Terug
Gepubliceerd op 01/12/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/10/2021 - 20:00 Sporthal
Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden
  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring notulen vorige gemeenteraad 27 september 2021

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        De notulen van de vorige gemeenteraad dd. 27 september 2021

        Regelgeving

        Decreet lokaal bestuur, artikel 32.

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Brakel.

        Feiten, context en argumentatie

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter en de algemeen directeur.

        Besluit

        Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering dd. 27 september 2021 worden goedgekeurd.

      • Samenwerkingsverbanden. CREAT. Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv dd. 14/12/2021.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Per aangetekend schrijven van 1 oktober 2021 werd de gemeente Brakel opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv die op 14 december 2021 om 14.30 uur plaatsheeft.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur; 

        Het raadsbesluit van 28 januari 2019 omtrent de aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van TMVS dv;

        Feiten, context en argumentatie

        Het feit dat de gemeente Brakel aangesloten is bij TMVS dv;

        De statuten van TMVS dv;

        De oproepingsbrief d.d. 1 oktober 2021 omtrent de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van TMVS dv op 14 december 2021 om 14.30 uur,  waarin tevens de agenda werd meegedeeld;

        Het college van burgemeester en schepen stelt voor om deze agenda goed te keuren.

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 14 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1) Toetreding van deelnemers

        2) Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge toetredingen

        3) Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022 (cfr. DLB, artikel 432)

        4) Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)

        5) Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing

        6) Statutaire benoemingen

        Varia 

        Art. 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 14 december 2021, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

        Art. 3: Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan:

        FARYS/ TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent of via mail 20211214BAVTMVS@farys.be

      • Samenwerkingsverbanden. Intergem. Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 23/12/2021.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Per aangetekend schrijven van 22 september 2021 werd de gemeente Brakel opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem op 23 december 2021 om 18 uur in het "hotel Serwir", Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas;

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

        Het raadsbesluit d.d. 25/02/2019 omtrent de aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering;

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeente Brakel is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Intergem;

        De gemeente Brakel werd per aangetekend schrijven van 22 september 2021 opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem die  op 23 december 2021 plaatsheeft om 18 uur in "hotel Serwir", Koningin Astridlaan 57 te 9100 Sint-Niklaas;

        Het dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente Brakel per aangetekende brief van 22 september 2021 overgemaakt; 

        Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

        De huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op de onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

        Besluit

        Art 1:

        Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem d.d. 23 december 2021:

        1) Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.

        2) Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.

        3) (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap.

        4) Statutaire benoemingen. 

        5) Statutaire mededelingen.

        Art. 2: 

        De vertegenwoordiger van de gemeente Brakel die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Intergem op 23 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art. 3:

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat ( in pdf-versie), uitsluitend op het emailadres: vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Samenwerkingsverbanden. IGS Westlede. Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 7/12/2021.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Het schrijven d.d. 7 oktober 2021 van de Intercommunale Vereniging voor Crematoriumbeheer in de provincie Oost-Vlaanderen, genaamd IGS Westlede, waarbij de gemeente Brakel wordt uitgenodigd voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 7 december 2021 om 19 uur in de hoofdzetel te Lochristi, Smalle Heerweg 60.

        Regelgeving

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Het raadsbesluit dd. 28 januari 2019 omtrent de aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering;

        Feiten, context en argumentatie

        De opdrachthoudende vereniging IGS Westlede heeft op 7 oktober 2021 een mail gestuurd met de agenda en bijhorende stukken voor de buitengewone algemene vergadering die plaatsvindt op 7 december 2021 om 19 uur in het hoofdgebouw van het crematorium, Smalle Heerweg 60 te Lochristi.

        Volgende agenda punt zijn :

        1) Goedkeuring verslag Algemene vergadering 1 juni 2021

        2) Goedkeuring Activiteiten en Strategie 2022

        3) Goedkeuring begroting 2022

        Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om de voormelde agenda goed te keuren.

        Besluit

        Art. 1: De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging IGS Westlede die plaatsvindt op 7 december 2021, met name:

        1) Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 1 juni 2021

        2) Goedkeuring Activiteiten en Strategie 2022

        3) Goedkeuring begroting 2022

        wordt goedgekeurd.

        Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen zoals beschreven in artikel 1 van dit besluit.

        Art. 3: Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan:

        IGS Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi

      • Samenwerkingsverbanden. TMVW ov. Uitnodiging Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 17 december 2021.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Per aangetekend schrijven van 13 oktober 2021 werd de gemeente Brakel opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov die op 17 december 2021 om 14.30 uur plaatsheeft in Flanders EXPO, Maaltekouter 1 te 9051 Gent;

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur;

        Het raadsbesluit van 28 januari 2019 omtrent de aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van TMVW ov;

        Feiten, context en argumentatie

        Het feit dat de gemeente Brakel aangesloten is bij TMVW ov;

        De statuten van TMVW ov;

        De oproepingsbrief d.d. 13 oktober 2021 omtrent de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov op 17 december 2021, waarin tevens de agenda werd meegedeeld;

        Het college van burgemeester en schepen stelt voor om deze agenda goed te keuren;

        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de buitengewone vergadering TMVW ov van 17 december 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

        1) Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal

        2) Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en /of kapitaal

        3) Evaluatie 2021, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2022

        4) Begroting 2022 (cfr. artikel 432 DLB)

        5) Samenwerkingsverband De Watergroep - FARYS (artikel 472 DLB)

        6) Actualisering presentievergoeding ingevolge indexaanpassing

        7) Statutaire benoemingen

        Varia

        Art. 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 december 2021, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

        Art. 3: Een afschrift zal overgemaakt worden aan:

        FARYS / TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent of via mail 20211217BAVTMVW@farys.be

    • Grondgebied

      • Beslissing betreffende wegenis naar aanleiding van de aanvraag tot omgevingsvergunning met referentie OMV2021092437 betreffende het bouwen van een woonerf met 5 woningen

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Aanvraag omgevingsvergunning betreffende bouwen van een woonerf met 5 woningen met referentie OMV2021092437.

        Regelgeving

        Artikel 31 van het omgevingsvergunningsdecreet :

        “§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

        De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.”

        Besluit

        De gemeenteraad in openbare zitting;

        Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22/12/2017, en latere wijzigingen;

        Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), met bijhorende uitvoeringsbesluiten;

        Gelet op het Decreet betreffende de omgevingsvergunning, met bijhorende uitvoeringsbesluiten;

        Gelet op het Decreet houdende de gemeentewegen van 3/5/2019;

        Gelet op het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt :

        “§1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

        De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

        §2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

        Overwegende dat in uitvoering van artikel 3 van het Decreet houdende de gemeentewegen dit besluit tot doel heeft om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren.

        Overwegende dat in uitvoering van artikel 4 van voormeld decreet bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening moet gehouden worden met de volgende principes :

        1. Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang.

        2. Een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd.

        3. De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen.

        4. Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief.

        5. Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

        Gelet op het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgend bepaalt :

        “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

        Gelet op de toelichting bij bovengenoemd omgevingsdecreet en –besluit :

        “Artikel 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald :

        -         de bevoegde overheid mag rechtstreeks weigeren zonder het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen;

        -         de regeling geldt zowel voor aanvragen voor stedenbouwkundige handelingen als voor het verkavelen van gronden;

        -         beslist de gemeenteraad ongunstig over de zaak van de wegen, dan kan de bevoegde overheid geen vergunning verlenen, ook niet in beroep;

        -         de gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;

        -         de gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften.”

        Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning betreffende bouwen van een woonerf met 5 woningen met private wegenis met referentie OMV2021092437;

        Overwegende dat het bouwproject gelegen is in woongebied met een landelijk karakter volgens het gewestplan (planningscontext);

        Overwegende dat voorliggende aanvraag van 12/8/2021 t.e.m. 10/9/2021 onderworpen werd aan een openbaar onderzoek. Er werd 1 bezwaarschrift ingediend. Het bezwaarschrift handelt over :

        –    bij het afrijden van het woonerf is er geen zichtbaarheid;

        –    toenemende parkeerdruk op het openbaar domein waardoor plaatselijke handelaars minder bereikbaar zullen zijn;

        –    atypische en sterk afwijkende woonvorm in de Sint-Apolloniastraat;

        –    een woonuitbreiding door een verkaveling in de Noordhoek is gerealiseerd;

        –    bijzonder kleine kavels;

        –    het wandelpad (Geutelingenpad) wordt volledig opgenomen in de oprijstrook voor wagens (4 meter breed);

        –    een 4-tal woningen kijken uit op onze woning en tuin;

        –    inkijk en schending van privacy door kleine achtertuinstrook;

        –    grote stijging van aantal woningen in de Sint-Apolloniastraat;

        –    grote weerslag op de dorpskern van Elst;

        –    negatieve impact op de verkeersleefbaarheid.

        Gelet op de bespreking van de ingediende bezwaren in zitting van heden;

        Overwegende dat het wenselijk is om de gemeenschappelijke fietsenberging te verplaatsen meer naar achter op het terrein (naast de reeds voorziene carports) teneinde de zichtbaarheid bij het uitrijden van het woonerf te verbeteren; dat de origineel voorziene wegenis binnen het woonerf hiervoor niet dient aangepast te worden; dat op die manier tegemoet wordt gekomen aan het voornaamste bezwaar;

        Overwegende dat het wandelpad nu mee kan onderhouden worden binnen het woonerf terwijl het onderhoud momenteel eerder verwaarloosd werd; dat voor de voetpadzone een andere kleur van betonstraatsteen wordt gebruikt om extra aandacht te vestigen op de aanwezigheid van een voetweg;

        Overwegende dat de gemeenteraad enkel de bezwaren bespreekt die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere bezwaarschriften;

        Aangezien het hier een kleinschalig woonproject betreft, wordt de ondergrens voor de opmaak van hetzij een mobiliteitstoets, hetzij een MOBER niet bereikt. Er zijn weinig of geen negatieve mobiliteitseffecten te verwachten. Het bouwproject voorziet een 10-tal parkeerplaatsen op eigen terrein, waarvan 5 carports en 5 open parkeerplaatsen (eventueel voor bezoekers). Er wordt een gemeenschappelijke fietsenstalling voorzien.

        Aangezien de nieuwe aan te leggen (private) wegenis doodloopt, zal er enkel bestemmingsverkeer gegenereerd worden. De doodlopende straat wordt voorzien van een keerpunt in T-vorm op het binnenplein zodat de interventiewagens kunnen draaien.

        De gemeenschappelijke waterdoorlatende verhardingen zullen uitgevoerd worden in waterdoorlatende grijze betonklinkers. De oprit heeft een minimale doorgangsbreedte van 4 meter.

        Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen voorstelt om te beraadslagen over voorliggende zaak van de wegen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning met dossiernummer OMV2021092437, op 4/6/2021 ingediend voor bouwen van een woonerf met 5 woningen met private wegenis in Brakel (Elst), Sint-Apolloniastraat, kadastraal gekend afdeling 4, sectie B, nr(s) 32C/2, 38H (deel), 37D, 37E (deel) en 36C;

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van de brandweerzone Vlaamse Ardennen dd. 1/9/2021;

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Farys dd. 27/9/2021;

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Proximus dd. 27/8/2021;

        Gelet op het voorwaardelijk gunstig advies van Telenet dd. 30/8/2021;

        Na beraadslaging;

        BESLUIT

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt voorliggende beslissing over de aanleg van een private weg voor de omgevingsvergunningsaanvraag met dossiernummer OMV2021092437, op 4/6/2021 ingediend voor bouwen van een woonerf met 5 woningen met private wegenis in Brakel (Elst), Sint-Apolloniastraat, kadastraal gekend afdeling 4, sectie B, nr(s) 32C/2, 38H (deel), 37D, 37E (deel) en 36C, goed.

        De voorwaarden en lasten luiden als volgt :

        -         de voorwaarden gesteld in de adviezen van de verschillende nutsmaatschappijen en de brandweerzone Vlaamse Ardennen moeten strikt gerespecteerd worden;

        -         de houder van de vergunning is verplicht om de wegenis met inbegrip van groenzones, parkeerplaatsen, bomen en riolering, zoals aangegeven op de plannen uit het dossier, aan te leggen op eigen kosten;

        -         de houder van de vergunning staat - op eigen kosten - in voor het (laten) aanleggen van nieuwe en/of het (laten) aanpassen van bestaande nutsvoorzieningen naar en in de projectzone, en dit zoals voorzien op het ontwerpplan en rekening houdend met de bijzondere voorwaarden.

        Ongeacht de verplichting tot aanpassing van bestaande nutsvoorzieningen, moeten de volgende nutsvoorzieningen minimaal aangelegd worden :

        –    elektriciteit en gas;

        –    water;

        –    riolering;

        –    kabeltelevisie en telecommunicatie.

        De houder van de omgevingsvergunning moet hiervoor zelf de nutsmaatschappijen actief in de gemeente contacteren.

        De ontwikkelaar moet instaan voor de kosten en lasten van het installeren van de verlichting. Dit moet gebeuren conform de richtlijnen van het gemeentebestuur en Fluvius.

        Artikel 2:

        Tegen dit besluit van de gemeenteraad kan binnen de 30 dagen in het kader van een schorsend administratief beroep tegen de vergunningsbeslissing een georganiseerd administratief beroep worden ingesteld bij de Vlaamse Regering. De procedure van dit beroep verloopt volgens art. 31/1 van het Omgevingsdecreet.

        Artikel 3:

        Dit besluit van de gemeenteraad is nietig :

        -        wanneer de omgevingsvergunning met dossiernummer OMV2021092437, op 4/6/2021 ingediend voor bouwen van een woonerf met 5 woningen met private wegenis in Brakel (Elst), Sint-Apolloniastraat, kadastraal gekend afdeling 4, sectie B, nr(s) 32C/2, 38H (deel), 37D, 37E (deel) en 36C niet wordt verleend, of wanneer deze in administratief of jurisdictioneel beroep wordt vernietigd;

        -        wanneer het voorwerp van de omgevingsvergunning niet binnen de in de vergunning voorziene of wettelijke termijn wordt gerealiseerd.

        Artikel 4:

        Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan :

        –    het college van burgemeester en schepenen, Marktplein 1, 9660 Brakel;

        –    NV ZIGURAT, Spinnerijkaai 45, bus 202, 8500 Kortrijk.

        Gedaan in bovenvermelde zitting.

         

    • Openbare Werken

      • Patrimonium. Recreatiedomein. Aankoop percelen 1ste afdeling, sectie A nr. 423G en H. Ontwerpakte.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Patrimonium. Recreatiedomein. Aankoop percelen 1ste afdeling, sectie A nr. 423 G en H. Ontwerpakte "verkoop".

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017, artikel 41, 11°;

        Feiten, context en argumentatie

        De beslissing van het college d.d. 19 oktober 2020 houdende de beslissing tot de opmaak van een schatingsverslag met een voorstel tot het verwerven van de aangeboden gronden.

        De beslissing van het college d.d. 25 januari 2021 houdende de kennisname van het schattingsverslag d.d. 15 januari 2021 (114385) opgemaakt door Vastgoedtransacties.

        De beslissing van de gemeenteraad d.d. 28 juni 2021 houdende de goedkeuring van het ontwerp van de onderhandse verkoopovereenkomst opgemaakt door notaris Joost Vanderlinden, Neerstraat 91, 9660 Brakel, voor de verkoop van 2 bouwgronden t.h.v. de Jagersstraat in eigendom van consoorten Dekeyser.

        Kennisname van de ontwerpakte "verkoop" opgemaakt door notaris Joost Vanderlinden / Brakel zijnde :

        verkopers : dhr. Hans Dekeyser, Stefaan Modest Glorieuxlaan 55 bus 0037, 9600 Ronse

                         mevr. Nelly Dekeyser, Smisstraat 9, 9681 Maarkedal

                         mevr. Corinne Clement, Robert Dansaertlaan 168A, 1702 Dilbeek

                         mevr. Katia De Wolf, Molensstraat 87 C012, 7700 Moeskroen

                         dhr. Christian Fort, Zwaluwstraat 4, 1850 Grimbergen

                         mevr. Jenny Dekeyser, Akkerstraat 73, 9700 Oudenaarde

                         mevr. Carol Dekeyser, Terrestlaan 12, 3090 Overijse

                         dhr. Luc Dekeyser, Hendrik Placestraat 37, 1702 Dilbeek

                         dhr. Diederich Fort, Katelijnsesteenweg 176, 2570 Duffel

                         dhr. Peter Fort, Meiskensbeekstraat 47B, 1851 Grimbergen

        ligging : Jagersstraat, aanpalend aan het gemeentelijk recreatiedomein De Rijdtmeersen en kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A perceel 423 H (loten 3 en 7) en perceel 423G (loten 4 en 8).

        verkoopprijs : lot 3 : € 67,500,00

                             lot 7 : € 8.500,00

                             lot 4 : € 67.500,00

                             lot 8 : € 3.700,00

        Voorstel van het college van burgemeester en schepenen om deze ontwerpakte goed te keuren.

        Besluit

        Artikel 1 : De goedkeuring van de ontwerpakte "verkoop" opgemaakt door notaris Joost Vanderlinden / Brakel zijnde :

        verkopers : dhr. Hans Dekeyser, Stefaan Modest Glorieuxlaan 55 bus 0037, 9600 Ronse

        mevr. Nelly Dekeyser, Smisstraat 9, 9681 Maarkedal

        mevr. Corinne Clement, Robert Dansaertlaan 168A, 1702 Dilbeek

        mevr. Katia De Wolf, Molensstraat 87 C012, 7700 Moeskroen

        dhr. Christian Fort, Zwaluwstraat 4, 1850 Grimbergen

        mevr. Jenny Dekeyser, Akkerstraat 73, 9700 Oudenaarde

        mevr. Carol Dekeyser, Terrestlaan 12, 3090 Overijse

        dhr. Luc Dekeyser, Hendrik Placestraat 37, 1702 Dilbeek

        dhr. Diederich Fort, Katelijnsesteenweg 176, 2570 Duffel

        dhr. Peter Fort, Meiskensbeekstraat 47B, 1851 Grimbergen

        ligging : Jagersstraat, aanpalend aan het gemeentelijk recreatiedomein De Rijdtmeersen en kadastraal gekend als 1ste afdeling, sectie A perceel 423 H (loten 3 en 7) en perceel 423G (loten 4 en 8).

        verkoopprijs : lot 3 : € 67,500,00

        lot 7 : € 8.500,00

        lot 4 : € 67.500,00

        lot 8 : € 3.700,00

        Artikel 2 : De Algemeen Directeur en de voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd tot de ondertekening van de akte.

        Artikel 3 : Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Notaris Joost Vanderlinden en aan onze financiële dienst.

    • Personeelsdienst

      • Personeel. Welzijnsbeleid. Jaaractieplan 2022.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Het ontwerp van het jaaractieplan 2022.

        Regelgeving

        Het decreet lokaal bestuur , artikel 2.

        het Koninklijk Besluit dd. 27 maart 1998 betreffende het beleid inzake het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk, artikel 11.

        Feiten, context en argumentatie

        Jaarlijks dient een jaaractieplan "welzijn" opgemaakte worden en aan de gemeenteraad te worden voorgelegd.

        Het college van burgemeester en schepenen stelt voor het jaaractieplan goed te keuren.

        Besluit

        Het ontwerp van het jaaractieplan 2022 wordt goedgekeurd. 

      • Gemeentepersoneel. Aansluiting bij nieuwe dienstverlener hospitalisatieverzekering met ingang vanaf 1 januari 2022 tot 31 december 2025.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden
        Feiten, context en argumentatie

        Het protocol van akkoord van het overlegcomité dd. 18 oktober 2021

        Besluit

        Art. 1 : Het gemeentebestuur Brakel zal toetreden tot de collectieve verze­kering "verzorgingskosten bij hospitalisatie of ernstige ziekte" die de FPD - GSDheeft afgesloten.

        De toetreding zal ingaan op 1 januari 2022 tot 31 december 2025.

        Art. 2 : Het bestuur neemt de premie van deze verzekering volledig ten laste in de basisformule voor zijn statutaire en contractuele personeelsleden, na 1 jaar dienst.

        Art. 3 : De mandatarissen kunnen ook aansluiten (voor de leeftijd van 66 jaar) mits het betalen van de premie. 

        Art. 4 : De vrijwillige toetreding tot de voornoemde verzekering houdt voor het aangesloten bestuur de verbintenis in, de bijzondere en algemene bepalingen, van het lastenboek-SFPD/S2100/2021/01, in acht te nemen .

        Art. 4 : Afschrift van dit besluit wordt toegestuurd aan de FPD.

    • Zwembad

      • Zwembad. Huishoudelijk reglement.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        implentatie van nieuw reglement huur bad 'huurovereenkomst 2' in reglement van interne orde. 

        Regelgeving

        Reglement van interne orde GR dd. 13 mei 2019

        Feiten, context en argumentatie

        Mogelijkheid tot afhuren van het zwembad waarbij de huurder zelf voorziet in redders. 

        Besluit

        Enig artikel: Onderstaande huishoudelijk reglement wordt goedgekeurd:

         

        Huishoudelijk reglement zwembad 

        Titel 1 - Algemeen

        Artikel 1: Het gemeentelijk zwembad ‘Poseidon’, Geraardsbergsestraat 31 staat onder beheer van het college van burgemeester en schepenen. 

        Artikel 2: Aan het hoofd van het zwembad staat een beheerder. Hij staat in voor de orde en de tucht en zorgt voor een vlot functioneren van de dienst. 

        Artikel 3: De kassier(sters) of het personeelslid dat hen vervangt is verantwoordelijk voor de kassa. Het lokaal van de kassa is alleen toegankelijk voor de kassier(sters) of het personeelslid aangeduid door de beheerder. 

        Artikel 4: Het is verboden:

        • Te roken in de zwem-, bad- en kleedlokalen.
        • Zwemmaskers te gebruiken met breekbare vensters.
        • Zeep of aanverwante producten te gebruiken in het zwembad.
        • Als toeschouwer te vertoeven op plaatsen voorbehouden aan zwemmers.

        Artikel 5: Leurhandel, kopen en verkopen in de inrichting en op het domein van het zwembad zijn verboden. 

        Titel 2 - Toegang

        Artikel 6: De inrichting is gans het jaar toegankelijk voor het publiek. De openingsuren en sluitingsdagen worden vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. De openingsuren en sluitingsdagen zijn aangeduid aan de ingang en zijn terug te vinden op de gemeentelijke website. 

        Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen kan een tijdelijke sluiting bevelen om redenen van openbaar nut of om gezondheidsredenen. 

        Artikel 8: De toegangsprijzen worden door de gemeenteraad vastgesteld en zijn terug te vinden aan de ingang en op de gemeentelijke website. 

        Artikel 9: Toegang wordt geweigerd aan personen in staat van dronkenschap, in onzindelijke toestand, aan huid- of andere ziekten lijdend of niet geheelde verwondingen dragend. Dieren mogen niet in de inrichting gebracht worden. 

        Artikel 10: Bij grote volkstoeloop behoudt de beheerder zich het recht voor het verblijf in het zwembad te beperken. 

        Artikel 11: Het toegangsbewijs moet getoond worden op verzoek van het personeel van het zwembad. 

        Artikel 12: Kinderen die jonger zijn dan 8 jaar en/of die onvoldoende zwemvaardig zijn hebben alleen toegang onder begeleiding van een persoon van 18 jaar of ouder, in badkleding, die zelf beschikt over voldoende zwemvaardigheid en mee het water ingaat. Bij groepen dient er per 10 zwemmers minstens 1 begeleider te zijn.

        Artikel 13: De kassa wordt een halfuur voor sluitingstijd gesloten.

        Artikel 14: Alvorens te baden is het stort- en voetbad verplicht.

        Artikel 15: Het is verboden de inrichting te betreden voor de openingsuren of na de sluitingsuren. 

        Titel 3 - Kleedkamers

        Artikel 16: De scheiding tussen geschoeide en ongeschoeide delen in het zwembad dient geëerbiedigd te worden. Toelating van het personeel is nodig om uitzonderlijk geschoeid de zwemhal te betreden.

        Artikel 17: Het gebruik van doorgangscabines is verplicht. De kledij en andere bezittingen moeten onder eigen verantwoordelijkheid in de daartoe bestemde opbergkastjes worden bewaard.

        Titel 4 - Zwemkledij

        Artikel 18 Zwemmen wordt enkel toegestaan met specifieke zwemkledij.
        Toegelaten zwemkledij is:

        • Zwemshort boven de knie
        • Badpak
        • Zwembroek
        • Bikini
        • Aansluitende zwembroek

        Niet-toegelaten zwemkledij is:

        • Zwemshort onder de knie
        • Buitenkledij
        • Burkini
        • String
        • Ondergoed als zwemkledij
        • Ondergoed onder zwemkledij 

        Artikel 19: Het is verboden zich buiten de zwem-, bad- en kleedlokalen te begeven in zwemkledij.  

        Titel 5 - Veiligheid

        Artikel 20: Het personeel en de redders in het bijzonder, staan in voor de veiligheid en de goede orde. Zij zijn dus gemachtigd deze personen uit te sluiten welke weigeren zich naar hun onderrichtingen te schikken. Bij weerspannigheid wordt de beheerder gewaarschuwd en kan de hulp van de politie ingeroepen worden.

        Artikel 20: De beheerder en het personeel van het zwembad kunnen voor geen enkel ongeval aansprakelijk worden gesteld.

        Artikel 21:
        De baders moeten gehoorzamen aan de bevelen van de badmeesters, redders en andere personeelsleden met dienst. 

        Artikel 22: Het is verboden:

        • Zich te begeven in de ‘grote diepte’ indien men niet voldoende kan zwemmen, zelf onder toezicht van een derde persoon. Het bevoegd personeel alleen is gemachtigd daarover te oordelen.
        • De reddingsmiddelen zonder noodwendigheid aan te raken.
        • De stortbaden op een niet verantwoorde of overbodige wijze te gebruiken.
        • gewaagde oefeningen uitvoeren
        • rond het zwembad te rennen of onveilige spelletjes te spelen op de kade
        • andere baders te hinderen bij het zwemmen
        • harde ballen te gebruiken
        • op de scheidingskoorden te hangen, zitten of staan. 

        Artikel 23: De aanwezigheid van redders ontslaat de bezoekers niet van eigen verantwoordelijkheid, ook niet ten aanzien van derden. 

        Titel 6 - Schade

        Artikel 24: Het gemeentebestuur en het personeel zijn niet aansprakelijk voor ongevallen of voor het verliezen of het ontvreemden van voorwerpen. Geen klacht wordt aanvaard in verband met voorwerpen welke tijdens het verblijf in het zwembad verloren of ontvreemd worden. Klachten moeten aan de beheerder worden overgemaakt

        Artikel 26 Het is verboden het gebouw of de voorwerpen te beschadigen door geschrift of bevuiling. 

        Titel 7 - Afhuring

        Artikel 27: Verenigingen of individuen die het zwembad willen afhuren, vragen dit elektronisch aan. Dit wordt definitief na ondertekening van één van de overeenkomsten, waarvan de modellen (2) als bijlage bij dit reglement worden gevoegd. 

        Titel 8 - Schoolzwemmen

        Artikel 28: Voor schoolzwemmen geldt dit reglement samen met een protocol schoolzwemmen, waarvan het model als bijlage bij dit reglement wordt gevoegd. 

        Titel 9 - Zwemles

        Artikel 29: Les geven mag enkel na aanvraag voor erkenning en ondertekening van een overeenkomst, waarvan het model en bijhorende voorwaarden als bijlage bij dit reglement worden gevoegd. Dit artikel geldt niet voor groeperingen die buiten de normale openingsuren gebruik maken van het zwembad. Deze blijven volledig verantwoordelijk voor gebeurlijke voorkomende ongevallen. 

        Titel 10- Privacy 

        Artikel 30: Conform de Europese privacywetgeving (GDPR) beschikt zwembad Poseidon (gemeente Brakel) over een privacyverklaring. Deze kan geraadpleegd worden op de gemeentelijke website www.brakel.be/privacy-beleid/ . Zwembad Poseidon verbindt er zich toe de privacygegevens maximaal te beschermen. 

        Artikel 31: Het is verboden om GSM, MP3 en andere multimedia-apparatuur te gebruiken in het zwembad. Foto’s en/of filmpjes voor promotionele doeleinden (gemeentelijke website, folders, facebook,…) kunnen enkel genomen worden met schriftelijke toestemming van een volwassene.

        Titel 11 - Slot

        Artikel 32: Ieder badgast wordt geacht kennis te hebben genomen van dit reglement. 

        Artikel 33: Elke inbreuk op dit reglement kan door het personeel worden vastgesteld.

        Het personeel kan hiertoe ook beroep doen op de lokale politie. 

        Titel 12- overgangsbepalingen

        Artikel 34: Het besluit van de gemeenteraad dd. 13 mei 2019 betreffende “zwembad. Reglement van interne orde” wordt opgeheven vanaf 15 november 2021. Dit besluit treedt in werking op 15 november 2021.

    • Mobiliteit

      • Mobiliteit. Leveren en plaatsen van openbare fietsenstalling Hoppinpunt Stationsplein. Lastvoorwaarden en gunningswijze.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Leveren en plaatsen van openbare fietsenstalling Hoppinpunt.

        Regelgeving

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        Feiten, context en argumentatie

        In het kader van de opdracht 'leveren en plaatsen van openbare fietsenstalling Hoppinpunt Stationsplein' werd een bestek met nr. 2021/064 opgesteld door de dienst mobiliteit.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 30.250€ incl/btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

        Besluit

        Art.1 : Het bestek met nr. 2021/064 en de raming voor de opdracht “ Leveren en plaatsen van openbare fietsenstalling Hoppinpunt Stationsplein”, opgesteld door de dienst mobiliteit Brakel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 30.250,00 incl. 21% btw.
        Art.2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
        Art.3 : Afschrift van onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur en aan de financiële dienst van onze gemeente.

    • Financiële Dienst

      • Opvolgingsrapportering 2021.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Het voorleggen van de opvolgingsrapportering 2021.

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur, artikel 263.

        Feiten, context en argumentatie

        Jaarlijks wordt een opvolgingsrapportering aan de raden voorgelegd.

        Besluit

        Enig artikel: Kennis wordt genomen van de opvolgingsrapportering 2021.

      • Kerkfabrieken. Sint-Apollonia Elst. Wijziging meerjarenplan 2021/1.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

         Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint-Apollonia Elst de meerjarenplanwijziging 2021/1 in bij het gemeentebestuur.

         
        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

        Feiten, context en argumentatie

         

        De exploitatietoelages en de investeringstoelages bedragen

        Besluit

        Art.1: De meerjarenplanwijziging 2021/1 van de kerkfabriek Sint-Apollonia Elst, in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd;

        Art.2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal kerkbestuur;

         

      • Kerkfabrieken. Sint-Marie Everbeek beneden. Wijziging meerjarenplan 2021/1.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

         Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint-Marie Everbeek beneden de meerjarenplanwijziging 2021/1 in bij het gemeentebestuur.

         
        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

        Feiten, context en argumentatie

         

        De exploitatietoelages en de investeringstoelages bedragen

        Besluit

        Art.1: De meerjarenplanwijziging 2021/1 van de kerkfabriek Sint-Marie Everbeek beneden, in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd;

        Art.2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal kerkbestuur;

         

      • Kerkfabrieken. Sint-Pieter-in-de-banden Nederbrakel. Wijziging meerjarenplan 2021/1.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

         Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint-Pieter-in-de-banden Nederbrakel de meerjarenplanwijziging 2021/1 in bij het gemeentebestuur.

        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

        Feiten, context en argumentatie

         

        De exploitatietoelages en de investeringstoelages bedragen

        Besluit

        Art.1: De meerjarenplanwijziging 2021/1 van de kerkfabriek Sint-Pieter-in-de-banden Nederbrakel, in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd;

        Art.2: Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal kerkbestuur;

         

      • Kerkfabrieken. Sint-Apollonia Elst. Aktename budget 2022.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint-Apollonia Elst  haar budget 2022 in.

         
        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

         
        Feiten, context en argumentatie

        Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.

        De exploitatietoelage bedraagt € 10.501,34.

        De investeringstoelage bedraagt € 191.818,21.

        Besluit

        Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Apollonia Elst.

        Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal bestuur;

      • Kerkfabrieken. Sint Lambertus Parike. Aktename budget 2022.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint Lambertus Parike.  haar budget 2022 in.

         
        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

         
        Feiten, context en argumentatie

        Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.

        De exploitatietoelage bedraagt € 5.006,89.

        De investeringstoelage bedraagt € 0.

        Besluit

        Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2022 van de kerkfabriek Sint Lambertus Parike..

        Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal bestuur;

      • Kerkfabrieken. Sint-Martinus Opbrakel. Aktename budget 2022.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint-Martinus Opbrakel  haar budget [%jaartal%] in.

         
        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

        Feiten, context en argumentatie

        Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.

        De exploitatietoelage bedraagt € 5.048,91.

        De investeringstoelage bedraagt € 0.

        Besluit

        Art. 1 : De raad neemt akte van budget [%jaartal%] van de kerkfabriek Sint-Martinus Opbrakel.

        Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal bestuur;

      • Kerkfabrieken. Sint-Ursmarus Zegelsem. Aktename budget 2022.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint-Ursmarus Zegelsem  haar budget 2022 in.

        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

        Feiten, context en argumentatie

        Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.

        De exploitatietoelage bedraagt € 9.543,89.

        De investeringstoelage bedraagt € 79.000.

        Besluit

        Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus Zegelsem.

        Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal bestuur;

      • Kerkfabrieken. Sint-Jozef Everbeek boven. Aktename budget 2022.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint-Jozef Everbeek boven.  haar budget 2022 in.

         
        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

         
        Feiten, context en argumentatie

        Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.

        De exploitatietoelage bedraagt € 0.

        De investeringstoelage bedraagt € 11.000.

         
        Besluit

        Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Jozef Everbeek boven..

        Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal bestuur;

      • Kerkfabrieken. Sint-Sebastiaan Michelbeke. Aktename budget 2022.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint-Sebastiaan Michelbeke  haar budget 2022 in.

         
        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

        Feiten, context en argumentatie

        Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.

        De exploitatietoelage bedraagt € 0.

        De investeringstoelage bedraagt € 15.000.

        Besluit

        Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Sebastiaan Michelbeke.

        Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal bestuur;

      • Kerkfabrieken. Sint-Marie Everbeek beneden. Aktename budget 2022.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint-Marie Everbeek beneden  haar budget 2022 in.

         
        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

         
        Feiten, context en argumentatie

        Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.

        De exploitatietoelage bedraagt € 7.865,46.

        De investeringstoelage bedraagt € 98.082.

        Besluit

        Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Marie Everbeek beneden.

        Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal bestuur;

      • Kerkfabrieken. Sint-Pieter-in-de-banden Nederbrakel. Aktename budget 2022.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Op 09/07/2021 diende de kerkfabriek Sint-Pieter-in-de-banden Nederbrakel  haar budget 2022 in.

         
        Regelgeving

        Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;

        Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;

        Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;

        Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;

        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;

        Feiten, context en argumentatie

        Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.

        De exploitatietoelage bedraagt € 33.355,24.

        De investeringstoelage bedraagt € 7.562.

        Besluit

        Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2022 van de kerkfabriek Sint-Pieter-in-de-banden Nederbrakel.

        Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
        - de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
        - de voorzitter van het centraal bestuur;

    • Wonen

      • Wonen Vlaanderen - opmaak samenwerkingsovereenkomst met SHM en SVK in kader van het behalen Bindend Sociaal Objectief. Goedkeuring

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
        Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Alexander De Croo, Amber Coppens, Raadsleden

        Schrijven Wonen Vlaanderen m.b.t. het behalen van het bindend sociaal objectief (BSO).

        Regelgeving

        Decreet Lokaal Bestuur 22/12/2017.

        Feiten, context en argumentatie

        Wonen Vlaanderen beoordeelde het plan van aanpak van de gemeente Brakel. Daaruit is gebleken dat de gemeente momenteel opgedeeld wordt in categorie 2b (Besluit Vlaamse Codex Wonen 2021 - Boek 2, Deel 3, Titel 2).

        Bijgevolg wordt de gemeente verzocht een samenwerkingsovereenkomst/intentieverklaring op te maken met 1 of meer sociale woonorganisaties. Deze overeenkomst dient uiterlijk 30 november 2021 aan het Agentschap Wonen-Vlaanderen te worden bezorgd (incl. kopie van goedkeuring door de gemeenteraad).

        De samenwerkingsovereenkomst werd – in zitting 13/10/2021- goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.

        Deze samenwerkingsovereenkomst in bijlage ligt voor ter goedkeuring door de gemeenteraad.

        Besluit

        De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst in bijlage goed.

Namens Gemeenteraad,

Jurgen De Mets
Algemeen Directeur

Marcel Saeytijdt
Voorzitter Gemeente- en OCMW raad