septische put en nieuwe berging : €13.954,00

        Kennisname van het voorstel van het college om voormelde ontwerpakte goed te keuren.

        Besluit

        Artikel 1 : De onderstaande ontwerpakte (verkoop) opgemaakt meester Michiel Vander Beken van Vennootschap Olemans & Vander Beken Geassocieerde notarissen uit Brakel wordt goedgekeurd, zijnde

        -de verkopers : Mevr. Carla Labiau, Ronsesestraat 12, 9660 Brakel en dhr. Glenn De Clercq, Hemelrijkstraat 45, 9051 Gent

        -ligging : Ronsesestraat en kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie C nr. 502K (80 ca) en 503 E (01a07ca)
        -innemingen 2 en 4 ook gekend als onteigening 1 en 2 : totale verkoopprijs : €51.977,52 .

        Artikel 2 : Afschrift van onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan Notaris Vander Beken, aan de financieel directeur van onze gemeente.

      • Punt toegevoegd cfr. artikel 23 Decreet lokaal bestuur. Samenwerkingsovereenkomst vaccinatiecentra tussen ELZ Panacea, HK Panacea, de gemeenten Brakel, Herzele, Lierde, Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem. Goedkeuring.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Alexander De Croo, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Amber Coppens, Sabine Burens, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Karen Vekeman, Raadslid
        Regelgeving

        Artikel 40 en 387 van het decreet lokaal bestuur.

        Lokaal Bestuur van 22 december 2017 inzonderheid artikel 40, de gemeenteraad is bevoegd op basis van volheid van bevoegdheid omdat het aangaan van deze samenwerkingsovereenkomst impliceert een verbintenis met een financiële impact op het budget die niet voorzien werd in het meerjarenplan en zodoende niet valt onder het begrip dagelijks bestuur.

        Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid van 21 november 2003 en latere wijzigingen.

        Feiten, context en argumentatie

        Op 13 maart 2020 werd de federale fase afgekondigd, na overleg tussen de regeringen van de deelstaten en de bevoegde federale overheden binnen de Nationale Veiligheidsraad en dit tot bestrijding van het coronavirus.

        Het ministerieel besluit van 13 maart 2020 werd uitgevaardigd houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken.

        In navolging van het besluit van de Vlaamse regering wordt de Vlaamse vaccinatiecampagne uitgerold. Hiervoor worden lokale vaccinatiecentra opgericht waarbij een beroep wordt gedaan op de Eerstelijnszones. Deze vaccinatie is opgedeeld in verschillende fasen.

        Fase 1b, waarbij een ruimere doelgroep zal worden gevaccineerd, namelijk de 65-plussers, de risicopatiënten en de essentiële maatschappelijke en/of economische functies is ondertussen bijna afgelopen. Deze vaccinaties gebeuren in de lokale vaccinatiecentra, welke ingericht worden per eerstelijnszone. De lokale besturen spelen hierbij een belangrijke rol spelen, zowel wat betreft organisatorische als financiële ondersteuning.

        De Eerstelijnszone Panacea (ELZ Panacea) verenigt de gemeenten Brakel, Herzele, Lierde, Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem.

        Binnen deze ELZ zijn er twee vaccinatiecentra opgericht, Vaccinatiecentrum Herzele en Vaccinatiecentrum Zottegem.

        Het Vaccinatiecentrum Herzele bedient de inwoners van Herzele, Lierde en Sint-Lievens-Houtem, het Vaccinatiecentrum Zottegem de inwoners van Brakel, Oosterzele en Zottegem.

        Voor beide vaccinatiecentra diende een penvoerende organisatie aangeduid te worden, waarbij binnen de Eerstelijnszone Panacea (afgekort ELZ Panacea) werd afgesproken dat de gemeente Sint-Lievens-Houtem de penvoerende organisatie is voor het luik infrastructuur, logistiek en (het gros) van het niet-medisch personeel , de Huisartsenkring Panacea (afgekort HHK Panacea) de penvoerende organisatie is voor het luik werkingskosten en medisch personeel. De ELZ Panacea voor de coördinator, de populatiemanager, de programmamanager en de medisch expert.

        Om de nodige engagementen en verbintenissen vast te leggen, wordt een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt tussen de ELZ Panacea, de gemeenten Brakel, Herzele, Lierde, Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem en HK Panacea met betrekking tot de financiering van deze luiken.

        Indien de toelagen van de hogere overheden ontoereikend zijn om de werking van de vaccinatiecentra te financieren, zal het saldo betaald dienen te worden door de 6 gemeenten op basis van het aantal inwoners:

        Brakel                       14.817        16,38%

        Herzele                     18.192        20,11%

        Lierde                         6.582         7,28%

        Oosterzele                 13.715       15,16%

        Sint-Lievens-Houtem  10.410       11,51%

        Zottegem                   26.746       29,57%

        Totaal                        90.462     100,00%

         Bij die verrekening zal ook de inbreng-in-natura van alle gemeenten verrekend worden. Zoals daar o.m. zijn:

        - infrastructuur

        - logistiek

        - personeel

        Besluit

        Artikel 1

        Het college van burgemeester en schepenen keurt de hiernavolgende samenwerkingsovereenkomst tussen de ELZ Panacea, de gemeenten Brakel, Herzele, Lierde, Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem en HK Panacea goed. De samenwerkingsovereenkomst legt de afspraken inzake de financiering van, enerzijds de infrastructuur en logistiek en anderzijds de werkingsmiddelen en personeelskosten voor het Vaccinatiecentrum Zottegem en Herzele vast.

        Deze overeenkomst zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.

        Artikel 2

        Deze samenwerkingsovereenkomst maakt integraal deel uit van deze beslissing.

        1. Het Vaccinatiecentrum Herzele bedient de inwoners van Herzele, Lierde en Sint-Lievens-Houtem, het Vaccinatiecentrum Zottegem de inwoners van Brakel, Oosterzele en Zottegem. Voor beide vaccinatiecentra diende een penvoerende organisatie aangeduid te worden, waarbij binnen de Eerstelijnszone Panacea (afgekort ELZ Panacea) werd afgesproken dat de gemeente Sint-Lievens-Houtem de penvoerende organisatie is voor het luik infrastructuur, logistiek en (het gros) van het niet-medisch personeel , de Huisartsenkring Panacea (afgekort HHK Panacea) de penvoerende organisatie is voor het luik werkingskosten en medisch personeel. De ELZ Panacea voor de coördinator, de populatiemanager, de programmamanager en de medisch expert.

        2.De subsidies en kosten die hieruit voortvloeien worden geïnd en betaald door de drie (3) respectievelijke penhouders. Elk voor zijn deel. De saldokost wordt maandelijks verrekend tussen de zes (6) gemeenten op basis van een verdeelsleutel. De verdeelsleutel wordt bepaald op basis van de inwonersaantallen van de respectievelijke gemeenten op datum van 20 januari 2021:

        Brakel                       14.817        16,38%

        Herzele                     18.192        20,11%

        Lierde                         6.582         7,28%

        Oosterzele                 13.715       15,16%

        Sint-Lievens-Houtem  10.410       11,51%

        Zottegem                   26.746       29,57%

        Totaal                        90.462     100,00%

        3. De burgemeesters van Brakel, Herzele, Lierde, Oosterzele, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem worden geïnformeerd over elke substantiële beslissing vóór formeel engagement, desgevallend via digitale overlegmomenten.

        4. Alle partijen engageren zich om volle medewerking te verlenen aan het welslagen van dit project.

        5. Zo wordt o.m. samengewerkt inzake: - Gezamenlijke communicatie - Inzet personeel - Vervoer voor minder mobiele mensen vanuit de gemeenten. Alle partijen zetten hun personeel in ten behoeve van de opbouw en goede werking van het vaccinatiecentrum. Alle partijen doen een inbreng via nijverheid en inzet van hun personeel, waarbij ze zich verbinden om bepaalde opdrachten uit te voeren. Zij kunnen personeelsleden of andere personen aanduiden die deze opdrachten uitvoeren, waarbij het werkgeversgezag te allen tijde wel bij de respectievelijk partijen blijft.

        6. Deze overeenkomst maakt een bestuurshandeling uit zodat het zich opdringt aan het openbaar vertrouwen. Partijen engageren zich om zoveel mogelijk de communicatie op elkaar af te stemmen en de inhoud van deze overeenkomst op correcte, open en transparante wijze te behandelen zo er om wordt gevraagd.

        7. Deze overeenkomst wordt afgesloten voor een periode aanvang op heden tot 31 oktober 2021, telkens met een maand stilzwijgend verlengbaar, in functie van de nog bestaande vaccinatienood bij de uitrolstrategie. In geval de vaccinatie-uitrol het toelaat, is het tevens mogelijk de voorziene duurtijd in te korten en wordt deze overeenkomst eerder beëindigd. De overeenkomst neemt een definitief einde zodra de intermediaire zorgsetting via het systeem van centrale vaccinatiecentra wordt beëindigd ingevolge het opheffen daartoe door de federale en Vlaamse instanties.

        Artikel 3

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van dit besluit en het bepalen van de uitvoeringsmodaliteiten.

        Artikel 4

        De samenwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad, de heer Marcel Saeytijdt en de algemeen directeur, de heer Jürgen De Mets.

        Artikel 5

        Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de ELZ Panacea, HHK Panacea en de collegaparticiperende gemeenten. 

Namens Gemeenteraad,

Jurgen De Mets
Algemeen Directeur

Marcel Saeytijdt
Voorzitter Gemeente- en OCMW raad