Terug
Gepubliceerd op 26/09/2023

Notulen  OCMW-raad

ma 28/08/2023 - 21:30 Sporthal
Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Schepenen
Andre Flamand, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Wesley Roos, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Hedwin De Clercq, Franky Bogaert, Bart Morreels, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Nancy De Geeter, Raadsleden
Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Marin Devalck, Vijfde Schepen - Voorzitter BCSD
Alexander De Croo, Karen Vekeman, Lien Braeckman, Raadsleden
Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Goedkeuring notulen vorige ocmw-raad 30.05.2023.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Schepenen
        Andre Flamand, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Wesley Roos, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Hedwin De Clercq, Franky Bogaert, Bart Morreels, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Nancy De Geeter, Raadsleden
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marin Devalck, Vijfde Schepen - Voorzitter BCSD
        Alexander De Croo, Karen Vekeman, Lien Braeckman, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur

        De notulen van de vorige ocmw-raad d.d. 30.05.2023

        Regelgeving en bevoegdheid

        Decreet lokaal bestuur, artikel 74.

        Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Brakel.

        Feiten, context en argumentatie

        Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter en de algemeen directeur.

        Besluit

        Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering d.d. 30.05.2023 worden goedgekeurd.

      • Samenwerkingsverbanden. Cipal dv. Oproeping Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 12 oktober 2023.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Schepenen
        Andre Flamand, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Wesley Roos, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Hedwin De Clercq, Franky Bogaert, Bart Morreels, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Nancy De Geeter, Raadsleden
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marin Devalck, Vijfde Schepen - Voorzitter BCSD
        Alexander De Croo, Karen Vekeman, Lien Braeckman, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur

        De e-mail dd. 14 juli 2023 op naam van Cipal omtrent de oproeping van de digitale buitengewone algemene vergadering d.d. 12 oktober 2023.

        Regelgeving en bevoegdheid

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.

        Het feit dat de gemeente Brakel deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).

        De statuten van Cipal.

        Het gemeenteraadsbesluit van 28/01/2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.

        Feiten, context en argumentatie

        De agendapunten van deze buitegewone algemene vergadering van Cipal op 12 oktober 2023, zijn terug te vinden in bijlage.

        De toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering.

        De voorstellen van de raad van bestuur van Cipal.

        Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

        Besluit

        Artikel 1

        Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, goedgekeurd.

        Artikel 2

        De vertegenwoordiger van het OCMW van Brakel wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

        Artikel 3

        Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

      • Samenwerkingsverbanden. Vereniging RVT / Rusthuis " Najaarszon ". Advies volgens artikel 490, § 3 Decreet Lokaal Bestuur, over de jaarrekening 2022 van de welzijnsvereniging.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Schepenen
        Andre Flamand, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Wesley Roos, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Hedwin De Clercq, Franky Bogaert, Bart Morreels, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Nancy De Geeter, Raadsleden
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marin Devalck, Vijfde Schepen - Voorzitter BCSD
        Alexander De Croo, Karen Vekeman, Lien Braeckman, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur

        Goedkeuring jaarrekening Najaarszon 2022 op 28.06.2023.

        Ontvangst op 10.07.2023 van de notulen van de Raad van Bestuur Vereniging Najaarszon op 28.06.2021.

        Ontvangst op 10.07.2023 van de notulen van de Algemene Vergadering Vereniging Najaarszon op 28.06.2023.

        Ontvangst op 10.07.2023 van de behandelde jaarrekening 2022 van Vereniging Najaarszon.

        Regelgeving en bevoegdheid

        Decreet Lokaal Bestuur d.d. 22 december 2017 ( " DLB " ).

        Artikel 490. (08/04/2023- ...)

        § 1. De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.

        De raad van bestuur stelt het meerjarenplan en de aanpassingen ervan vast en legt ze ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering van de welzijnsvereniging. De ramingen voor de exploitatie, de investeringen en de financiering in het eerste jaar van de financiële nota van het meerjarenplan omvatten ook de kredieten voor dat boekjaar.

        De raad van bestuur stemt telkens over het hele meerjarenplan en de aanpassingen ervan en over de hele jaarrekening.

        In afwijking van het derde lid kan elk lid van de raad van bestuur de afzonderlijke stemming eisen over een of meer onderdelen die hij aanwijst. In dat geval mag de raad van bestuur pas over het hele meerjarenplan en de aanpassingen ervan en over de hele jaarrekening stemmen na de afzonderlijke stemming. Als die afzonderlijke stemming tot gevolg heeft dat het ontwerp van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan of de jaarrekening gewijzigd moeten worden, wordt de stemming over het geheel verdaagd tot de volgende vergadering van de raad van bestuur.

        § 2. De algemene vergadering van de welzijnsvereniging spreekt zich uit over de vaststelling van de jaarrekening voor 30 juni van het boekjaar dat volgt op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        Een afschrift van de vastgestelde jaarrekening wordt binnen twintig dagen bezorgd aan de betrokken openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        § 3. De betrokken raden voor maatschappelijk welzijn kunnen advies uitbrengen over de jaarrekening van de welzijnsvereniging.

        Als de raad voor maatschappelijk welzijn geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.

        § 4. Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden over de goedkeuring van de jaarrekening binnen een termijn van honderdvijftig dagen, wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de welzijnsvereniging de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht heeft van de bekendmaking van de jaarrekening van de welzijnsvereniging, met toepassing van artikel 286, § 2, en de welzijnsvereniging de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.

        Besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen

        Datum 30/03/2018

        Artikel 86. (01/01/2020- ...)

        Een aanrekening van een transactie is de inschrijving van de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven in een budgettair dagboek van de aanrekeningen.

        Alle aanrekeningen worden zonder uitstel, getrouw, volledig, naar tijdsorde en volgens doorlopende nummering ingeschreven in een budgettair dagboek van de aanrekeningen.

        Met behoud van de toepassing van artikel 83 bevat elke inschrijving in een budgettair dagboek van de aanrekeningen al de volgende elementen:
        1° de derde met wie de verbintenis is aangegaan;
        2° voor uitgaven: een verwijzing naar de vastlegging van de transactie.

        De verplichting, vermeld in het derde lid, 2°, is niet van toepassing op de autonome gemeentebedrijven en de autonome provinciebedrijven die eigen regels hebben vastgesteld over het aangaan van verbintenissen, de kredietbewaking, de wetmatigheidscontrole of de ondertekening van de girale betalingsorders.

        De verplichting, vermeld in het derde lid, 2°, is niet van toepassing op de welzijnsverenigingen en de projectverenigingen.


        Feiten, context en argumentatie

        De boekhouding wordt gevoerd onder de verantwoordelijkheid en het toezicht van de raad van bestuur.

        De raad van bestuur stemt telkens over het hele meerjarenplan en de aanpassingen ervan en over de hele jaarrekening.

        Het ontwerp van de jaarrekening werd bezorgd aan de raadsleden op 13 juni 2023.

        De agenda van de raad van bestuur en de algemene vergadering werd bezorgd op 20 juni 2023. 

        De bespreking van het ontwerp van jaarrekening op de raad van bestuur was geagendeerd op 28 juni 2023, dezelfde dag als de jaarrekening geagendeerd was op de algemene vergadering.

        Na ontvangst van de agenda op 20 juni 2023 werd vastgesteld dat het verslag van de revisor ontbrak.

        Op 26 juni 2023 werd dit verslag opgevraagd, alsook alle bijhorende detailinformatie om een juist beeld te krijgen van de jaarrekening waarover de raad van bestuur moet toezien en stemmen conform artikel 490 van het DLB.

        "Het verslag van de revisor zit niet bij de stukken.

        Is het mogelijk dit stuk te krijgen alsook het gedetailleerde verslag als voorbereiding voor de bespreking van de jaarrekening op de raad van bestuur.

        Ook afschrift/Inzage in detail van de vragen, controlewerkzaamheden, alle correspondentie tussen de revisor en Najaarszon/Bruno Schollaert/ Tom Aelbrecht.

        Alleen als we deze info hebben kunnen we het ontwerp van jaarrekening beoordelen en eventuele opmerkingen formuleren /wijzigingen vragen"

        Het tekort zonder subsidie voor het verschil in loonkost bedraagt € 770.000 voor het jaar 2022. In dezelfde jaarrekening wordt de subsidie voor het verschil in loonkost geraamd op € 515.000 tot € 578.000 voor de periode 2022-2025. 

        Om tot een break even te komen op het niveau van Najaarszon wordt een vordering ingeschreven op een onbekende derde van € 776.000, terwijl men nu al inschat dat er minstens nog een tekort overblijft van € 200.000 omdat de subsidie geraamd wordt op € 515.000.

        Het inboeken van een vordering op een onbekende derde is op zich al zeer dubieus, hier gaat het nog een stap verder in de zin dat de verwachte subsidie € 200.000 lager is dan het tekort. Logisch gevolg zou zijn dat er een vordering van € 200.000 geboekt wordt op VZW St.-Jozef.

        Het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen bepaalt in artikel 86 dat bij de aanrekening van een ontvangst of een uitgave de inschrijving in het budgettaire dag  de derde vermeldt met wie de verbintenis is aangegaan.

        Ondertussen lopen de vorderingen op een onbekende derde al op tot € 1.136.000. 

        Gezien het slechte resultaat werd dan ook de vraag gesteld wat de toekomst brengt, wat de negatieve evolutie kan keren.

        De directeur van het woonzorgcentrum liet op de valreep op 26 juni 2023 om 16 uur 16 het volgende weten:

        "Het verslag van de revisor werd u per mail overgemaakt op dinsdag 13 juni jl gezamenlijk met het ontwerp van de jaarrekening 2022.

        Het overmaken van alle voorbereidingen lijkt weinig zinvol gelet op de onafhankelijkheid van de revisor?"

        "Wat de toekomst brengt, zal door de voorzitter tijdens de zitting van deze avond toegelicht worden."

        De bestuurders van het ocmw en het ocmw kunnen zich daarom juist geen getrouw beeld vormen van de jaarrekening die voorgelegd wordt ter stemming.

        Op 10 juli 2023 werden de notulen van de raad van bestuur ontvangen.

        Daarin staat verkeerdelijk vermeld dat de vertegenwoordiger het ontwerp van jaarrekening goedkeurde. Op 14 juli 2023 werd de aanpassing van de notulen gevraagd door schepen Vanderstuyf. De voorzitter antwoordde dat dit zal behandeld worden bij de volgende raad van bestuur. 

        Om deze redenen wordt ongunstig advies bij de jaarrekening 2022 van Najaarszon gegeven.

        Besluit

        Artikel 1: De OCMW-raad brengt ongunstig advies uit op de jaarrekening 2022 van de vereniging RVT Rusthuis Najaarszon.

        Artikel 2 : De ocmw raad vraagt als nog de details van het verslag van de revisor op, alsook alle briefwisseling, e-mail verkeer met de revisor.

        Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan:

        • de Vereniging RVT Rusthuis Najaarszon.
        • de gouverneur
    • Financiële Dienst

      • Jaarrekening 2022. Deel OCMW. Vaststelling.

        Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
        Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
        Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Schepenen
        Andre Flamand, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Sabine Burens, Wesley Roos, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Hedwin De Clercq, Franky Bogaert, Bart Morreels, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Nancy De Geeter, Raadsleden
        Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Marin Devalck, Vijfde Schepen - Voorzitter BCSD
        Alexander De Croo, Karen Vekeman, Lien Braeckman, Raadsleden
        Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur

        Opmaak van de jaarrekening en afsluiting van het boekjaar 2022.

        Conform de decretale bepalingen werd het ontwerp van de jaarrekening 2022 veertien dagen voor de bespreking op de gemeenteraad aan alle raadsleden bezorgd.

        De gemeenteraad stelt haar deel van de jaarrekening over het boekjaar 2022 vast.

        Het deel van het OCMW wordt vastgesteld door de OCMW-raad.

        Daarna keurt de gemeenteraad het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de OCMW-raad, goed.

        Door die goedkeuring wordt de jaarrekening in zijn geheel geacht definitief vastgesteld te zijn.

        Regelgeving en bevoegdheid

        Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 in het bijzonder:

        • Artikel 41 2e lid 3° inzake het vaststellen van de beleidsrapporten.
        • Titel 4, de beleids- en beheerscyclus, afd. 1, artikelen 249 en 250 (algemene bepalingen vande beleidsrapporten) en afd. 5, artikelen 260 tot 262 (de jaarrekening).
        • Titel 5, Afd.2, artikelen 285 en 286 inzake de bekendmaking.
        • Titel 7, artikel 330 inzake het bestuurlijk toezicht.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen, en latere wijzigingen, betreffende de regels van BBC2020 boekhouding, de beleidsrapporten en de toelichtingen.

        De ministeriële besluiten van 26 juni 2018 en 12 september 2018 inzake de vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        Omzendbrief KB/ABB 2018/4 van 14 december 2018 betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het provinciedecreet van 9 december 2005.

        Feiten, context en argumentatie

        De gemeenteraad spreekt zich in het eerste semester van het financiële boekjaar dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft uit over de vaststelling van de jaarrekening.

        De jaarrekening van de gemeente en het OCMW vormen een geïntegreerd geheel.

        De jaarrekening is één van de beleidsrapporten uit de beleids- en beheerscyclus. Naast een overzicht van de financiële resultaten, bevat de jaarrekening ook inhoudelijke informatie over het gevoerde beleid.

        De jaarrekening bestaat uit:

        • De beleidsevaluatie
        • De financiële nota
        • De toelichting
        • Documentatie.

        De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn stemmen elk over hun deel van elk beleidsrapport. De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het O.C.M.W. definitief vast.

        Besluit

        Enig artikel: De O.C.M.W. raad stelt het deel van het O.C.M.W. over de jaarrekening 2022 vast.

Namens OCMW-raad,

Jurgen De Mets
Algemeen Directeur

Marcel Saeytijdt
Voorzitter Gemeente- en OCMW raad