Terug
Gepubliceerd op 02/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 01/12/2025 - 20:00

Algemeen retributiereglement.

Aanwezig: Marc De Pessemier, Voorzitter
Alexander De Croo, Burgemeester
Marleen Gyselinck, Bart Morreels, Sabine Hoeckman, Peter Vanderstuyf, Frank Surdiacourt, Schepenen
Peter Bauters, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Sabine Burens, Franky Bogaert, Andre Soetens, Nancy De Geeter, Jens Vande Pontseele, Karo De Jonge, Herwin Geenens, Anouk Vandenhaute, Monia Waelkens, Jeroen Vercruysse, Niels Speleers, Diego Denie, Noël Ternoot, Raadsleden
Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
Jürgen De Mets, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Delphine Bogaert, Raadslid

Het aanpassen van het algemeen retributiereglement.

Regelgeving en bevoegdheid

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, 14°.

Feiten, context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen stelt voor het ontwerp van algemeen retributiereglement goed te keuren; ten opzichte van de vorige versie zijn er wijzigingen voor:

Titel 3 - Bibliotheek

Titel 7 - Administratieve stukken

Titel 8 - Afvalinzameling

Titel 10 - Gemeentelijke lokalen

Titel 11  - Boogschietmasten

Titel 16 - IBO

Titel 17 - Wonen


Besluit

Enig artikel: Onderstaand algemeen retributiereglement wordt goedgekeurd.

ALGEMEEN RETRIBUTIEREGLEMENT

Titel 1 - Visverlof - visdagen

Artikel 1

1° Visverlof: 20 euro per jaar, per vergunning.

2° Speciale visdagen: het college van burgemeester en schepenen kan ook speciale visdagen goedkeuren waarin niet-Brakelaars toegelaten zijn - met een maximum van 10 kalenderdagen per jaar.  Hiervoor zal een visverlof afgeleverd worden aan 40 euro per visdag.

Titel 2 - Publieke toiletten Marktplein

Artikel 2

1° gebruik publiek toilet Marktplein: 0.50 euro per beurt

Titel 3 - Bibliotheek

Artikel 3 

1° Duplicaat lenerspas: 2.50 euro

2° Waarborg voor personen zonder verblijfsvergunning in België: 25 euro

3° Extra kosten per maningsbrief: 1,5 euro

4° Rerserveren (per aanvraag): 0.50 euro

5° IBL: lenen bij een andere bibliotheek: 4 euro

6° IBL: lenen bij een wetenschappelijke bibliotheek: 8 euro

7° Fotokopieën van biblliotheekmaterialen per pagina (niet in kleur): 0.05 euro

8° Fotokopieën van biblliotheekmaterialen per pagina (in kleur): 0.25 euro

9° Fotokopieën van niet biblliotheekmaterialen per pagina (niet in kleur): 0.25 euro

10° Fotokopieën van niet-biblliotheekmaterialen per pagina (in kleur): 1.25 euro

11° Afprint Internet (per pagina): 0.05 euro

12° Verlies of zware beschadiging van een geleend object: actuele waarde + 2 euro

13° Beschadiging van een geleend object: 2.5 euro

14° Beschadiging of verlies van tekstboekje of handleiding of klein onderdeel van een spel (dat kan vervangen worden): 2.50 euro

15° Beschadiging van barcode of RFID-label: 2,5 euro

16° Lidgeld voor personen vanaf 18 jaar: 5 euro per jaar 

Titel 4 - Speelpleinwerking

Artikel 4

1° Volledige dag: 10 euro (Brakelaar) of 13 euro (niet-Brakelaar)

2° Uitstap: 5 euro

Titel 5 - Inname openbaar domein en afleveren signalisatievergunning

Artikel 5

§1 Deze retributie is verschuldigd door de aanvrager van de vraag tot tijdelijke inname van het openbaar domein of een vraag tot het verkrijgen van een signalisatievergunning indient.

§2 De aanvraag tot inname van het openbaar domein of plaatsing signalisatievergunning zal minstens 4 werkdagen voor de effectieve inname bij de gemeente Brakel moeten ingediend worden dit door middel van de elektronische toepassing die de gemeente Brakel hiervoor ter beschikking stelt via de gemeentelijke website. De inname en/of plaatsing mag slecht gebeuren na ontvangst vergunning.

§3 Voor elke aanvraag zal een retributie verschuldigd zijn van 5 euro. Deze kost is eveneens verschuldigd bij elke aanvraag tot verlenging. Indien wordt afgeweken van de in artikel 7 vermelde termijn wordt de retritubie vastgesteld op :

    • minstens 3 werkdagen : 10 euro
    • minstens 2  werkdagen : 10 euro
    • minstens 1 werkdag : 10 euro
    • de dag zelf : 50 euro

§4 De verhoogde retributies zijn niet van toepassing voor de nutsmaatschappijen, of hun aannemers, die dringende werken moeten uitvoeren.

§5 De retributie voor het innemen van het openbaar domein door een privé persoon of een bedrijf bedraagt per begonnen 15 m² :

1° eerste 7 dagen: gratis

2° vanaf dag 8: 5 euro per dag

3° afsluiten straat: 75 euro per dag

§6 Zijn vrijgesteld van de retributie vermeld in artikel 5 van dit reglement :

1° alle evenementen en/of sociale culturele activiteiten georganiseerd met goedkeuring van of in samenwerking met het gemeentebestuur;
2° werken in uitvoering van een openbaar bestuur of met een openbaar nut;
3° inname dat reeds aanleiding geeft tot het heffen van een ander retributie ten voordele van de gemeente.

§7 De benodigde nadars, signalisatielampen, verkeersborden (op staander) worden door de gemeente gratis ter beschikking gesteld aan particulieren en dit tijdens de kantooruren op het gemeentehuis. Zowel bij het ontlenen als het terugbrengen van de ontleende materialen zal een bewijs uitgereikt worden aan de aanvrager.

§8 Indien 14 dagen na het verstrijken van de inname/signalisatievergunning de in §1 van dit artikel ter beschikking gestelde materialen niet teruggebracht, zal een retributie worden aangerekend van:

1° nadars: 100 euro per exemplaar

2° signalisatielampen: 25 euro per exemplaar

3° verkeersborden: 25 euro per exemplaar

4° verkeersborden op staander: 50 euro per exemplaar

§9 Het terugbrengen van de ontleende materialen zonder het vragen van een bewijs van teruggave, wordt gelijkgesteld met het niet-terugbrengen van deze materialen en de hierop toepasselijke retributie van:

1° nadars: 100 euro per exemplaar

2° signalisatielampen: 25 euro per exemplaar

3° verkeersborden: 25 euro per exemplaar

4° verkeersborden op staander: 50 euro per exemplaar

§10 De indiener en de persoon voor wie de werken tot voordeel strekken zijn solidair en hoofdelijk verantwoordelijk voor de betaling van de retributie.

Titel 6 - Prestaties geleverd door personeel met of zonder materialen/vervoermiddelen

Artikel 6

De vergoeding per uur begonnen uur gepresteerd nav schade aangebracht door derden aan de gemeentelijk infrastructuur, sluikstorten of andere werken waarbij het college van burgemeester en schepenen beslist deze vergoeding toe te passen, bedraagt :
1° vrachtwagen/tractor + chauffeur : 90 euro
2° tractor + klepelmaaier + chauffeur : 90 euro
3° bandenkraan + chauffeur : 90 euro
4° minigraver + chauffeur : 80 euro
5° ander voertuig + chauffeur : 80 euro
6° bosmaaier + arbeider : 40 euro
7° breekhamer + arbeider : 40 euro
8° trilplaat + arbeider : 40 euro
9° arbeider : 35 euro 

Titel 7 - Afgifte administratieve stukken

Artikel 7

§1 Burgerzaken

1° Afgifte E-ID voor Belgen vanaf 12 jaar: 2 euro

2° Afgifte E-VK voor vreemdelingen: 2 euro

3° Afgifte reispas: 10 euro 

4° Afgifte van een rijbewijs: 2 euro 

5° op de afgifte van demografische statistieken (globaal of per deelgemeente) en bevolkingspiramiden gemaakt aan de hand van de bevolkingsgegevens: € 1 per blad (A4 formaat)

6° op de afgifte van fotokopieën van akten uit de registers van de Burgerlijke Stand, gemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen, en enkel dienstig voor genealogische opzoekingen: € 1 per blad.

7° op de afgifte van een duplicaat trouwboekje: € 20.

§2 Omgeving 

1° Melding stedenbouwkundige handeling (aktename, indienen): 100 euro

2° Melding of aanvraag van een ingedeelde inrichting of activiteit voor een project ingedeeld klasse 3: 100 euro

3° Aanvraag voor omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen met architect: 100 euro

4° Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van stedenbouwkundige handelingen zonder architect: 100 euro

5° Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit voor een project ingedeeld klasse 1: 100 euro

6° Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit voor een project ingedeeld klasse 2: 100 euro

7° Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor een gemengd project: 100 euro

8° Dossier met een project-MER en/of een veiligheidsrapport (OVR): 150 euro

9° Vraag voor enkel de omzetting van een milieuvergunning verleend voor 20 jaar naar een permanente vergunning: 50 euro

10° Verzoek tot bijstelling van de milieuvoorwaarden op vraag van de vergunninghouder of exploitant: 50 euro

11° Aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 100 euro

a) zonder wegenisaanleg: plus 50 euro per lot

b) met wegenisaanleg: plus 75 euro per lot

12° Verzoek tot bijstelling van een verkavelingsvergunning: 100 euro plus 75 euro per lot

13° Afstand van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden: 50 euro

14° Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit: 50 euro

15° Aanvraag van een stedenbouwkundig attest: 50 euro

16° Aanvraag van een planologisch attest: 50 euro

17) Aanvraag natuurvergunning; 50 euro

18° op het afleveren van vastgoedinformatie: hieromtrent wordt verwezen naar het besluit van de gemeenteraad dd. 1 december 2025 betreffende "ICT. Vastgoedinformatieplatform" en waarbij de retributie per kadastraal perceel op 100 euro is vastgesteld.

Titel 8 - Afvalinzameling

Artikel 8, §1

1° PMD-zakken:

    • 60-liter zak: 0,15 euro per zak of 1,80 euro per rol (op 1 rol zitten 12 zakken)
    • 90-liter zak: 0,20 euro per zak of 4,00 euro per rol (op 1 rol zitten 20 zakken)
    • 120-liter zak voor gebruik in PMD-containers door scholen: 0,25 euro per zak of 2,50 euro per rol (op 1 rol zitten 10 zakken) met het gratis ter beschikking stellen van 20 zakken per container per jaar

2° Luierzakken: 0,60 euro per zak of 6 euro per rol (op 1 rol zitten 10 zakken)

3° Diftarsticker, om aan te brengen op een afvalzak (enkel bij organisaties in gemeentelijke lokalen): 2 euro

4° Papieren composteerbare zakjes, te gebruiken voor de "bruine GFT-bak": 2 euro per bundel van 20 zakjes.

§2 De retributie wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk. Ze wordt contant ingevorderd. 

Titel 9 - Gemeentelijk uitkijktoren

Artikel 9: Het plaatsen van installaties voor het ondersteunen van uitzendingen: 500 euro per installatie per jaar.

Titel 10 - Gemeentelijke lokalen (Cordenuit - zaal Onthaal - buurthuis Zegelsem - buurthuis OmhELST - refter school Parike - sportzaal school Parike) 

Artikel 10:  

§1 Verenigingen met hun zetel te Brakel zullen per organisatie met lucratieve doeleinden voor het gebruik onderstaande vergoeding betalen:

a) Dag 1: 70 euro

b) Per extra dag (aangesloten periode met een maximum van in totaal 5 werkdagen): 10 euro

§2 Verenigingen met hun zetel te Brakel zullen per organisatie met niet-lucratieve doeleinden voor het gebruik geen vergoeding betalen

§3 Verenigingen met hun zetel buiten Brakel zullen per organisatie met lucratieve doeleinden voor het gebruik onderstaande vergoeding betalen 

a) Dag 1: 70 euro

b) Per extra dag (aangesloten periode met een maximum van in totaal 5 werkdagen): 20 euro 

§4 Verenigingen met hun zetel buiten Brakel kunnen de lokalen niet gebruiken voor niet-lucratieve doeleinden.

§6 De sportzaal en de refter van de school te Parike kunnen ook per uur worden gehuurd; dit met een maximum van 5 uur per dag/lokaal. Het uurtarief is 6 euro per uur per lokaal.

§7 Bij verlies van de sleutel(s), zal een forfaitaire vergoeding per sleutel worden gefactureerd aan de vereniging voor een bedrag ter waarde van 50,00 euro. 

§8 Indien de lokalen niet naar behoren worden schoongemaakt door de vereniging, dan zal een forfait voor de schoonmaak worden aangerekend en dit voor een bedrag ter waarde van 100,00 euro.

Titel 11 - Boogschietmasten recreatiedomein

Artikel 11: jaarabonnement: 600 euro

Titel 12 - Gebouwen in exploitatie via FARYS

Artikel 12 §1 Sporthal

§2 Zwembad

Titel 13 - Gemeentelijke materialen door verenigingen

Artikel 13

§1 Te betalen borg

1° Nadarafsluiting:

a) kleine hoeveelheden: (tot en met 12 exemplaren) : € 20/nadar;

b) per container (200m in 1 container): € 250

2° Podium:

a) groot: € 250

b) klein: € 100

c) mobiel: € 250

3° Vlaggemasten: € 20/mast

4° Vlaggen: € 10/vlag

5° Verkeersborden: € 10/bord

6° Verkeersborden op staander: € 20/bord

7° Signalisatielampen: € 15/lamp

8° Tentoonstellingspanelen: € 60/3 panelen

9° 1 koffer met 4 tentoonstellingspanelen: € 40

10° Lichtstaanders (statieven): € 40/staander

11° Hoge hekkens: € 60/hekken

12° Brandslang 20 meter: € 50/per slang

13° Verminderingsstukken: € 20/stuk

14° Verdeelstuk: 20/stuk

§2 Alle materialen worden geacht afgehaald of geleverd te zijn in goede staat.

Alle materialen dienen tot gebruik op Brakels grondgebied. Hierop kan een afwijking worden toegestaan door het college van burgemeester en schepenen bij aanvraag tot gebruik door een andere stad of gemeente.

De betaling van de borg (contant of overschrijving) dient te gebeuren door een afgevaardigde van de vereniging vóór afhaling van de materialen bij de dienst Financiën op het gemeentehuis. De vrijgave van de borg gebeurt door overschrijving op een door de aanvrager op te geven rekeningnummer, na terugbrengen door de aanvrager en vaststelling van de goede staat van de teruggebrachte of teruggehaalde materialen.

Bij vaststelling van gebreken aan de teruggebrachte of teruggehaalde materialen door de gemeentelijke diensten zal door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld worden welk aandeel van de borg wordt ingehouden ter herstel of vernieuwing van de beschadigde materialen.

Het niet-terugbrengen van der gebruikte materialen op de afgesproken datum zal een verlies met zich brengen van 10% per dag vertraging van de borg. Het verlies van de volledige borg ontslaat de gebruiker niet van de verplichting van teruggave van de gebruikte materialen. 

Titel 14 Gemeentelijke materialen door particulieren

Artikel 14 Te betalen borg

1° Nadarafsluiting (met een maximum van 12 nadars): 20 euro per nadar

2° Verkeersborden: 10 euro per verkeersbord

3° Verkeersborden op staander: 20 euro per bord

4° Signalisatielampen: 15 euro per lamp

De noodzakelijkheid ervan dient bevestigd te worden door de lokale politie, met omschrijving der nodige materialen en tijdsduur; daartoe wordt door de politiediensten het nodige document afgeleverd.

De afhaling of levering van de materialen door de gemeentediensten gebeurt enkel na betaling (contant of overschrijving) bij de dienst Financiën op het gemeentehuis.

De afhaling in de gemeentelijk loods of levering van de materialen door de gemeentediensten gebeurt na overleg met de coördinator van de technische dienst, behoudens bij hoogdringendheid vast te stellen door de politiediensten. Het terugbrengen van de materialen door particulieren geschiedt eveneens na overleg met de coördinator van de technische dienst.

De vrijgave van de borg gebeurt door overschrijving op een door de aanvrager op te geven rekeningnummer, na terugbrengen van de gebruikte materialen door de aanvrager of onze eigen diensten. Bij vaststelling van gebreken aan de teruggebrachte of teruggehaalde materialen door de gemeentelijke diensten zal door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld worden welk aandeel van de borg wordt ingehouden ter herstel of vernieuwing van de beschadigde materialen.

Het niet-terugbrengen van de gebruikte materialen op de afgesproken datum zal een verlies met zich brengen van 10% per dag vertraging van de borg; het verlies van de volledige borg ontslaat de gebruiker niet van de verplichting van teruggave van de gebruikte materialen.

Volgende leveringsvergoeding zal eenmalig worden betaald per leveringsadres:

1° Vervoer met containervrachtwagen: € 50 

2° Vervoer met alle andere voertuigen: € 30. 

Alleen particulieren woonachtig te Brakel kunnen materialen eigendom van de gemeente in bruikleen krijgen. Particulieren kunnen de voorschreven materialen in gebruik krijgen voor een maximumtermijn van 1 maand.

Titel 15 Sportdienst

Artikel 15

§1 Lessenreeksen

1° Kinderen (3 tot 16 jaar) 

a) per les: 4 euro

b) 10-lessenreeks: 40 euro

c) 15-lessenreeks: 60 euro

2° Volwassenen (16+)

a) per les: 6 euro

b) 10-lessenreeks: 60euro

c) 15-lessenreeks: 90 euro

§2 Sportkampen

1° Standaard kampen kinderen (3 tot 16 jaar)

a) 3 dagen: 40 euro

b) 4 dagen: 50 euro

c) 5 dagen: 60 euro

2° Paardensportkamp

a) 3 dagen: 60 euro

b) 4 dagen: 80 euro

c) 5 dagen: 100 euro

3° Skikamp

a) 3 dagen: 120 euro

b) 4 dagen: 150 euro

c) 5 dagen: 180 euro

§3 Sportklassen en sportdagen (schoolsport) per kind

a) halve dag: 2,5 euro

b) volledige dag: 5 euro

c) week: 22,5 euro

§4 Senioren sportelpakket (betalend pakket waarin o.a. BBB, gym-omnisport, zwemmen... vallen)

a) half jaar: 40 euro

b) volledig jaar: 80 euro

§5 Gebruik staande wippen

a) volledig jaar: 600 euro

§6 Voor die activiteiten georganiseerd door de sportdienst die niet zijn opgenomen in §1 tot en met §4 van dit artikel, wordt het bepalen van de retributie gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen.

Titel 16 IBO

Artikel 16

1° Voor- en naschoolse opvang per begonnen halfuur: 1 euro

2° Vakanties en schoolvrije dagen:

a) voor een verblijf van een volledige dag (meer dan 6 uur): 12 euro

b) voor een verblijf van een halve dag (tussen 3 uur en 6 uur): 6 euro

c) voor een verblijf van minder dan 3 uur: 4 euro 

3° Wanneer gelijktijdig meerdere kinderen uit één gezin aanwezig zijn, wordt voor elk kind een reductie van 25% toegepast.

4° Boetes - annuleringskosten 

a) te laat ophalen van een kind: 5 euro per begonnen kwartier per kind

b) niet of ongeldig annuleren van de opvang: 10 euro per dag per kind

c) afwezigheid van het kind met voorlegging dokterattest: 2,5 euro 

Titel 17 Wonen

Artikel 17

Woononderzoek met het oog op verkrijgen van een conformiteitsattest (per onderzoek): 200 euro per onderzoek.

Titel 18 Invordering

Artikel 18 Met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen kan de financieel beheerder een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.

Een bevel kan door het college van burgemeester en schepenen alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief. Schulden van een publieke rechtspersoon kunnen nooit via een dwangbevel worden ingevorderd. Verzet kan tegen dat exploot worden ingediend binnen één maand na de betekening ervan bij verzoekschrift of door een dagvaarding ten gronde.

Titel 19 - Opheffing en inwerkingtredding

Artikel 19:

§1 Dit titels van dit reglement treden in werking vanaf 

1° Titel 1 tot en met titel 2: vanaf 1 januari 2026

2° Titel 3: vanaf 1 januari 2027

3° Titel 4 tot en met titel 9 en titel 11 tot en met titel 17: vanaf 1 januari 2026

4° Titel 10: voor de aanvragen ingediend vanaf 1 januari 2026

§2 Onderstaande besluiten wordt opgeheven op 1 januari 2026:

1° Besluit dd. 6 oktober 2025 van de Gemeenteraad betreffende "algemeen retributiereglement".