Het dagelijks bestuur van de seniorenadviesraad samen met de algemene raad en de gemeente hebben tijdens de vorige legislatuur een toelage goedgekeurd voor elke seniorenvereniging uit Brakel die deel uitmaakt van de seniorenadviesraad. Deze subsidie was tot nu toe ongedifferentieerd. Sedert het begin van de huidige legislatuur in 2019 heeft het dagelijks bestuur samen met de algemene raad gezocht naar een differentiatie van de toelage in functie van een vaste kost, ledenaantal en activiteiten. De bedoeling is samenwerking tussen en activiteiten van de verenigingen te verhogen.
Werkwijze
1. Het ontwerp werd grondig voorbereid door het dagelijks bestuur
2. Reeds in de herfst van 2019 werd dit ontwerp voorgelegd aan de algemene raad en werd daarna van de vorderingen en aanpassingen op de hoogte gehouden.
3. In 2020 werd een simulatie van het effect op hun toelage 2019 berekend
4. In 2021 ontwikkelde het dagelijks bestuur de definitieve versie
5. In december 2021 organiseerde het dagelijks bestuur bij de leden van de algemene raad een elektronische stemming
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 40.
Het algemeen reglement op de gemeentelijke adviesraden.
De algemene raad vraagt aan de gemeente om dit nieuw subsidiereglement goed te keuren en het te mogen toepassen op alle uitbetalingen vanaf 2022. Er werd verder overeengekomen om dit uitbetalingssysteem in 2024 te evalueren.
Enig artikel: De gemeenteraad geeft gunstig advies op het subsidiereglement van de gemeentelijke seniorenraad.
SUBSIDIEREGLEMENT SENIORENRAAD.
Artikel 1: Grondslag
Binnen het kader van de goedgekeurde kredieten voor de seniorenraad in de jaarlijkse begroting voorziet dit reglement subsidies voor de seniorenverenigingen aangesloten bij deze adviesraad. Deze subsidies zijn ter ondersteuning van de werking van de seniorenverenigingen. Een vereniging kan ook besluiten geen subsidies aan te vragen.
Dit subsidiereglement regelt de toekenning van drie soorten van subsidies, als volgt gemotiveerd:
Artikel 2: Beperkingen
De toekenning van deze subsidies gebeurt slechts binnen de perken en in verhouding van de daartoe door de Gemeenteraad goedgekeurde kredieten.
Artikel 3 Wie kan een subsidieaanvraag indienen?
Enkel op basis van artikel 4 erkende seniorenverenigingen komen in aanmerking voor een subsidie.
Artikel 4: De erkenning voor subsidieaanvraag
4.1. Algemeen
Alvorens aanspraak te kunnen maken op subsidiëring, moet een vereniging erkend worden als seniorenvereniging door het College van Burgemeester en Schepenen, na advies van de seniorenraad.
4.2. Erkenningsvoorwaarden
Om erkend te worden moet de vereniging ten minste 12 maanden actief zijn als seniorenvereniging en voldoen aan de criteria in het huishoudelijk reglement artikel 3,&2
4.3. Duur van de erkenning
De erkenning blijft gelden zolang de vereniging voldoet aan de erkenningsvoorwaarden en jaarlijks een werkingsverslag indient.
4.4. Einde van de erkenning
Indien de vereniging opzettelijk foutieve informatie doorgeeft, komt er een einde aan de erkenning als seniorenvereniging.
Wanneer de erkenning ten einde loopt, zal de vereniging hiervan schriftelijk in kennis gesteld worden door het Schepencollege na schriftelijk gemotiveerd advies van het Bestuur van de seniorenraad.
Artikel 5: De basissubsidie
De erkende seniorenverenigingen, zoals vermeld in artikel 4, hebben recht op de basissubsidie.
De basissubsidie kan verkregen worden vanaf het jaar van de erkenning. Een werkjaar beslaat de periode tussen 1 januari en 31 december.
De basissubsidie bedraagt 50 euro per vereniging.
Artikel 6: De werkingssubsidie
De werkingssubsidie moet ieder jaar apart aangevraagd worden.
Deze toelage wordt via een puntensysteem verdeeld onder de aanvragende verenigingen op basis van de aangetoonde werking.
6.1. Het puntensysteem
De werkingssubsidie die iedere seniorenwerking ontvangt, is afhankelijk van het totaal aantal behaalde punten door de vereniging.
De waarde van een punt wordt berekend door het totale bedrag van de jaarlijkse werkingssubsidie uit het meerjarenplan te delen door het aantal behaalde punten van alle verenigingen samen.
Het totaal van werkingssubsidie bedraagt 1/2 van het totale door de gemeenteraad goedgekeurde krediet voor subsidie aan de verenigingen, na vermindering van het beschikbare totaal met de reeds gereserveerde basissubsidies van 50 euro per vereniging.
De werkingssubsidie die een seniorenvereniging krijgt wordt als volgt berekend: het aantal punten dat de vereniging behaalde vermenigvuldigd met de waarde van 1 punt.
De subsidies worden toegekend voor het voorbije kalenderjaar dat tevens een werkjaar beslaat, nl. van 1 januari tot 31 december.
6.2. Activiteiten die wel of niet in aanmerking komen om punten te verdienen.
6.3. Bijkomende bepalingen m.b.t. de toepassing van het puntensysteem
Indien meerdere activiteiten van eenzelfde vereniging op dezelfde dag doorgaan, dan wordt slechts 1 punt in aanmerking genomen.
6.4. Samenwerking
- Bij duidelijk aanwijsbare samenwerking met andere seniorenverenigingen, krijgen de organisatoren elk 1 punt.
- Een vereniging krijgt ook een punt wanneer zij, op een georganiseerde wijze, deelneemt aan een activiteit die ingericht is door de seniorenraad of door een andere organisatie, als die activiteit eveneens voor senioren in aanmerking komt.
Artikel 7: De ledentalsubsidie
Om in aanmerking te komen voor de ledentalsubsidie moet de vereniging de ledenlijst doorgeven of voorleggen aan de gemeentelijke ambtenaar voor seniorenzaken, die zal verifiëren dat het opgeven aantal leden, dat in Brakel woont, juist is.
Die ledenlijst wordt opgemaakt op 31 december van het betreffende werkingsjaar.
“Bijleden” tellen niet mee.
Het totale budget voor ledentalsubsidie is gelijk aan de totale werkingssubsidie.
Artikel 8: Behandelende dienst en aanvraagprocedure
Het subsidiereglement en de aanvraagformulieren voor erkenning en werkingssubsidies kunnen bekomen ofwel elektronisch ofwel op de dienst.
Alle aanvragen dienen uiterlijk op 31 maart de gemeentelijke dienst te bereiken. Te laat ingediende aanvragen komen niet meer in aanmerking.
Om een positieve beoordeling te krijgen, moet het betreffende aanvraagformulier zo volledig mogelijk ingevuld worden. Bij het aanvraagformulier voor de subsidie moeten verder nog de volgende stukken gevoegd worden:
Artikel 9: Beoordeling en beslissing
Het Dagelijks Bestuur van de Seniorenraad beslist na goedkeuring van het Schepencollege over de uitbetaling van de 3 soorten van subsidies.
Artikel 10: De uitbetaling
De uitbetaling van de subsidies gebeurt jaarlijks in de maand juni door storting van het toegekende bedrag op het rekeningnummer van de seniorenvereniging.
Artikel 11: Bijzondere bepalingen
Wanneer er gegevens van een vereniging wijzigen zoals adres, rekeningnummer, bestuur, … of wanneer de vereniging ophoudt te bestaan, moet het Bestuur van de Seniorenraad hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht worden.
Artikel 12: De inwerkingtreding
Dit gewijzigde reglement treedt in werking op advies van de seniorenraad en na kennisname door het Schepencollege.
Ten laatste na twee jaar zal dit subsidiereglement geëvalueerd worden.