De notulen en het zittingsverslag van de vorige gemeenteraad dd. 27 november 2023
Decreet lokaal bestuur, artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Brakel.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter en de algemeen directeur.
Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering dd. 27 november 2023 worden goedgekeurd.
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing d.d. 25.09.2023 en de beslissing van het OCMW d.d. 25.09.2023, waarbij de samenwerkingsovereenkomst inzake de lokale partnerschap Vlaamse Ardennen ( Capacity Building ) werd goedgekeurd voor de periode van 01.01.2024 tem 31.12.2029, voor een totale tussenkomst van € 59.266,90.
Vanaf 01.01.2024 verdwijnen immers de ESF-middelen vanuit Europa en worden deze vervangen door een andere samenwerking: Capacity Building.
Het is de bedoeling om een lokaal partnerschap op te richten, waarvan de VDAB en de lokale besturen, kernpartners zijn.
Het is de bedoeling van deze lokale partnerschappen om de kwetsbare niet-beroepsactieven en werkzoekenden de ondersteuning te geven die nodig is om hun weg te vinden in de samenleving, inclusief maar niet uitsluitend naar werk.
De co-financiering voor de gemeente / OCMW Brakel betekent een bedrag van € 59.266,90 voor deze 6 jaar, waarvan de helft ten laste is van de VDAB ( die dit zullen vervullen door het ter beschikking te stellen van hun personeel ) en de andere helft ten laste is van de gemeente / het OCMW. Dit komt aldus neer op +/- € 5.000,00 per jaar dat deze samenwerking zal kosten.
In bijlage het definitief projectvoorstel dat zal worden ingediend bij Europa WSE, zodanig dat dit lokaal partnerschap Vlaamse Ardennen, kan starten per 01.03.2024.
Er wordt voorgesteld om dit projectvoorstel goed te keuren.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om het projectvoorstel in bijlage, inzake het lokaal partnerschap Vlaamse Ardennen, goed te keuren.
De brief van het departement Werk & Sociale Economie betreffende de werkingssubsidie voor aanvullende lokale diensten (ALD).
Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22.12.2017.
Decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2022 tot uitvoering van het decreet van 14 januari 2022 over maatwerk bij individuele inschakeling.
Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Regering van 26 mei 2023 waarmee 4,24 miljoen euro toegekend kan worden aan lokale besturen voor de organisatie van het aanvullende lokale dienstenaanbod zoals bepaald in het uitvoeringsbesluit bij het decreet " maatwerk bij individuele inschakeling ".
Vanaf 01.07.2023 ging de nieuwe maatregel " maatwerk bij individuele inschakeling " in voege ter vervanging van 4 maatregelen die zullen verdwijnen:
- De Vlaamse Ondersteuningspremie ( VOP )
- De Sociale Inschakelingseconomie ( SINE )
- De Lokale Diensteneconomie ( LDE )
- Maatwerkafdelingen ( MWA )
Lokale diensten met een opdracht voor het lokaal bestuur Brakel zijn de volgende:
- Familiehulp Goed Wonen
- Natuurpunt Beheer, vereniging voor natuurbeheer en landschapszorg in Vlaanderen
De werkingssubsidie waarover sprake geldt enkel voor de lokale diensten met een opdracht voor het lokaal bestuur Brakel.
De huidige LDE-initiatieven schakelden dus vanaf 01.07.2023 over naar een individueel maatwerkbedrijf. Het is de bedoeling dat alle opgestarte trajecten van doelgroepmedewerkers worden voltooid.
Op 26 mei 2023 keurde de Vlaamse Regering het uitvoeringsbesluit goed waardoor een tegemoetkoming van 4,24 miljoen euro ( werkingssubsidie voor de periode juli 2023 tot december 2025 ) aan de lokale besturen werd toegekend voor de organisatie van het aanvullend lokaal dienstenaanbod.
Het aanvullend lokaal dienstenaanbod wil enerzijds lokale besturen aanmoedigen om verder in te zetten op de diensten van algemeen economisch belang ( DAEB ) waarde LDE-ondernemingen vandaag op geënt zijn en wil anderzijds garanderen dat de lokale dienstverlening binnen iedere individuele LDE-onderneming, na het wegvallen van de SINE-subsidies op 1 juli 2023, verder gezet kan worden. Om die reden, wordt in lijn met het engagement in het Vlaams regeerakkoord, aan de lokale besturen uitdrukkelijk gevraagd om deze middelen tijdens de overgangsfase toe te kennen binnen de bestaande samenwerkingsverbanden met de LDE-ondernemingen ( zie boven ).
De werkingsmiddelen die aan het lokaal bestuur Brakel zijn toegekend voor het werkingsjaar juli - december 2023 zijn: € 8.450,30.
De verdeling is al volgt:
Naam Individueel maatwerkbedrijf met ALD | Volgens nieuwe regeling |
Familiehulp Goed Wonen | € 3.994,19 |
Natuurpunt | € 4.456,11 |
TOTAAL | € 8.450,30 |
Deze middelen zijn geoormerkt en kunnen uitsluitend worden aangewend voor het opzetten en organiseren van aanvullende lokale diensten. Daarom dient er bij de BBC-rapportering gebruik te worden gemaakt van de externe rapporteringscode WSE-ALD ' Werk en Sociale Economie - Aanvullend Lokaal Dienstenaanbod.
Artikel 1: De werkingssubsidie aanvullend lokaal dienstenaanbod van het departement WSE wordt aangewend om toe te kennen aan de huidige LDE-ondernemingen met een opdracht van de gemeente voor de periode van 2023-2025.
De mail d.d. 06 november 2023 van de directeur-coördinatie van de scholengemeenschap Vlaamse Ardennen - de heer Geert Monsaert - met betrekking tot de integratie van het nieuw leerplan 'Leer lokaal' voor het gemeentelijk onderwijs.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, §1-§2
- het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, artikel 45 en art. 62, §1, 9° en §2, 2°
- het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2006 tot vaststelling van de goedkeuringscriteria en indieningsmodaliteiten van de leerplannen
Een schoolbestuur moet voor elk van zijn scholen beschikken over door de overheid goedgekeurde leerplannen.
Een schoolbestuur kan ervoor kiezen om eigen leerplannen te ontwikkelen en in te dienen of gebruik te maken van leerplannen die door derden worden ontwikkeld en ingediend.
De leerplannen zijn voor de onderwijsinspectie een aanvullend instrument om het kwaliteitsbeleid van een school te kaderen.
Het naleven van de reglementering over de leerplannen is een erkenningsvoorwaarde.
Een officiële school moet bovendien als erkenningsvoorwaarde de leerplannen volgen van ofwel OVSG, POV of het gemeenschapsonderwijs, ofwel eigen leerplannen ermee verenigbaar.
Een leerplan moet voldoen aan de volgende decretale en reglementaire criteria:
Het schoolbestuur houdt ook rekening met de volgende bijkomende criteria over het pedagogisch project van de school/scholen:
OVSG heeft ten behoeve van zijn schoolbesturen en met respect voor de lokale autonomie onder de naam Leer Lokaal een nieuw geïntegreerd leerplan ontwikkeld voor de basisschool met ingang van 1 september 2023. Dit digitaal leerplan (online tool met achterliggende databank) bevat de authentieke en decretaal vastgelegde onderdelen, maar het is ruimer dan dat. Leer Lokaal bestaat namelijk uit een basisleerlijn, ondersteunende doelen, verdiepende doelen en uitbreidingsdoelen en vertrekt vanuit de zestien Europese sleutelcompetenties.
OVSG heeft Leer Lokaal ingediend bij de onderwijsinspectie. De onderwijsinspectie heeft een advies tot definitieve goedkeuring uitgebracht. De Vlaamse Regering heeft Leer Lokaal definitief goedgekeurd.
Het schoolbestuur wenst op voorstel van de directeur gebruik te maken van Leer Lokaal voor zijn school van het basisonderwijs.
Artikel 1: Het leerplan 'Leer Lokaal' van OVSG wordt gebruikt in de school van het gemeentelijk basisonderwijs, met name: de gemeentelijke basisschool Klavertje4 en dit vanaf schooljaar 2025 - 2026.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de schooldirectie, het personeel van de gemeentelijke basisschool Klavertje4 en het CLB.
Aanpassing 7 van het meerjarenplan.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen van nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategisch meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Artikel 257 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat minstens 1 keer per jaar het meerjarenplan moet aangepast worden, waarbij de kredieten van het volgende jaar moeten worden vastgesteld. Bij de aanpassing wordt ook het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
Het komt de gemeenteraad toe om haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen.
Wettelijk gezien moet de autofinancieringsmarge (AFM) enkel positief zijn in het jaar 2025.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/7, in bijlage bij dit besluit, vast.
Het decreet van 22 december 2017 over lokaal bestuur
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- & beheerscyclus.
Artikel 257 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat minstens 1 keer per jaar het meerjarenplan moet aangepast worden, waarbij de kredieten van het volgende jaar worden vastgesteld. Bij de aanpassing wordt ook het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
Het komt de Gemeenteraad toe het deel van de raad voor maatschappelijk welzijn van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
Door die goedkeuring, en de vaststelling van het eigen deel, is het meerjarenplan in zijn geheel vastgesteld.
Enig artikel: Het deel van de raad voor maatschappelijk welzijn van de aanpassing van het meerjarenplan 2020- 2025 / 7, in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Door die goedkeuring, en de vaststelling van het eigen deel, is het meerjarenplan in zijn geheel vastgesteld.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.
De toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen kwam een eerste keer samen op 24 mei 2023. Tijdens dit overleg werd het nieuwe kader uitgelegd aan de gemeenten uit het werkingsgebied. Lokale binding en het bepalen van doelgroepen kwamen aan bod. De toewijzingscijfers van de voorbije 5 jaar werden geanalyseerd en afgetoetst aan pijler 2. Tijdens de tweede toewijzingsraad op 13 juni 2023 werd dieper ingegaan op de toewijzingen binnen pijler 2. Er werd een kader opgesteld waarin aanmelding en spreiding werden opgenomen. Hieruit volgde een eerste ontwerp van het huishoudelijk reglement. Tijdens de derde toewijzingsraad werden de 5 toegevoegde gemeenten van het werkingsgebied bijkomend uitgenodigd en werd aan hen verslag uitgebracht. Het overleg resulteerde in een toewijzingsreglement en de opmaak van een huishoudelijk reglement.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.
De woonmaatschappij opteerde voor een toewijzingsraad waarin de lokale besturen werden vertegenwoordigd in de hoedanigheid van de Schepen van Wonen en een afgevaardigde van de sociale dienst van de gemeente. Verder werden de gemeenten uit het werkingsgebied tevens vertegenwoordigd door de vaste vertegenwoordiger namens het lokaal bestuur in de Raad van bestuur van de Woonmaatschappij. De toewijzingsraad werd aangevuld door de directeur van de Woonmaatschappij, het diensthoofd Klantenrelaties en wordt voorgezeten door de voorzitter van de Woonmaatschappij.
De toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en bovenstaand traject van de toewijzingsraad een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad neemt hier kennis van.
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.
Decreet Lokaal Bestuur 22/12/2017.
Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.12 t.e.m. 6.14.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.22 t.e.m. 6.28.
De installatie van de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, d.d 5 mei 2023.
Het toewijzingsreglement past in elke gemeente een gelijke langdurige woonbinding toe. Deze langdurige woonbinding is de langdurige woonbinding met de gemeente zoals die werd opgenomen in artikel 6.23 §1 van het BVCW.
De langdurige woonbinding met de gemeente wordt in dit artikel als volgt omschreven:
Onder langdurige woonbinding met de gemeente wordt de binding verstaan die een kandidaat-huurder heeft met een gemeente van een woonmaatschappij als hij in de periode van tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken inwoner is of geweest is van de gemeente van de woonmaatschappij waar de toe te wijzen woning ligt.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus[1] beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente wel rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
De langdurige woonbinding met het werkingsgebied wordt als volgt omschreven:
Onder langdurige woonbinding met het werkingsgebied wordt de binding verstaan die een kandidaat-huurder heeft met een gemeente uit het werkingsgebied van een woonmaatschappij als hij in de periode van tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken inwoner is of geweest is van één van de gemeenten uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij waar de toe te wijzen woning ligt.
Binnen de toewijzingsraad werd besloten om de aanmeldingen binnen pijler 2 te laten gebeuren door de sociale dienst van de gemeenten en door de welzijnsorganisaties die actief zijn op het werkingsgebied. Om een regionale spreiding te garanderen werd er een verdeling afgesproken tussen de gemeenten op basis van het gewogen gemiddelde van het stemrecht binnen de Woonmaatschappij. Een aanmelding gebeurt dmv een sociaal verslag en wordt gekoppeld aan een begeleidingsovereenkomst.
Binnen pijler 3 werden de doelgroepen per gemeente bepaald waarvoor er momenteel reeds een goedgekeurd lokaal toewijzingsreglement bestaat. De lokale toewijzingsreglementen blijven van kracht in de gemeenten van het werkingsgebied waar deze reeds goedgekeurd werden.
[1] Als de toewijzingsraad kiest om wél rekening te houden met de langdurige woonbinding in het werkingsgebied van de woonmaatschappij, kan dit alleen mét consensus
Artikel 1: De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het ontwerp van toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen; zoals hieronder opgenomen
TOEWIJZINGSREGLEMENT WOONMAATSCHAPPIJ VLAAMSE ARDENNEN
DEEL 1 ALGEMENE INFORMATIE
Dit reglement is van toepassing voor de werking van de Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen, die haar maatschappelijke zetel heeft te Sint-Jozefsplein 18, 9700 Oudenaarde.
Het toewijzingsreglement kwam tot stand na onderling overleg tussen alle leden van de toewijzingsraad. Het wordt, na goedkeuring door de gemeenteraad, geïntegreerd in het intern huurreglement van de woonmaatschappij.
Het werkingsgebied van de Woonmaatschappij is gespreid over volgende 14 gemeenten: Oudenaarde, Brakel, Kruisem, Wortegem-Petegem, Kluisbergen, Ronse, Horebeke, Maarkedal, Lierde, Herzele, Zottegem, Sint-Lievens-Houtem, Oosterzele en Zwalm. 3
DEEL 2 BESLISSINGEN OP NIVEAU WERKINGSGEBIED
Langdurige woonbinding
Het toewijzingsreglement past in elke gemeente een gelijke langdurige woonbinding toe. Deze langdurige woonbinding is de langdurige woonbinding met de gemeente zoals die werd opgenomen in artikel 6.23 §1 van het BVCW.
De langdurige woonbinding met de gemeente wordt in dit artikel als volgt omschreven:
Onder langdurige woonbinding met de gemeente wordt de binding verstaan die een kandidaat-huurder heeft met een gemeente van een woonmaatschappij als hij in de periode van tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken inwoner is of geweest is van de gemeente van de woonmaatschappij waar de toe te wijzen woning ligt.
De toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen neemt kennis dat de stad Ronse ervoor opteert om een strengere lokale woonbinding op te nemen. De stad Ronse wenst op haar grondgebied een criterium te voorzien die de standaard langdurige woonbinding voorafgaat. De strengere woonbinding voor de stad Ronse bestaat eruit dat zij opteren voorrang te geven aan deze kandidaat-huurders die de afgelopen 10 jaar onafgebroken in de eigen stad hebben gewoond.
Deze langdurige woonbinding met de gemeente wordt uitgebreid met langdurige woonbinding met het werkingsgebied.
De langdurige woonbinding met het werkingsgebied wordt als volgt omschreven:
Onder langdurige woonbinding met het werkingsgebied wordt de binding verstaan die een kandidaat-huurder heeft met een gemeente uit het werkingsgebied van een woonmaatschappij als hij in de periode van tien jaar voor de toewijzing minstens vijf jaar ononderbroken inwoner is of geweest is van één van de gemeenten uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij waar de toe te wijzen woning ligt.
De woonmaatschappij houdt bij toewijzingen in pijler 1 achtereenvolgens rekening met volgende voorrangsbepalingen:
• Aangepastheid van de woning
• Rationele bezetting
• Langdurige woonbinding met de gemeente
• Langdurige woonbinding met het werkingsgebied
• Verlenen of verkrijgen van mantelzorg
• Chronologie
Deze voorrangsbepalingen met betrekking tot de langdurige woonbinding zijn van toepassing op alle toewijzingen uitgezonderd de toewijzingen binnen pijler 2, daar geldt de langdurige woonbinding niet.
De rationele bezetting wordt voor iedere toewijzing toegepast en staat omschreven in het intern huurreglement van de woonmaatschappij. Dit intern huurreglement is een publiek document en ligt ter inzage bij de woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
DEEL 3 DOELGROEPENPLAN
Kandidaat-huurders ouder dan 65
In artikel 6.27 van het BVCW wordt bepaald dat de woonmaatschappij de mogelijkheid heeft om een specifiek toewijzingsreglement op te stellen voor bepaalde doelgroepen. Deze doelgroepen worden opgenomen binnen pijler 3.
In navolging van eerder goedgekeurde beslissingen door de gemeenteraad wordt de doelgroep 65 + opgenomen in het toewijzingsreglement.
Om in aanmerking te komen voor een toewijzing is het voldoende dat bij koppels één van beide kandidaten de leeftijd van 65 heeft bereikt op het moment van de toewijzing.
In het werkingsgebied van de woonmaatschappij Vlaamse Ardennen is er reeds een lokaal toewijzingsreglement voor deze doelgroep in Oudenaarde, Wortegem-Petegem, Kluisbergen en Herzele. Het lokaal toewijzingsreglement voor deze doelgroep zal in Oudenaarde tevens uitgebreid worden bij inhuurname van de woningen op site Saffrou.
Het totaal aantal woningen dat wordt voorbehouden aan doelgroepen mag niet meer dan 1/3e van het totale patrimonium bedragen. Onderstaande cijfers tonen aan dat dit niet het geval is in Oudenaarde, Wortegem-Petegem, Kluisbergen en Herzele.
Aangezien deze woningen aangepast zijn aan de specifieke noden van de doelgroep en de woningen gelegen zijn in de nabijheid van een woonzorgcentrum, zijn deze woningen dus voorbehouden aan de kandidaat-huurders die hiervoor in aanmerking komen. We spreken in deze situatie over gelabelde woningen.
Gemeente Oudenaarde
Aantal woningen 638
1/3 213
Aantal woningen 65+ 14
Gemeente Wortegem-Petegem
Aantal woningen 54
1/3 18
Aantal woningen 65+ 5
Gemeente Kluisbergen
Aantal woningen 124
1/3 41
Aantal woningen 65+ 6
Gemeente Herzele
Aantal woningen 193
1/3 64
Aantal woningen 65+ 15
De woonmaatschappij houdt bij toewijzingen in pijler 3 achtereenvolgens rekening met volgende voorrangsbepalingen:
• Leeftijd van de kandidaat-huurder
• Rationele bezetting
• Langdurige woonbinding met de gemeente
• Langdurige woonbinding met het werkingsgebied
• Verlenen of verkrijgen van mantelzorg
• Chronologie
Een lijst met woningen die voorbehouden zijn voor toewijzingen binnen pijler 3 is opgenomen in het intern huurreglement van de woonmaatschappij Vlaamse Ardennen. Deze lijst ligt steeds ter inzage bij de woonmaatschappij.
Wijzigingen aan deze lijst kunnen enkel gebeuren mits goedkeuring op de gemeenteraad van de betreffende gemeenten. Zie een lijst van de woningen in bijlage.
Kandidaat-huurders met een beperking
In artikel 6.27 van het BVCW wordt bepaald dat de woonmaatschappij de mogelijkheid heeft om een specifiek toewijzingsreglement op te stellen voor bepaalde doelgroepen. Deze doelgroepen worden opgenomen binnen pijler 3.
In navolging van eerder goedgekeurde beslissingen door de gemeenteraad wordt de doelgroep personen met een beperking opgenomen in het toewijzingsreglement.
Voor de toegewezen woningen op de woon- en zorgsite Groot Bewijk in Oosterzele wordt met een cascade gewerkt waarbij achtereenvolgens voorrang gegeven wordt aan:
1. Personen met een fysieke beperking en/of niet aangeboren hersenletsel die al dan niet permanent in een rolstoel zitten of een beperkte stapfunctie hebben. Automatische voorrang cfr Kaderbesluit Sociale Huur, artikel 18, eerste lid, 1°;
2. Personen met autismespectrumstoornissen en (rand)normale begaafdheid; 6
3. Personen met een licht verstandelijke beperking.
Deze personen met een beperking hebben een individuele dienstverleningsovereenkomst afgesloten met een vergunde zorgaanbieder van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap. Het betreft een individuele dienstverleningsovereenkomst voor niet rechtstreekse hulpverlening met de minimale ondersteuningsfunctie woon- en dagondersteuning. Indien via het gemeentelijk toewijzingsreglement voorrang gegeven wordt aan de doelgroepen, zoals hierboven omschreven, dan komt dit op basis van het wetgevend kader steeds voor de voorrang in het kader van lokale binding. Dit betekent voor de doelgroep van personen met een beperking dat ze voorrang krijgen voor de voorgestelde woningen, ook personen met een beperking van buiten de gemeente.
Er worden door de Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen 46 sociaal aangepaste appartementen in het project Groot Bewijk voorbehouden voor de doelgroep personen met een beperking.
Het totaal aantal woningen dat wordt voorbehouden aan doelgroepen mag niet meer dan 1/3e van het totale patrimonium bedragen. Onderstaande cijfers tonen aan dat dit niet het geval is in Oosterzele.
Aangezien deze woningen aangepast zijn aan de specifieke noden van de doelgroep en de woningen gelegen zijn in de nabijheid van een zorgaanbieder, zijn deze woningen dus voorbehouden aan de kandidaat-huurders die hiervoor in aanmerking komen. We spreken in deze situatie over gelabelde woningen.
Gemeente Oosterzele
Aantal woningen 215
1/3 72
Aantal woningen Personen met een beperking 50
Bijlage - Adressenlijst doelgroep 65 +
Oudenaarde
Adres Aantal slaapkamers
Eineplein 6/0101 1
Eineplein 6/0102 1
Eineplein 6/0103 1
Eineplein 6/0104 1
Eineplein 6/0105 1
Eineplein 6/0106 1
Eineplein 6/0107 1
Eineplein 6/0201 2
Eineplein 6/0202 2
Eineplein 6/0203 2
Eineplein 6/0204 2
Eineplein 6/0205 2
Eineplein 6/0206 2
Eineplein 6/0207 2
Wortegem-Petegem
Adres Aantal slaapkamers
Lindestraat 5C 1
Lindestraat 5D 1
Lindestraat 5E 1
Lindestraat 5F 1
Lindestraat 5G 1
Kluisbergen
Adres Aantal slaapkamers
Kapellestraat 44/0001 1
Kapellestraat 44/0003 1
Kapellestraat 48/0001 1
Kapellestraat 50/0001 1
Kapellestraat 50/0003 1
Kapellestraat 48/0101 1
Kapellestraat 50/0101 1
Kapellestraat 50/0103 1
Kapellestraat 50/0201 1
Herzele
Adres
Kloosterstraat 44
Kloosterstraat 46
Kloosterstraat 48 8
Kloosterstraat 50
Kloosterstraat 52
Kloosterstraat 54
Kloosterstraat 56
Kloosterstraat 58
Kloosterstraat 60
Kloosterstraat 62
Kloosterstraat 64
Kloosterstraat 66
Kloosterstraat 68 Kloosterstraat 70
Kloosterstraat 72
Bijlage - Adressenlijst doelgroep Personen met een beperking
Oosterzele
Adres
Groot Bewijk 1/0001
Groot Bewijk 1/0002
Groot Bewijk 1/0003
Groot Bewijk 1/0004
Groot Bewijk 1/0005
Groot Bewijk 1/0101
Groot Bewijk 1/0102
Groot Bewijk 1/0103
Groot Bewijk 1/0104
Groot Bewijk 1/0105
Groot Bewijk 1/0106
Groot Bewijk 1/0107
Groot Bewijk 1/0108
Groot Bewijk 1/0109
Groot Bewijk 1/0110
Groot Bewijk 1/0111
Groot Bewijk 1/0112
Groot Bewijk 1/0113
Groot Bewijk 1/0201
Groot Bewijk 1/0202
Groot Bewijk 1/0203
Groot Bewijk 1/0204
Groot Bewijk 1/0205
Groot Bewijk 1/0206
Groot Bewijk 1/0207 9
Groot Bewijk 1/0208
Groot Bewijk 1/0209
Groot Bewijk 1/0210
Groot Bewijk 1/0211
Groot Bewijk 1/0212
Groot Bewijk 1/0213
Groot Bewijk 1/0214
Groot Bewijk 1/0215
Groot Bewijk 1/0216
Groot Bewijk 1/0301
Groot Bewijk 1/0302
Groot Bewijk 1/0303
Groot Bewijk 1/0304
Groot Bewijk 1/0305
Groot Bewijk 1/0306
Groot Bewijk 1/0307
Groot Bewijk 1/0308
Groot Bewijk 1/0309
Groot Bewijk 1/0310
Groot Bewijk 1/0311
Groot Bewijk 1/0312
Groot Bewijk 1/0313
Groot Bewijk 1/0314
Groot Bewijk 1/0315
Groot Bewijk 1/0316
Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen door de toewijzingsraad van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
De overdracht van de sporthal aan Farys.
Naar aanleiding van de overdracht van de sporthal en met analogie naar het zwembad dient voor de sporthal een reglement van interne orde opgesteld worden.
Enig artikel, §1: onderstaand reglement van interne orde wordt goedgekeurd voor de sporthal "De Rijdt".
REGLEMENT VAN INTERNE ORDE SPORTHAL BRAKEL, GEEXPLOITEERD DOOR FARYS
Artikel 1 Algemeen
Het reglement van inwendige orde (hierna “het reglement”) heeft tot doel de goede exploitatie (met name de veiligheid, de orde, de zedelijkheid en de hygiëne) van de sporthal (in de meest ruime zin begrepen) (hierna ‘de inrichting’) beheerd door Farys te verzekeren.
Door het betreden van de inrichting aanvaarden de bezoekers het reglement, worden zij geacht het te kennen en verbinden zij zich ertoe zich ernaar te gedragen. Het reglement wordt aangeplakt op duidelijk zichtbare plaatsen in de inrichting.
Dit reglement treedt in werking op 01/01/2024.
Artikel 2 Openingsuren en toegangsprijzen
De openingsuren, de sluitingsdagen en het gebruiksrooster, vastgesteld door Farys, hangen uit in de inkomhal van de sporthal. De toegangsprijzen worden bepaald door het vigerende tariefreglement dat eveneens te raadplegen is in de inkomhal van de sporthal.
Artikel 3 Toegang
De inrichting is toegankelijk tijdens de vastgestelde openingsuren en overeenkomstig het gebruiksrooster. Buiten de publieke openingsuren kan enkel toegang verkregen worden tot de inrichting dan na het afsluiten van een overeenkomst met Farys.
Farys behoudt zich ten allen tijde het recht voor om de inrichting geheel of gedeeltelijk te sluiten en de reservaties te annuleren voor zolang als nodig en zonder enig recht op schadevergoeding, in geval van:
Farys kondigt deze gebeurtenissen en werken, indien mogelijk, tijdig aan aan het onthaal van de inrichting.
Farys heeft het recht om elke persoon die een gevaar dreigt op te leveren voor de veiligheid en de gezondheid van de aanwezigen, de toegang tot de inrichting te verbieden. Zo kan onder meer de toegang worden geweigerd aan personen in staat van dronkenschap of enige andere vorm van intoxicatie, personen die de orde verstoren, personen die dit reglement niet naleven, personen in onzindelijke toestand, personen met niet geheelde wonden en personen lijdend aan besmettelijke kwalen.
Desgevallend kan Farys een medisch attest eisen waaruit blijkt dat de volksgezondheid niet in het gedrang komt.
Dieren worden niet in de inrichting toegelaten met uitzondering van politie- en geleidehonden.
Artikel 4 Omkleden
Tijdens de openingsuren voor het publiek kleedt men zich om in de toegewezen kleedkamers.
De kleedkamers worden gebruikt voor de duur noodzakelijk voor het omkleden. Zij dienen behoorlijk gesloten te zijn tijdens het omkleden.
Het gebruik van de kleedkamers dient zich te beperken tot een minimum. Daaronder wordt verstaan dat de toegang tot de kleedkamers wordt verleend maximaal 15 minuten voor de vastgestelde gebruikstijd voor een training, recreatiegebruik en maximaal 30 minuten voor een competitiewedstrijd. De kleedkamers dienen ontruimd te zijn maximum 30 minuten na het einde van training, recreatiegebruik of wedstrijd.
De toegewezen kleedruimte en sanitair worden tijdens en na het gebruik net gehouden en gebruiksklaar voor anderen achtergelaten (niets meer op de grond). De kleedruimten worden niet betreden met vuil schoeisel. De sleutels van de kleedruimten worden afgehaald en teruggebracht in afspraak met het personeel.
Farys kan in geen enkel geval verantwoordelijk gesteld worden voor eventuele diefstallen of schadegevallen van persoonlijke bezittingen. Het is dan sterk aanbevolen waardevolle voorwerpen thuis te laten.
Artikel 5 Verblijf
Kinderen van minder dan twaalf jaar moeten steeds vergezeld zijn van een toezichthoudende volwassene, die voortdurend toezicht moet houden. Iedere gebruiker gedraagt zich op een wijze dat de veiligheid, de orde, de zedelijkheid en de hygiëne wordt bevorderd.
Terzake moeten onder meer volgende verplichtingen gerespecteerd worden:
Artikel 6 Gezondheidsproblemen
Een gebruiker met eventuele gezondheidsproblemen (bijvoorbeeld epilepsie, hartklachten, suikerziekte) moet daarvan tenminste de toezichter op de hoogte brengen.
Artikel 7 Groepen
Elke groep moet, rekening houdende met de samenstelling van de groep, voldoende begeleiders hebben die gelast zijn met de bewaking en toezicht van de groep. De begeleider(s) van de groep dien(t)(en) onder meer toezicht te houden op de naleving van dit reglement door de groep (bijvoorbeeld hygiëne, orde,…).
Alle vergoedingen en kosten van de sportinfrastructuur door de niet-particuliere gebruiker (onder de vorm van verenigingen, clubs, scholen, groepen) die onbetaald blijven zullen gevorderd worden van de aanvrager/contactpersoon van de niet-particuliere gebruiker.
Artikel 8 Ter beschikking stellen sporthal
Verenigingen, clubs, scholen of individuen die de sporthal willen reserveren, vragen dit elektronisch aan.
Verenigingen of clubs kunnen een gebruiksovereenkomst van max. één seizoen (= van september tot en met augustus) aangaan. Indien dit achteraf niet wordt gerespecteerd (annuleringen van bepaalde uren en locaties in de sporthal), zullen de geannuleerde uren en locaties gedurende 3 maanden worden aangerekend.
Particulieren kunnen voor maximum 10 weken reserveren. Verlenging van deze reservatie is slechts mogelijk gedurende de laatste week van de termijn van reservatie.
Bij gelijke datum of tijdstip van aanvraag van gebruik van de sporthal of een deel ervan worden de aanvragen behandeld volgens volgende voorranglijst:
1° Eigen organisaties van het gemeentebestuur;
2° Erkende Brakelse competitieve sportverenigingen;
3° Erkende Brakelse recreatieve sportverenigingen;
4° Niet-erkende Brakelse sportverenigingen;
5° Brakelse verenigingen of scholen;
6° Brakelse particulieren;
7° Sportverenigingen van buiten Brakel;
Sportclubs van buiten Brakel, die een bepaalde sporttak aanbieden die nog niet wordt beoefend in de sporthal, kunnen na advies van de sporthal ressorteren onder 2° of 3° in de voorranglijst.
Artikel 9 Aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid
Schade toegebracht aan de inrichting en aan voorwerpen moet door degene die daarvoor aansprakelijk is, worden vergoed.
Farys draagt geen verantwoordelijkheid voor de ontvreemding van en de beschadiging aan voorwerpen van gebruikers en bezoekers. De gebruikers en hun begeleiders zijn in de eerste plaats zelf verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen.
De gebruiker verbindt er zich toe alle nodige verzekeringen af te sluiten ter dekking van alle mogelijke gevolgen die zich voordoen naar aanleiding van de toegang tot en het gebruik van de sportaccommodatie.
Artikel 10 Instructies
De aangestelden van Farys zijn belast met de uitvoering van het reglement.
Alle instructies van de aangestelden van Farys moeten gevolgd worden.
Artikel 11 Sancties
Het niet naleven van onderhavig reglement of het overtreden van eender andere norm kan, onverminderd het recht op schadeloosstelling, aanleiding geven tot volgende sancties:
Deze sancties kunnen toegepast worden op zowel individuele personen als op groepen. Deze beslissingen worden genomen door Farys. De beslissing tot tijdelijke of definitieve ontzegging wordt per aangetekend schrijven ter kennis gebracht aan de betrokkene(n).
Bij weerspannigheid kan de politie opgeroepen worden. In voorkomend geval (bijvoorbeeld diefstal, slagen en verwondingen) wordt de politie onverwijld op de hoogte gesteld van de feiten.
Artikel 12 Privacy
Conform de Europese privacywetgeving (GDPR) beschikt gemeente Brakel en Farys over een privacyverklaring. Deze kunnen geraadpleegd worden op de gemeentelijke website en aan het loket. Gemeente Brakel en Farys verbindt er zich toe de privacygegevens van de klanten van de sporthal maximaal te beschermen. Deze privacyverklaring geeft meer informatie rond de persoonsgegevens die verwerkt zullen worden, hoelang deze bewaard worden, de rechten die u heeft, etc.
Artikel 13 Diversen
§2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Farys.
De overdracht van de sporthal aan Farys.
Naar aanleiding van de overdracht van de sporthal en met analogie naar het zwembad dient voor de sporthal een gebruikersovereenkomst opgesteld worden.
Enig artikel, §1: onderstaande gebruikersovereenkomst wordt goedgekeurd voor de sporthal "De Rijdt".
OVEREENKOMST INZAKE TOEGANG EN GEBRUIK VAN DE SPORTHAL TE BRAKEL
Tussen de ondergetekenden
en
hierna “gebruiker” genoemd,
wordt het volgende overeengekomen:
Artikel 1: Voorwerp
In volgende gevallen wordt een schriftelijke overeenkomst inzake toegang en gebruik van de sporthal afgesloten:
De beheerder verleent aan de gebruiker de toegang tot en het collectief gebruik van de overdekte sporthal gelegen te Jagersstraat 64A, 9660 Brakel, hierna de “sporthal”, overeenkomstig de bestemming ervan.
De sporthal omvat diverse ruimten die geheel of gedeeltelijk door de gebruiker kunnen gebruikt worden, onder andere de sportza(a)l(en) (gebeurlijk onderverdeeld in terreinen), de kleedkamers en de sanitaire installaties.
Op volgende dagen en uren wordt aan de gebruiker toegang en gebruik verleend volgens de aan hem toegewezen reservatie door de sportdienst van de gemeente.
De activiteiten waarvoor de sporthal kan gebruikt worden, beperken zich tot ‘sport’activiteiten, in het bijzonder:
badminton dans volleybal
minivoetbal gevechtsport tennis
zaalvoetbal basketbal andere: …
Afwijkingen op deze data, uren, activiteiten en sportruimten/terreinen kunnen toegestaan worden mits akkoord van beide partijen.
Artikel 2: Duur en hernieuwen van de overeenkomst
De overeenkomst is afgesloten voor de termijn van maanden.
met aanvang op (datum):
en eindigend op (datum):
Er wordt gewerkt per sportseizoen, telkens van september tot en met augustus.
Geen van de partijen kan zich beroepen op een stilzwijgende verlenging van de overeenkomst. Indien de toegang tot en het gebruik van de sporthal zou verleend worden aan de gebruiker na het verstrijken van de duur van de overeenkomst, dan is dat een louter gedogen vanwege de beheerder waaraan de gebruiker geen rechten kan ontlenen.
De beheerder verbindt er zich onder geen enkel beding toe een nieuwe overeenkomst met de gebruiker af te sluiten na het verstrijken van de hierboven vermelde termijn.
Huidige overeenkomst verleent de gebruiker evenmin rechten voor wat betreft de inhoud en de modaliteiten van eventuele toekomstige overeenkomsten (zoals bijvoorbeeld reservatiedata).
De gebruiker moet, om in aanmerking te komen voor een nieuwe overeenkomst, vóór mei een aanvraag tot een nieuwe overeenkomst indienen bij de persoon van de beheerder volgens de modaliteiten voorzien in artikel 8. Zodat de nieuwe planning voor het komende seizoen tijdig kan gebeuren.
Artikel 3: Vergoeding
De vergoeding wordt door de beheerder bepaald in overeenstemming met het op datum van deze overeenkomst vigerende tariefreglement, waarvan de gebruiker verklaart het te kennen. De meest recente versie van het tariefreglement is raadpleegbaar aan de ad valvas van het sportcentrum.
Dit tariefreglement wordt geacht integraal deel uit te maken van de overeenkomst.
De vergoeding wordt maandelijks gefactureerd en moet door de gebruiker betaald worden binnen de twintig dagen na factuurdatum. De factuur wordt ter betaling gezonden naar het in artikel 8 door de gebruiker opgegeven adres.
Bij niet tijdige betaling van de openstaande facturen door de gebruiker, is deze laatste van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling administratiekosten verschuldigd. De beheerder behoudt tevens het recht om in dit geval de verdere toegang en gebruik van de sporthal te weigeren.
Alle vergoedingen en kosten voor gebruik van de sportinfrastructuur door de niet-particuliere gebruiker (onder de vorm van verenigingen, clubs, scholen, groepen) die onbetaald blijven, worden gevorderd van de aanvrager/contactpersoon van de niet-particuliere gebruiker.
Annulering van gereserveerde uren door de gebruiker, geeft aanleiding tot het verschuldigd zijn van een vergoeding. Deze vergoeding wordt gacht gelijk te zijn aan de in het eerste lid bedoelde vergoeding.
Bij een annulering door de gebruiker ontvangen meer dan 2 dagen voor de gereserveerde uren, is de in het vorige lid bedoelde vergoeding niet verschuldigd. De gebruiker kan zich gedurende de looptijd van de overeenkomst ten hoogste vijf maal op deze bepaling beroepen.
Annulering van gereserveerde uren dient te gebeuren aan de persoon van de beheerder volgens de modaliteiten voorzien in artikel 8.
Artikel 4: Toegang tot de sporthal
4.1. Toegang door de gebruiker
De beheerder zal aan de gebruiker naar best vermogen toegang verlenen tot de sporthal.
De beheerder behoudt zich evenwel het recht voor om gedurende de looptijd van de overeenkomst, de sporthal geheel of gedeeltelijk te sluiten en de reservaties te annuleren voor zolang als nodig, in geval van:
De beheerder zal de gebruiker van deze gebeurtenissen en werken, indien mogelijk, tijdig op de hoogte brengen.
De gebruiker is geen vergoeding verschuldigd voor de periode dat geen toegang kan verleend worden tot de sporthal door de beheerder. De gebruiker zal evenwel geen aanspraak kunnen maken op enige vorm van schadevergoeding.
4.2. Toegang door natuurlijke personen
Enkel de actieve leden, trainers en begeleiders van de gebruiker zijn tot de sporthal toegelaten tijdens de in artikel 1 bedoelde gereserveerde uren.
Anderen (bijvoorbeeld sympathisanten van de gebruiker) hebben geen toegang tot de sporthal, teneinde de activiteiten van andere gebruikers niet te storen.
In geval van toegelaten wedstrijden tijdens de gereserveerde uren, worden deelnemers, supporters en wedstrijdofficiëlen eveneens toegelaten tot de sporthal, mits akkoord van en in samenspraak met de beheerder.
De gebruiker mag zonder voorafgaandelijke toelating van de beheerder, geen toegang verlenen tot de sporthal aan anderen dan de in het eerste lid bedoelde personen.
Artikel 5: Verplichtingen van de gebruiker en de beheerder
5.1. Bewaking en toezicht
De gebruiker staat in voor de bewaking en het toezicht in de sporthal.
Zo dient de gebruiker onder meer toe te zien op het correct gebruik van de sporthal en het overeenkomstig artikel 4 verlenen van toegang tot de sporthal.
De gebruiker stelt een verantwoordelijke aan die gelast is met de bewaking en toezicht. De gebruiker zal beroep doen op volgende verantwoordelijke(n) (lijst met contactgegevens):
Naam verantwoordelijke(n) + contactgegevens (telefoonnummer) |
|
Naam vervanger verantwoordelijke(n) + contactgegevens (telefoonnummer) |
|
De gebruiker kan een wijziging van deze personen ter kennis brengen aan de persoon van de beheerder volgens de modaliteiten voorzien in artikel 8. Deze wijziging wordt geacht deel uit te maken van de overeenkomst.
De gebruiker verklaart dat voormelde verantwoordelijke(n) met kennis van zaken toezicht ka(u)n(nen) uitoefenen. De beheerder kan hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld.
5.2. Staat van de sporthal
De gebruiker verbindt er zich toe zorg te dragen voor de sporthal en deze na gebruik op behoorlijke wijze en in dezelfde staat zoals hij deze ontvangen heeft, achter te laten.
De gebruiker is verantwoordelijk voor de schade aangebracht aan de sporthal. Schade dient, aan de persoon en volgens de modaliteiten voorzien in artikel 8, binnen de 3 dagen gemeld te worden.
De beheerder zorgt ervoor dat de sporthal zich in goede staat bevindt. Bemerkingen en tekorten aan de infrastructuur worden schriftelijk kenbaar gemaakt aan de persoon van de beheerder volgens de modaliteiten voorzien in artikel 8.
5.3. Lichamelijke ongevallen
De gebruiker is verantwoordelijk voor alle ongevallen met lichamelijke letsels, die hun actieve leden, trainers en begeleiders overkomen tijdens het gebruik van de sporthal in het kader van de uitoefening van de sportieve activiteiten van de club/school en zal in voorkomend geval de beheerder hiervoor vrijwaren.
5.4. Reglement van inwendige orde
De gebruiker verbindt er zich toe dat zijn leden, trainers en begeleiders zich gedragen op een wijze die de activiteiten van andere gebruikers niet stoort en dienaangaande het reglement van inwendige orde te respecteren, en om hierop toe te zien. De meest recente versie van het reglement is raadpleegbaar aan de ad valvas van het sportcentrum.
Wijzigingen aan dit reglement tijdens de duur van de overeenkomst, worden van rechtswege geacht deel uit te maken van de overeenkomst.
5.5. Toegang tot het EHBO-lokaal
Behoudens bij overmacht, heeft enkel de zaaltoezichter toegang tot het EHBO-lokaal en zijn enkel dezen gemachtigd tot gebruik van dit lokaal.
5.6. SABAM en Billijke vergoeding
De gebruiker dient voor elke manifestatie vooraf na te gaan of de regelgeving inzake SABAM en Billijke Vergoeding gerespecteerd wordt.
5.7. Veiligheidsvoorschriften
De gebruiker verplicht er zich toe om rekening te houden met alle specifieke veiligheidsvoorschriften van de sporthal en het materiaal. De gebruiker verbindt er zich toe dat zijn leden, trainers, leraren en begeleiders de voorschriften toepassen en hierop toe te zien. De meest recente versie van de veiligheidsvoorschriften en evacuatieplan is raadpleegbaar aan de ad valvas van het sportcentrum.
Artikel 6: Vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst
Indien de gebruiker de contractuele bepalingen niet naleeft, kan de overeenkomst beëindigd worden, na voorafgaandelijke schriftelijke ingebrekestelling en zonder recht op schadeloosstelling.
De gebruiker kan de overeenkomst beëindigen bij ernstige tekortkomingen vanwege de beheerder, na voorafgaandelijke schriftelijke ingebrekestelling.
Artikel 7: Verzekering
De gebruiker verbindt er zich toe alle nodige verzekeringen af te sluiten ter dekking van alle mogelijke gevolgen die zich voordoen naar aanleiding van de toegang tot en het gebruik van de sporthal.
|
Verzekeringsmaatschappij |
Polisnummer |
Verzekering Lichamelijke Ongevallen |
|
|
Verzekering Burgerlijke/Contractuele Aansprakelijkheid |
|
|
De contractuele aansprakelijkheid behelst de schade toegebracht aan gebouwen en hun inhoud die door de sportclubs/scholen worden gebruikt.
Voorafgaandelijk aan het organiseren van activiteiten waaraan andere dan de in artikel 4.2, eerste lid bedoelde personen deelnemen, zal de gebruiker eveneens een verzekeringspolis voorleggen aan de beheerder met betrekking tot deze activiteit.
Binnen de week na ondertekening van onderhavige overeenkomst worden de naam van de verzekeringsmaatschappij en de polisnummers meegedeeld aan de persoon van de Beheerder volgens de modaliteiten voorzien in artikel 8.
De overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarde van het tijdig meedelen van de naam van de verzekeringsmaatschappij en de polisnummers.
Artikel 8: Diverse bepalingen
Wanneer een clausule of een bepaling van de overeenkomst nietig wordt verklaard of onuitvoerbaar blijkt, zal dit geen invloed hebben op de geldigheid van de andere clausules of bepalingen van deze overeenkomst. In dat geval zullen de partijen te goeder trouw onderhandelen om de nietige bepaling te vervangen door een rechtsgeldige bepaling die hetzelfde of een gelijkaardig effect heeft als dat van de nietige bepaling.
Wijzigingen aan deze overeenkomst moeten, behoudens andersluidende bepalingen in de overeenkomst, schriftelijk gebeuren.
De gebruiker mag geen recht of verbintenis uit de overeenkomst geheel of gedeeltelijk overdragen aan een derde, zonder het voorafgaand schriftelijk akkoord van de beheerder.
Elke mededeling volgend uit deze overeenkomst moet schriftelijk gebeuren aan:
Voor wat betreft de beheerder:
Farys – sporthal Brakel
p/a Sportdienst
Jagersstraat 64 A
9660 Brakel
T.a.v. Ben De Vlieger
E-mail: ben.devlieger@brakel.be
Telefoonnummer: 055 42 31 98
Voor wat betreft de gebruiker:
Naam contactpersoon:
Adres contactpersoon:
Fax-nummer:
(!) E-mail:
Telefoonnummer:
Elke wijziging van de correspondentiegegevens wordt onmiddellijk meegedeeld aan de andere partij.
Mededelingen worden geacht ontvangen te zijn:
Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgische recht.
De rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Gent zijn uitsluitend bevoegd om kennis te nemen van geschillen met betrekking tot de geldigheid, interpretatie, uitvoering en beëindiging van de overeenkomst.
Deze overeenkomst vervangt alle voorafgaande overeenkomsten.
Aldus opgesteld te Brakel op in één origineel exemplaar.
Na ondertekening door alle partijen wordt een digitaal kopie van de gebruikersovereenkomst verzonden aan de gebruiker op het mailadres hierboven opgegeven.
Voor de beheerder:
Catherine Meyvaert
i.o. Marleen Porto-Carrero
Algemeen directeur
Voor de gebruiker:
Voorzitter secretaris
(naam): (naam):
(hoedanigheid): (hoedanigheid):
§2 Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Farys.
Namens Gemeenteraad,
Jurgen De Mets
Algemeen Directeur
Marcel Saeytijdt
Voorzitter Gemeente- en OCMW raad