De notulen en het zittingsverslag van de vorige gemeenteraad dd. 10 maart 2025
Decreet lokaal bestuur, artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Brakel.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter en de algemeen directeur.
Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering dd. 10 maart 2025 worden goedgekeurd.
Het aangetekend schrijven d.d. 10 maart 2025 en de mail d.d. 11 mei 2025 vanwege IVLA waarbij de gemeente Brakel wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de Algemene Vergadering d.d. 06 mei 2025.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
- Het Raadsbesluit d.d. 03 februari 2025 betreffende de aanstelling vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering;
- Het aangetekend schrijven d.d. 10 maart 2025 vanwege IVLA waarbij de gemeente Brakel wordt uitgenodigd om deel te nemen aan de Algemene Vergadering d.d. 06 mei 2025
De bijgevoegde agenda van voormelde vergadering zijnde:
-Het College van Burgemeester en Schepenen d.d. 17 maart 2025 nam kennis van de uitnodiging en de agenda met bijhorende stukken van de Algemene Vergadering van IVLA d.d. 06 mei 2025.
Art. 1: De agenda en alle bijhorende stukken van de Algemene vergadering van IVLA d.d. 06 mei 2025 wordt goedgekeurd.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering wordt opgedragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen zoals in artikel 1 van dit besluit.
Art. 3: Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan het secretariaat van IVLA.
De vraag vanwege OFP Prolocus om een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van OFP Prolocus.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3.
-Het feit dat de gemeente Brakel lid is aangesloten bij OFP Prolocus
-De statuten van OFP Prolocus
-De vraag vanwege OFP Prolocus om een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van OFP Prolocus.
-Het college van burgemeester en schepenen d.d. 17 maart 2025 nam kennis van de vraag vanwege OFP Prolocus om een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van OFP Prolocus.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om de heer Jan Haegeman, wonende Langakkerstraat 3 te 9660 Brakel (jan.haegeman@brakel.be) aan te duiden als vertegenwoordiger voor de gemeente Brakel in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist om mevrouw Anouk Vandenhaute, wonende Bergstraat 8 te 9660 Brakel (anouk.vandenhaute@brakel.be) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de gemeente Brakel in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus.
Artikel 3: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan de organisatie via het mailadres: info@ofpprolocus.be
De vraag vanwege de gemeentelijke Holding NV in vereffening om een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van de gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3.
Het feit dat de gemeente Brakel lid is van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
De statuten van de gemeentelijke Holding NV in vereffening.
De vraag vanwege de gemeentelijke Holding NV in vereffening om een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van de gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Het college van burgemeester en schepenen d.d. 24 februari 2025 nam kennis van de vraag vanwege de gemeentelijke Holding NV in vereffening om een effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergaderingen van de gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Artikel 1: De gemeenteraad beslist om de heer Bart Morreels, wonende Knoopsweg 1C te 9660 Brakel (bart.morreels@brakel.be) aan te duiden als vertegenwoordiger voor de gemeente Brakel in de algemene vergaderingen van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Artikel 2: De gemeenteraad beslist om de heer Peter Vanderstuyf, wonende Hayestraat 10 te 9660 Brakel (peter.vanderstuyf@brakel.be) aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de gemeente Brakel in de algemene vergaderingen van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening.
Artikel 3: Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4: Een afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan een medewerker van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening: michiel.dherde@quinz.be
- De installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad & OCMW-raad d.d. 02 december 2024.
- De mail d.d. 12 maart 2025 vanwege het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg waarbij de gemeente Brakel wordt gevraagd om een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de Raad van Advies voor drugspreventie en -begeleiding.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het feit dat de gemeente Brakel reeds een samenwerkingsverband heeft met het Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg
De statuten van het Centrum voor Geestelijke gezondheidszorg.
- Het college van burgemeester en schepenen d.d. 17 februari 2025 nam kennis van het feit dat er nieuwe vertegenwoordigers dienden worden aangeduid voor de gemeente Brakel te vertegenwoordigen in de Raad van Advies voor drugspreventie en -begeleiding.
Artikel 1: mevrouw Marleen Gyselinckx, wonende Steenpaal 4 te 9660 Brakel (marleen.gyselinckx@brakel.be) wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de Raad van Advies voor drugspreventie en -begeleiding en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2: de heer Frank Surdiacourt, wonende Verrebeke 8 te 9660 Brakel (frank.surdiacourt@brakel.be) wordt aangeduid als plaatsvervanger in de Raad van Advies voor drugspreventie en -begeleiding.
Artikel 3: indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 4: een afschrift van dit besluit zal via e-mail worden verstuurd naar volgende e-mailadres: sabrina.deschampheleer@zov.be
Het telefonisch contact d.d. 18 februari 2025 met mevr. Nathalie Verhaeghe, directie assistente bij Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 445.
Het feit dat de gemeente Brakel aangesloten is bij Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen;
De statuten van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen;
De installatievergadering d.d. 02 december 2024 waarbij de nieuwe gemeenteraad werd samengesteld voor een volgende legislatuurperiode.
Het telefonisch contact d.d. 18 februari 2025 met mevr. Nathalie Verhaeghe, directie assistente bij Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen waarbij werd aangegeven om een kandidaat-lid voor te dragen voor de Raad van Bestuur én een vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de Algemene Vergaderingen van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Het college van burgemeester en schepenen d.d. 24 februari 2025 nam kennis van de vraag van mevr. Nathalie Verhaeghe, directie assistente bij Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen om een kandidaat-lid voor te dragen voor de Raad van Bestuur én een vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden voor de Algemene Vergaderingen van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Artikel 1: de heer Peter Bauters; wonende Donkweg 1Ate 9660 Brakel (peter.bauters@brakel.be) wordt voorgedragen als kandidaat bestuurder in de Raad van Bestuur van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Artikel 2: de heer Jens Vande Pontseele, wonende Hollebeekstraat 39 te 9660 Brakel (jens.vandepontseele@brakel.be) wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 3: mevrouw, wonende Sabine Hoeckman, wonende Sint-Apolloniaplein 7 te 9660 Brakel (sabine.hoeckman@brakel.be) wordt aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen.
Artikel 4: indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende algehele vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 5: een afschrift van dit besluit zal via e-mail worden verstuurd naar de directie assistente van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen: nathalie.verhaeghe@wmvla.be.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht “Asfalteringswerken 2025” werd een bestek met nr. 2024/069 opgesteld door Gemeente Brakel.
Volgende straten zijn opgenomen:
Straatnaam |
Opp (m²) |
Dorrebeekstraat |
1800 |
Lozelandstraat |
1100 |
Knoopsweg |
550 |
Kapellen |
300 |
Dompels Daalpad |
600 |
Burreken |
2350 |
Tenbergen Okkerbeke |
1450 |
Plaatsbeek Tamelbroekstraat |
1300 |
Totaal |
9450 |
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 166.725,00 excl. btw of € 201.737,25 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art.1 : Het bestek met nr. 2024/069 en de raming voor de opdracht “Asfalteringswerken 2025”, opgesteld door Gemeente Brakel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 166.725,00 excl. btw of € 201.737,25 incl. 21% btw.
Art.2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art.3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.4 : Afschrift van onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur en aan de financiële dienst van onze gemeente.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht “Diverse wegenwerken 2025” werd een bestek met nr. 2024/070 opgesteld door Gemeente Brakel.
Volgende werken zijn opgenomen:
Straatnaam |
Opp/lengte |
Werken |
Leinstraat t.h.v. nr. 43 |
350 m² |
Vernieuwen betonvakken |
Hollebeekstraat t.h.v. nr. 9 |
50 m² |
Vernieuwen betonvakken |
Nieuwstraat - t.h.v. nr. 20 t.e.m. 26B - t.h.v. 34A - t.h.v. 59 - t.h.v. 72 |
100 m 30 m 25 m 35 m |
Aanleg watergreppels
|
Rovorst t.h.v. 46 en 50 |
75 m |
Aanleg watergreppels |
Rameiveld t.h.v. 10 |
35 m |
Aanleg watergreppels |
Fayte t.h.v. 65 t.e.m. 69 |
50 m |
Aanleg watergreppels |
Dam t.h.v. 4 |
30 m² |
Aanleg voetpad |
Dam t.h.v. 4 |
10 m² |
Aanleg grasbetontegels |
Warande t.h.v. 75 |
20 m² |
Aanleg parkeerplaats |
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 123.080,00 excl. btw of € 148.926,80 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art.1 : Het bestek met nr. 2024/070 en de raming voor de opdracht “Diverse wegenwerken 2025”, opgesteld door Gemeente Brakel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 123.080,00 excl. btw of € 148.926,80 incl. 21% btw.
Art.2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art.3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.4 : Afschrift van onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur en aan de financiële dienst van onze gemeente.
De organisatie van een gemeentelijke speelpleinwerking.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen
Artikel 1:Het huishoudelijk reglement betreffende de gemeentelijke speelpleinwerking wordt vastgesteld, zoals hieronder opgenomen.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT OP DE GEMEENTELIJKE SPEELPLEINWERKING
Artikel 1: De gemeentelijke speelpleinwerking Brakel wordt georganiseerd door de gemeente Brakel.
Artikel 2: De gemeentelijke speelpleinwerking gaat door in de gemeentelijke basisschool.
Artikel 3 De speelpleinwerking gaat door op werkdagen in de maanden juli en augustus.
De exacte openingsperiodes worden elk jaar vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 4: De gemeentelijke speelpleinwerking wordt georganiseerd voor kinderen tussen 6 en 12 jaar.
Artikel 5: Begeleiding
Alle animatoren zijn minstens 16 jaar op het moment dat ze als animator actief zijn voor de gemeente. De taken van elke animator zijn (niet-limitatief): de kinderen te begeleiden, te animeren en hen een onvergetelijke speelpleindag te bezorgen. Andere functies naast de animator zijn:
|
Deze animator heeft (nog) geen attest in het jeugdwerk maar komt als hulp meewerken op het speelplein. |
|
Deze animator heeft een cursus gevolgd in het jeugdwerk en komt zijn/haar stage doen op het speelplein. De animator wordt beoordeeld door de hoofdanimator en het hele monitorenteam. |
|
Deze animator heeft zijn stage succesvol volbracht en is dus in het bezit van het attest ‘Animator in het jeugdwerk’. Hij/zij is verantwoordelijk voor het organiseren en uitvoeren van bepaalde activiteiten met de kinderen. Hij/zij is dan ook het eerste aanspreekpunt voor de kinderen en de ouders. |
|
Deze animator is 18 jaar of ouder en is het bezit van een attest ‘Hoofdanimator in het jeugdwerk’. Deze animator heeft dus een speciale cursus gevolgd om hoofdanimator te worden en heeft zijn stage hierin succesvol volbracht. Bovendien heeft deze persoon reeds ervaring binnen het speelpleinwerk. Wat is de taak van de hoofdanimator? Hij/zij zorgt ervoor dat de weekplanning goed georganiseerd is en dat alles vlot verloopt. De hoofdanimator beoordeelt ook de stagiairs en heeft de eindverantwoordelijkheid over de week. Hij/zij is daarnaast het eerste aanspreekpunt voor animatoren indien er vragen of problemen zijn. |
De verloningen worden elk jaar vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6 Inschrijven kan via de gemeentelijke website (www.brakel.be).
Om de veiligheid en gezelligheid voor kinderen te garanderen wordt een maximum van 50 kinderen per dag ingesteld.
Het aantal toegelaten kinderen hangt af van het aantal beschikbare animatoren.
Het is mogelijk een kind de dag zelf nog in te schrijven - indien nog beschikbare plaatsen - op het speelplein zelf en daar cash te betalen.
De prijzen zijn vastgelegd in het algemeen retributiereglement.
Artikel 7: Dagindeling.
8 uur – 9 uur |
De kinderen komen aan en mogen vrij spelen. |
9 uur – 12 uur |
Om 9 uur gaan de eerste activiteiten met de animatoren van start. Deze duren tot 12 uur, met een pauze om 10 uur waar de kinderen een tienuurtje (koekje, drankje of een stuk fruit) krijgen. |
12 uur – 13 uur |
Middagmaal. Nadat de kinderen klaar zijn met eten, kunnen ze nog even vrij spelen. |
13 uur – 16 uur |
Om 13 uur start de tweede ronde aan activiteiten met animatoren. Deze duren tot 16 uur. Daarna krijgen de kinderen een vieruurtje. |
16 uur – 17 uur |
Vrij spel. Ouders komen hun kind(eren) ophalen. Iedereen is moe maar voldaan van een super dagje speelplein! |
In functie van een goed verloop van de activiteiten is het niet mogelijk om kinderen tijdens de activiteiten af te zetten of op te halen.
Artikel 8: Indien er uitstappen met een bus worden gemaakt, wordt dit op voorhand gecommuniceerd. Op een uitstap kunnen de uren van de dagindeling afwijken.
Artikel 9: Afhankelijk van de dag en het weer kan een speelpleindag volgende activiteiten bevatten (niet-limitatief):
Artikel 10: Ziekte en ongevallen
Indien een kind in de loop van de dag ziek wordt, wordt contact genomen met de ouders in functie van het zoeken naar een passende oplossing. Wanneer de ouders niet bereikbaar zijn of in het geval van hoogdringendheid, wordt beroep gedaan op een arts uit de buurt. Indien er medische kosten moeten gemaakt worden om het kind de juiste zorgen te geven, vallen deze ten laste van de ouders.
Bij een ongeval wordt een arts of de spoedafdeling van het ziekenhuis geraadpleegd. De ouders worden verwittigd en vullen een verzekeringsformulier voor ongevalsaangifte in.
Artikel 11 Verzekering en aansprakelijkheid
De gemeentelijke speelpleinwerking heeft een verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’ afgesloten ten gunste van de aanwezige vrijwilligers en kinderen. Dit betekent dat elk kind en elke animator verzekerd is voor burgerlijke aansprakelijkheid, rechtsbijstand en lichamelijk ongeval. En dit vanaf het ogenblik dat het kind ingeschreven en op het speelplein aanwezig is. Ook wanneer er een uitstap georganiseerd wordt, is elk kind en elke animator verzekerd.
De verplaatsing van en naar het speelplein is niet verzekerd.
De gemeentelijke speelpleinwerking is ook niet verantwoordelijk voor verlies en/of schade van persoonlijke voorwerpen. Deze zijn niet verzekerd. Kostbare spullen worden niet meegebracht naar de gemeentelijke speelpleinwerking.
Wanneer kinderen met opzet schade toebrengen aan ons materiaal of aan andere kinderen, worden de kosten aangerekend aan de ouders.
Artikel 12 Portretrecht
Bij ondertekening van de gegevensfiche verklaren de ouders akkoord te gaan met het gebruik van foto’s van de kinderen. Deze foto’s worden enkel voor speelpleindoeleinden gebruikt (het maken van folders, publicatie en promotie op de website, Facebook,…). Indien er bezwaar tegen is, vragen wij aan de ouders ons hierover te informeren en dan houden wij er rekening mee.
Artikel 2: De afsprakennota betreffende de gemeentelijke speelpleinwerking wordt vastgesteld, zoals hieronder opgenomen.
AFSPRAKENNOTA GEMEENTELIJKE SPEELPLEINWERKING
Mogen wij vragen dat de kinderen hun eigen (technologisch) speelgoed, zoals gsm’s, Nintendo‘s, iPad’s, skateboards en dergelijke, thuis laten. Wij zijn in de eerste plaats een speelplein waar de kinderen horen samen te spelen en niet alleen in een hoekje kruipen met hun digitale vriend. Daarnaast zijn wij ook niet verantwoordelijk voor eventuele schade of verlies. Waardevolle voorwerpen riskeren immers kapot te gaan tijdens het spelen.
Wanneer wij zien dat er een kind toch technologisch speelgoed meebrengt naar het speelplein, zullen wij dit bijhouden tot de dag voorbij is.
Op het speelplein spelen wij graag buiten, in het gras, in het zonnetje,… Mogen wij vragen de kinderen steeds in de gepaste speelkleren af te zetten. Vuile speelkledij op het einde van de dag betekent dat wij GOED GESPEELD hebben.
Bij mooi weer spelen we buiten. Daarom vragen wij om de kinderen ’s morgens in te smeren. Ook op het speelplein is er zonnecrème om dikke lagen te smeren. Een pet of hoedje tegen de zon helpt zeker ook.
Bij warm weer spelen we al eens met water. Dus zwemkledij / reservekledij en een handdoek zijn welkom.
Ook is het al eens moeilijk om kleren / rugzakken uit elkaar te houden. Schrijf steeds de naam in de kleren van je kind.
Wanneer u uw kind komt halen, kan het al eens gebeuren dat u een tikkeltje gehaast bent. Bijna te laat voor de voetbaltraining of voor een andere afspraak. Belangrijk is wel dat u bij het weggaan niet vergeet onze aanwezigheidslijst af te tekenen. Zo kunnen wij een goed overzicht houden op welke kinderen al naar huis zijn en welke nog op het speelplein zijn.
Mogen wij u vragen dat, wanneer u de toestemming geeft aan uw kind om het speelplein op zelfstandige basis te verlaten, u ons hiervan een schriftelijke toestemming bezorgt. Wij kunnen geen kinderen individueel laten vertrekken zonder deze toestemming.
Mogen wij u vragen indien u kind niet op voorhand is ingeschreven op de website van Brakel een gegevensfiche in te vullen en af te geven aan een animator bij het begin dat uw kind naar het speelplein komt.
Automatische akkoordverklaring?
Door uw kind in te schrijven op het speelplein verklaart u zich automatisch akkoord met het huishoudelijk reglement en deze afsprakennota.
Wij, maar ook u, kan in alle gevallen beroep doen op dit reglement via de gemeentelijke website www.brakel.be
Bemerkingen en vragen
Voor vragen of bemerkingen kunt u steeds terecht bij de jeugdambtenaar. Maar aarzel niet om de animatoren zelf aan te spreken, zij kennen uw kind immers het beste.
U kan ons ook altijd op de hoogte brengen van belangrijke zaken of bemerkingen door een telefoontje, via onze facebook-pagina/website of via een gesprek. Wij bekijken dit zeker samen met onze ploeg en zoeken naar een oplossing/verbetering. Wij staan ten alle tijde open voor constructieve feedback en dialoog!
Artikel 3, §1 Het huishoudelijk reglement treedt in werking vanaf 1 mei 2025.
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement en de afsprakennota goed.
De mail d.d. 15 maart 2025 waarbij de gemeente Brakel op de hoogte werd gebracht dat de kerkfabriek Sint Lambertus Parike haar budget 2025 had ingediend.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;
Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
De mail d.d. 15 maart 2025 waarbij de gemeente Brakel op de hoogte werd gebracht dat de kerkfabriek Sint Lambertus Parike haar budget 2025 had ingediend.
Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.
De exploitatietoelage bedraagt € 11 482,84 (in MJP 2025 werd 13 567, 94 euro voorzien)
De investeringstoelage bedraagt € 3 240,23. (in MJP 2025 werd 3240,23 euro voorzien)
Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2025 van de kerkfabriek Sint Lambertus Parike.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal bestuur;
Op 08 maart 2025 ontving de gemeente Brakel de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Marie, deelgemeente Everbeek-Beneden.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006.
Ministeriële omzendbrief BB-2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
- Gelet op de jaarrekening in bijlage.
- Gelet op de beperkte opmerkingen bij de jaarrekening 2024:
* Bij het document 'jaarrekening 2024' staat bij de MAR 133 een bedrag ter waarde van 594,03 euro vermeld. De gemeente Brakel zou graag een afrekening/een bewijsstuk krijgen van deze kredietrenten.
* De investeringsfiche 'restauratie kerk phase 2' vertoont geen evenwicht (overschot van 3 398,00 euro). De gemeente Brakel wenst hiervoor een verklaring.
*Bij het document 'jaarrekening 2024' staat bij MAR 29 en MAR 39 een bedrag ter waar van 3 783,19 euro vermeld. De gemeente verwijst graag naar de omzendbrief BB 2013/01 - Boekhouding besturen van de eredienst. Hierin staat onder punt 3.2: exploitatie, investeringen en overboekingen het volgende vermeld:
"Daarnaast bestaat de mogelijkheid om overboekingen te doen van de exploitatie naar de investeringen. Zo kunnen overschotten van de exploitatie aangewend worden voor investeringen. Daarvoor moeten dan in het meerjarenplan en in het budget de nodige kredieten voor overboekingen worden ingeschreven. Omdat een dergelijke overboeking betekent dat er minder middelen beschikbaar zijn voor de exploitatie, en het gemeente- of provinciebestuur verplicht is om het evenwicht van de exploitatie te verzekeren, zijn die overboekingen gebonden aan strikte voorwaarden. Enkel voor de besturen van de eredienst die geen gemeentelijke of provinciale exploitatietoelage krijgen gedurende de hele periode van het meerjarenplan, omdat ze zelfbedruipend zijn, zijn overboekingen zonder meer toegestaan : ze moeten enkel de nodige kredieten opnemen in hun meerjarenplan en budget. Voor de besturen die wel een exploitatietoelage ontvangen, zijn overboekingen alleen mogelijk als daarover overeenstemming werd bereikt in het overleg. Dat betekent dat dergelijke overboekingen dus enkel mogelijk zijn als daarover afspraken gemaakt werden met het gemeente- of provinciebestuur."
Er werden tot op heden hieromtrent geen afspraken gemaakt met het gemeentebestuur.
Art. 1 : De raad beslist een gunstig advies te geven bij de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Marie, deelgemeente Everbeek Beneden.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan:
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal kerkbestuur;
Op 08 maart 2025 ontving de gemeente Brakel de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Sebastiaan, deelgemeente Michelbeke.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006.
Ministeriële omzendbrief BB-2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
Gelet op de jaarrekening in bijlage.
Gelet op het feit dat er géén opmerkingen worden gemaakt bij de jaarrekening.
Art. 1 : De raad beslist een gunstig advies te geven bij de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Sebastiaan, deelgemeente Michelbeke.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan:
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal kerkbestuur;
Op 08 maart 2025 ontving de gemeente Brakel de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Apollonia - deelgemeente Elst.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006.
Ministeriële omzendbrief BB-2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
Gelet op de jaarrekening in bijlage.
Gelet op het feit dat er géén opmerkingen worden gemaakt bij de jaarrekening.
Art. 1 : De raad beslist een gunstig advies te geven bij de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Apollonia Elst.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan:
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal kerkbestuur;
Op 08 maart 2025 ontving de gemeente Brakel de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint Martinus, deelgemeente Opbrakel.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006.
Ministeriële omzendbrief BB-2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
Gelet op de jaarrekening in bijlage.
Gelet op het feit dat er géén opmerkingen worden gemaakt bij de jaarrekening.
Art. 1 : De Gemeenteraad beslist een gunstig advies te geven bij de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint Martinus, deelgemeente Opbrakel.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan:
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal kerkbestuur;
Op 08 maart 2025 ontving de gemeente Brakel de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Lambertus, deelgemeente Parike.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006.
Ministeriële omzendbrief BB-2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
Gelet op de jaarrekening in bijlage.
Gelet op het feit dat er géén opmerkingen worden gemaakt bij de jaarrekening.
Art. 1 : De raad beslist een gunstig advies te geven bij de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Lambertus, deelgemeente Parike.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan:
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal kerkbestuur;
Op 08 maart 2025 ontving de gemeente Brakel de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus, deelgemeente Zegelsem.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006.
Ministeriële omzendbrief BB-2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
- Gelet op de jaarrekening in bijlage.
- Gelet op de beperkte opmerking bij de jaarrekening
Bij het document 'staat van het vermogen' staat het cijfer nul ingevuld bij de onroerende goederen. Echter bij het document 'jaarrekening 2024' staat bij MAR 13 een bedrag ter waarde van 466,58 euro vermeld (inkomsten uit privaat patrimonium). De gemeente zou hier graag een uitleg voor krijgen en wenst een inventaris van de onroerende goederen.
Art. 1 : De raad beslist een gunstig advies te geven bij de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus, deelgemeente Zegelsem.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan:
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal kerkbestuur;
Op 08 maart 2025 ontving de gemeente Brakel de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Jozef, deelgemeente Everbeek Boven.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006.
Ministeriële omzendbrief BB-2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
Gelet op de jaarrekening in bijlage.
Gelet op het feit dat er géén opmerkingen worden gemaakt bij de jaarrekening.
Art. 1 : De raad beslist een gunstig advies te geven bij de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Jozef, deelgemeente Everbeek Boven.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan:
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal kerkbestuur;
Op 08 maart 2025 ontving de gemeente Brakel de jaarrekening 2024 van kerkfabriek Sint-Pieter-in-de-banden, deelgemeente Nederbrakel.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006.
Ministeriële omzendbrief BB-2013/01 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst.
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
Gelet op de jaarrekening in bijlage.
Gelet op de opmerkingen bij de jaarrekening.
* Bij de aanvullende nota bij de jaarrekening 2024 staat te lezen dat bij MAR 119 een bedrag staat vermeld ter waarde van 592,64 euro. Dit is een kredietnota van de pastorie en een terugbetaling van de kerkfabriek Sint Marie. De gemeente Brakel is van mening dat onderlinge kredietverlening via MAR 119 tussen verschillende kerkfabrieken niet aangewezen is.
* De investeringsfiche 'Verkaveling Kruisstraat - jaarrekening 2024' vertoont geen evenwicht (tekort van 2 714,72 euro). De gemeente Brakel stelt vast dat kosten betreffende de verkaveling Kruisstraat verkeerdelijk waren opgenomen in de vorige jaarrekeningen.
* De investeringsfiche 'Renovatie toren - jaarrekening 2024' vertoont geen evenwicht (tekort van 22 013,22 euro).
* MAR 3109. De gemeente Brakel stelt vast dat er drie facturen werden betaald met eigen financiële middelen ten bedrage van € 24.828,94. Het is niet de gangbare praktijk dat de kerkfabriek gelden voorschiet. De oorzaak van deze boekhoudkundige situatie ligt hem in het feit dat er geen krediet was voorzien in het budget 2024.
* Verder stellen we vast dat de betaling van de gemeente aan de kerkfabriek van € 40.554,97 - Factuur 225 van P. Nijs niet is opgenomen als ontvangst in de investeringsfiche renovatie toren.
* De verklaring in de begeleidende nota wat betreft de investeringsontvangsten en -uitgaven is totaal niet transparant, omdat er voortdurend transacties verlopen via de patrimoniumrekening.
* We stellen vast dat de gewestelijke toelage van € 21.933,82 teruggestort is naar de patrimoniumrekening. Is dit dan ter compensatie van het voorschot van € 24.828,94 ?
* Bij het document 'jaarrekening 2024' staat bij de MAR 133 een bedrag ter waarde van 7 856,00 euro vermeld. De gemeente Brakel zou graag een afrekening/een bewijsstuk krijgen van deze kredietrenten.
*Bij het document 'jaarrekening 2024' staat bij MAR 29 en MAR 39 een bedrag ter waar van 3 783,19 euro vermeld. De gemeente verwijst graag naar de omzendbrief BB 2013/01 - Boekhouding besturen van de eredienst. Hierin staat onder punt 3.2: exploitatie, investeringen en overboekingen het volgende vermeld:
"Daarnaast bestaat de mogelijkheid om overboekingen te doen van de exploitatie naar de investeringen. Zo kunnen overschotten van de exploitatie aangewend worden voor investeringen. Daarvoor moeten dan in het meerjarenplan en in het budget de nodige kredieten voor overboekingen worden ingeschreven. Omdat een dergelijke overboeking betekent dat er minder middelen beschikbaar zijn voor de exploitatie, en het gemeente- of provinciebestuur verplicht is om het evenwicht van de exploitatie te verzekeren, zijn die overboekingen gebonden aan strikte voorwaarden. Enkel voor de besturen van de eredienst die geen gemeentelijke of provinciale exploitatietoelage krijgen gedurende de hele periode van het meerjarenplan, omdat ze zelfbedruipend zijn, zijn overboekingen zonder meer toegestaan : ze moeten enkel de nodige kredieten opnemen in hun meerjarenplan en budget. Voor de besturen die wel een exploitatietoelage ontvangen, zijn overboekingen alleen mogelijk als daarover overeenstemming werd bereikt in het overleg. Dat betekent dat dergelijke overboekingen dus enkel mogelijk zijn als daarover afspraken gemaakt werden met het gemeente- of provinciebestuur."
Er werden tot op heden hieromtrent geen afspraken gemaakt met het gemeentebestuur.
Deze overboeking brengt vermoedelijk de Z-waarde kunstmatig op nul.
Het is volstrekt onduidelijk hoe deze situatie weer kan geregulariseerd worden, zeker in het licht van de geweigerde erfgoedpremie.
Art. 1 : De raad beslist een ongunstig advies te geven bij de jaarrekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter-in-de-banden, deelgemeente Nederbrakel.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan:
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal kerkbestuur;
Aanpassing 9 van het meerjarenplan.
Decreet Lokaal Bestuur.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC).
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen van nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC).
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategisch meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Artikel 257 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat minstens 1 keer per jaar het meerjarenplan moet aangepast worden, waarbij de kredieten van het volgende jaar moeten worden vastgesteld. Bij de aanpassing wordt ook het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
Het komt de gemeenteraad toe om haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 vast te stellen.
Wettelijk gezien moet de autofinancieringsmarge (AFM) enkel positief zijn in het jaar 2025.
Enig artikel: De gemeenteraad stelt haar deel van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025/9, in bijlage bij dit besluit, vast.
Het decreet van 22 december 2017 over lokaal bestuur
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (BVR BBC)
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- & beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen (MB BBC)
De omzendbrief KB/ABB 2019/4 van 3 mei 2019 over de strategische meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- & beheerscyclus.
Artikel 257 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat minstens 1 keer per jaar het meerjarenplan moet aangepast worden, waarbij de kredieten van het volgende jaar worden vastgesteld. Bij de aanpassing wordt ook het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekening verwerkt.
Het komt de Gemeenteraad toe het deel van de raad voor maatschappelijk welzijn van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed te keuren.
Door die goedkeuring, en de vaststelling van het eigen deel, is het meerjarenplan in zijn geheel vastgesteld.
Enig artikel: Het deel van de raad voor maatschappelijk welzijn van de aanpassing van het meerjarenplan 2020- 2025 / 9, in bijlage bij dit besluit, wordt goedgekeurd.
Door die goedkeuring, en de vaststelling van het eigen deel, is het meerjarenplan in zijn geheel vastgesteld.
Het voorstel tot aanpassing van het huidig huishoudelijk reglement van de sportraad.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, 13°.
Enig artikel, §1: Onderstaand huishoudelijk reglement van de ondernemersraad wordt goedgekeurd.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT SPORTRAAD
Titel 1: Grondslag
Artikel 1 Dit huishoudelijk reglement regelt de inwendige aangelegenheden van de gemeentelijke sportraad door het organiseren van de algemene vergadering, dagelijks bestuur en de eventueel opgerichte werkgroepen, conform het algemeen reglement van de adviesraden.
Titel 2: Engagementsverklaring
Artikel 2 Alle stemgerechtigde leden (algemene vergadering) en bestuursleden wordt uitdrukkelijk gevraagd akkoord te gaan met volgende engagementsverklaring:
1° Akkoord gaan met de doelstellingen zoals beschreven in het algemeen reglement van adviesraden en dit huishoudelijk reglement en actief willen meewerken aan de realisering ervan
2° De algemene vergadering en/of dagelijks bestuur bijwonen. Indien dit onmogelijk is, wordt het lid van uitdrukkelijk verzocht zich te verontschuldigen.
3° Zich informeren over het beleid binnen het domein van de adviesraad door lectuur, bijscholing, vorming en contacten met betrokkenen bij het beleid
4° De ‘Universele verklaring van de rechten van de mens’ onderschrijven
5° Spreekrecht en stemrecht in de Algemene Vergadering en/of dagelijks bestuur.
6° Inzagerecht, recht op uitleg en recht op afschrift overeenkomstig de wettelijke en decretale bepalingen
7° Gebruik maken van het budget van de adviesraad voor het volgen van studiedagen en vormingscursussen in functie van het verbeteren van de werking van de adviesraad indien hiertoe in de schoot van de algemene vergadering een reglement is goedgekeurd.
8° De sportraad behandelt alle sportieve kwesties op lokaal vlak. De sportraad bevordert ook de samenwerking tussen de sportverenigingen en kan zelf activiteiten organiseren.
9° De vereniging die heeft heeft aangesteld regelmatig op de hoogte houden over de werkzaamheden van de sportraad en ook geregeld overleg plegen met hun achterban in functie van het opsporen van behoeften, ideeën en verwachtingen betreffende het beleid.
Titel 3: Algemene Vergadering
Artikel 3: Samenstelling
§1 De algemene vergadering is samengesteld uit:
1° stemgerechtigde leden aangeduid door de sportverenigingen.
2° niet-stemgerechtigde leden gecoöpteerd door de algemene vergadering.
§2 Een lokale vereniging die lid wenst te worden van de sportraad voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:
1° Jaarlijks wordt een werkingsverslag voor het voorbije jaar ingediend, waaruit blijkt dat zij in die periode regelmatig activiteiten hebben ingericht. In dit verslag wordt ook de samenstelling van het bestuur meegedeeld.
2° De vereniging moet een op sport gerichte werking ontplooien op het grondgebied van Brakel en haar maatschappelijke zetel hebben te Brakel.
§3 Iedere sportvereniging erkent door de algemene vergadering heeft recht op 1 stemgerechtigd lid in de algemene vergadering.
§4 Alle stemgerechtigde leden voldoen aan alle onderstaande voorwaarden:
1° Gedomicilieerd zijn in de gemeente Brakel
2° Geen deel uitmaken van gemeenteraad, provincieraad, het Vlaamse Parlement, de Kamer van Volksvertegenwoordigers of de Senaat.
§5 Het aantal verenigingen dat kan toetreden tot de adviesraad is niet limitatief.
Artikel 4: Vernieuwing van de algemene vergadering
§1 Met het oog op een algemene vernieuwing van de algemene vergadering naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad start het uittredend dagelijks bestuur ten laatste in de loop van de maand oktober in het jaar van de lokale verkiezingen de procedure. Elke oproep tot kandidaatstelling bevat minstens:
1° de uiterste indiendatum van kandidaturen
2° de elementen waaruit de kandidaatstelling dient te bestaan (naam vereniging, naam kandidaat, adres kandidaat, functie van de kandidaat in de vereniging en de keuze om als stemgerechtigd of als plaatsvervanger te zetelen).
3° de keuze voor kandidaat stelling voor een plaats in het dagelijks bestuur.
4° de keuze voor kandidaatstelling voor een bestuursfunctie (Voorzitter, Ondervoorzitter, Secretaris, Penningmeester) in het dagelijks bestuur.
5° de keuze hoe men de briefwisseling in de toekomst wenst te ontvangen (op papier of elektronisch)
6° de datum, uur en plaats van de installatievergadering.
7° de keuze als kandidaat-vereniging om zich te bekennen tot één van de door Sport Vlaanderen erkende sporten/sportfederaties.
§2 Aan het college van burgemeester en schepenen wordt ook gevraagd de oproep op te nemen in het eerstkomend gemeentelijk informatiemagazine.
§3 Na het afsluiten van de periode tot kandidaatstelling, onderzoekt het uittredend dagelijks bestuur de ontvangen kandidaturen en stelt hiervan een schriftelijk verslag op ten behoeve van de eerstvolgende algemene vergadering (=de installatievergadering). De ontvangen kandidaturen worden o.a. onderzocht overeenkomstig art. 7 van het algemeen reglement betreffende de gemeentelijke adviesraden en de bepalingen van dit huishoudelijk reglement.
§4 Op de installatievergadering die wordt voorgezeten door de uittredende voorzitter wordt overgegaan tot de installatie van de nieuwe algemene vergadering. Eerst spreekt de installatievergadering zich uit over de geldigheid van de kandidaat-verenigingen en de geldigheid van de door hen voorgedragen vertegenwoordigers.
§5 Ieder kandidaat-lid van de algemene vergadering kan slechts door 1 vereniging voorgedragen worden.
Artikel 5:Vernieuwing van het dagelijks bestuur
§1 Op de installatievergadering wordt door het uittredend dagelijks bestuur ook meegedeeld welke kandidaturen voor het dagelijks bestuur (bestuurslid en/of bestuursfunctie) zijn ontvangen en welke geldig zijn.
Op de installatievergadering kan overgegaan worden tot de verkiezing van de bestuursleden van het dagelijks bestuur.
§2 Indien op de installatievergadering niet is overgegaan tot de verkiezing van de bestuursleden van het dagelijks bestuur wordt op de eerstvolgende algemene vergadering na de installatievergadering overgegaan tot de verkiezing van de bestuursleden van het dagelijks bestuur.
§3 Een wijziging in de samenstelling van de algemene vergadering geeft geen aanleiding tot het vernieuwen van de samenstelling van het dagelijks bestuur. Een vernieuwing van het dagelijks bestuur kan enkel na een algemene vernieuwing van de algemene vergadering overeenkomstig art. 4 van dit huishoudelijk reglement of naar aanleiding van een tussentijdse vernieuwing van de algemene vergadering overeenkomstig art. 4; lid 6 van het algemeen reglement betreffende de gemeentelijke adviesraden.
Artikel 6 Beraadslagen
Om geldig te kunnen beraadslagen, moet de meerderheid der stemgerechtigde leden aanwezig zijn op de algemene vergadering. De algemene vergadering kan echter, als hij eenmaal bijeengeroepen is zonder dat het vereiste aantal stemgerechtigde leden aanwezig is, na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen of beslissen over onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.
Titel 4: Dagelijks Bestuur
Artikel 7: Verkiezing
§1 Het dagelijks bestuur bestaat uit maximaal 16 leden en is samengesteld uit:
1° maximum 2 stemgerechtigde leden per sport/federatie overeenkomstig artikel 4, §1, 7°.
2° niet-stemgerechtigde gecoöpteerde leden overeenkomstig artikel 3, §1, 2°. In het dagelijks bestuur zijn deze ook stemgerechtigd.
§2 Bestuursfuncties binnen het dagelijks bestuur zijn: voorzitter, één ondervoorzitter, één secretaris en één penningmeester. De bestuursfuncties worden verkozen binnen de schoot van de algemene vergadering.
§3 Om lid te kunnen zijn van het dagelijks bestuur, moet men effectief (lees: geen plaatsvervanger) stemgerechtigd lid zijn of een niet-stemgerechtigd gecoöpteerd lid zijn van de algemene vergadering.
§4 Binnen het dagelijks bestuur kan men zich niet laten vervangen indien men niet kan aanwezig zijn op een bijeenkomst.
Artikel 8: Vergaderritme.
De algemene vergadering en het dagelijks bestuur vergaderen minstens tweemaandelijks; met uitzondering van de maanden juli en augustus.
§2 Dit reglement treedt in werking op 14 april 2025.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 4 februari 2013 betreffende het huishoudelijk reglement sportraad wordt dd. 14 april 2025 opgeheven.
Namens Gemeenteraad,
Jürgen De Mets
Algemeen Directeur
Marc De Pessemier
Voorzitter