Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 29/01/2024 - 20:00

Algemeen retributiereglement.

Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Wesley Roos, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Nancy De Geeter, Raadsleden
Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Alexander De Croo, Johnny Roos, Sabine Burens, Raadsleden

De opmaak van een algemeen retributiereglement.

Regelgeving en bevoegdheid

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, 14°.

Feiten, context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen stelt voor het ontwerp ontwerp van algemeen retributiereglement goed te keuren; ten opzichte van de vorige versie zijn er wijzigingen nav de exploitatie van het zwembad en sporthal door Farys.

Besluit

tikel 1: Het algemeen retributiereglement, zoals hieronder opgenomen, wordt goedgekeurd.

Titel 1 - Algemeen.
ALGEMEEN RETRIBUTIEREGLEMENT
Titel 2 - Recreatiedomein

Artikel 3: De prijzen op het recreatiedomein bedragen:
Visverlof
1° 20 euro per jaar, per vergunning.
Speciale visdagen
2° het college van burgemeester en schepenen kan ook speciale visdagen goedkeuren waarin niet-Brakelaars toegelaten zijn - met een maximum van 10 kalenderdagen per jaar.  Hiervoor zal een visverlof afgeleverd worden aan 40 euro per visdag.

Titel 3 - Publieke toiletten Marktplein

Artikel 4: gebruik publiek toilet Marktplein: 0.50 euro per beurt

Titel 4 - Bibliotheek

Artikel 5: De tarieven in de gemeentelijke bibliotheek bedragen:

1° Duplicaat lenerspas: 2.50 euro

2° Waarborg voor personen zonder verblijfsvergunning in België: 25 euro

3° Extra kosten per maningsbrief: 1,5 euro

4° Rerserveren (per aanvraag): 0.50 euro

5° IBL: lenen bij een andere bibliotheek: 4 euro

6° IBL: lenen bij een wetenschappelijke bibliotheek: 8 euro

7° Fotokopieën van biblliotheekmaterialen per pagina (niet in kleur): 0.05 euro

8° Fotokopieën van biblliotheekmaterialen per pagina (in kleur): 0.25 euro

9° Fotokopieën van niet biblliotheekmaterialen per pagina (niet in kleur): 0.25 euro

10° Fotokopieën van niet-biblliotheekmaterialen per pagina (in kleur): 1.25 euro

11° Afprint Internet (per pagina): 0.05 euro

12° Verlies of zware beschadiging van een geleend object: actuele waarde + 2 euro

13° Beschadiging van een geleend object: 2.5 euro

14° Beschadiging of verlies van tekstboekje of handleiding of klein onderdeel van een spel (dat kan vervangen worden): 2.50 euro

15° Beschadiging van barcode of RFID-label: 2,5 euro

Titel 5 - Speelpleinwerking

1° Halve dag: 4 euro (Brakelaar) of 5 euro (niet-Brakelaar)

2° Volledige dag: 6 euro (Brakelaar) of 7 euro (niet-Brakelaar)

3° Uitstap: 5 euro

Titel 6 - Inname openbaar domein en afleveren signalisatievergunning

Artikel  6 : Deze retributie is verschuldigd door de aanvrager van de vraag tot tijdelijke inname van het openbaar domein of een vraag tot het verkrijgen van een signalisatievergunning indient.

Artikel 7 : De aanvraag tot inname van het openbaar domein of plaatsing signalisatievergunning zal minstens 4 werkdagen voor de effectieve inname bij de gemeente Brakel moeten ingediend worden dit door middel van de elektronische toepassing die de gemeente Brakel hiervoor ter beschikking stelt via de gemeentelijke website. De inname en/of plaatsing mag slecht gebeuren na ontvangst vergunning.

Artikel 8 : Voor elke aanvraag zal een retributie verschuldigd zijn van 5 euro. Deze kost is eveneens verschuldigd bij elke aanvraag tot verlenging. Indien wordt afgeweken van de in artikel 7 vermelde termijn wordt de retritubie vastgesteld op :

  • minstens 3 werkdagen : 10 euro
  • minstens 2  werkdagen : 10 euro
  • minstens 1 werkdag : 10 euro
  • de dag zelf : 50 euro

De verhoogde retributies zijn niet van toepassing voor de nutsmaatschappijen, of hun aannemers, die dringende werken moeten uitvoeren.

Artikel 9 : De retributie voor het innemen van het openbaar domein door een privé persoon of een bedrijf bedraagt per begonnen 15 m² :

1° eerste 7 dagen : gratis

2° vanaf dag 8 : 5 euro/dag

3° afsluiten straat : 75 euro/dag

Artikel 10 : Zijn vrijgesteld van de retributie vermeld in artikel 5 van dit reglement :

1° alle evenementen en/of sociale culturele activiteiten georganiseerd met goedkeuring van of in samenwerking met het gemeentebestuur;
2° werken in uitvoering van een openbaar bestuur of met een openbaar nut;
3° inname dat reeds aanleiding geeft tot het heffen van een ander retributie ten voordele van de gemeente.

Artikel 11: §1 De benodigde nadars, signalisatielampen, verkeersborden (op staander) worden door de gemeente gratis ter beschikking gesteld aan particulieren en dit tijdens de kantooruren op het gemeentehuis. Zowel bij het ontlenen als het terugbrengen van de ontleende materialen zal een bewijs uitgereikt worden aan de aanvrager.

§2 Indien 14 dagen na het verstrijken van de inname/signalisatievergunning de in §1 van dit artikel ter beschikking gestelde materialen niet teruggebracht, zal een retributie worden aangerekend van:

1° nadars: 100 euro per exemplaar

2° signalisatielampen: 25 euro per exemplaar

3° verkeersborden: 25 euro per exemplaar

4° verkeersborden op staander: 50 euro per exemplaar

Het terugbrengen van de ontleende materialen zonder het vragen van een bewijs van teruggave, wordt gelijkgesteld met het niet-terugbrengen van deze materialen en de hierop toepasselijke retributie van:

1° nadars: 100 euro per exemplaar

2° signalisatielampen: 25 euro per exemplaar

3° verkeersborden: 25 euro per exemplaar

4° verkeersborden op staander: 50 euro per exemplaar

Artikel 12: De indiener en de persoon voor wie de werken tot voordeel strekken zijn solidair en hoofdelijk verantwoordelijk voor de betaling van de retributie.

Titel 7 - Prestaties geleverd door personeel met of zonder materialen/vervoermiddelen

Artikel 13 : De vergoeding per uur begonnen uur gepresteerd nav schade aangebracht door derden aan de gemeentelijk infrastructuur, sluikstorten of andere werken waarbij het college van burgemeester en schepenen beslist deze vergoeding toe te passen, bedraagt :
1° vrachtwagen/tractor + chauffeur : 90 euro
2° tractor + klepelmaaier + chauffeur : 90 euro
3° bandenkraan + chauffeur : 90 euro
4° minigraver + chauffeur : 80 euro
5° ander voertuig + chauffeur : 80 euro
6° bosmaaier + arbeider : 40 euro
7° breekhamer + arbeider : 40 euro
8° trilplaat + arbeider : 40 euro
9° arbeider : 35 euro 

Titel 8 - Afgifte administratieve stukken

Artikel 14: De bedragen van de belasting worden als volgt bepaald:

1° op de identiteitskaarten afgeleverd aan personen vanaf 12 jaar, in toepassing van het KB. van 29 juli 1985, en zijn latere wijzigingen: € 2 vermeerderd met de door het Ministerie van Binnenlandse Zaken aan de gemeente aangerekende kostprijs voor het aanmaken van bedoelde identiteitskaarten.

2° op de afgifte van reispassen: € 4,00 voor elke nieuwe reispas

3° op de afgifte, vernieuwing, verlenging of vervanging van verblijfsbewijzen van vreemdelingen: € 2 vermeerderd met de door het Ministerie van Binnenlandse Zaken aan de gemeente aangerekende kostprijs.

4° op de afgifte van demografische statistieken (globaal of per deelgemeente) en bevolkingspiramiden gemaakt aan de hand van de bevolkingsgegevens: € 1 per blad (A4 formaat)

5° op de afgifte van fotokopieën van akten uit de registers van de Burgerlijke Stand, gemaakt overeenkomstig de wettelijke bepalingen, en enkel dienstig voor genealogische opzoekingen: € 1 per blad.

6° op de afgifte van een duplicaat trouwboekje: € 20.

7° op het indienen van een omgevingsvergunning, socio-economische vergunning en vegetatiewijziging:

  • digitale indiening van een omgevingsvergunning, verkaveling, bijstelling van verkaveling – al dan niet verplicht met medewerking van een professional: 50 euro + publicatiekosten
  • analoge indiening van een omgevingsvergunning zonder verplichte medewerking van een professional: 50 euro
  • analoge indiening van een omgevingsvergunning met verplichte medewerking van een professional: 150 euro
  • digitale indiening stedenbouwkundig attest- van zodra digitaal indienen mogelijk: 50 euro
  • analoge indiening stedenbouwkundig attest – van zodra digitaal mogelijk: 50 euro
  • digitale indiening van een melding: 25 euro
  • analoge indiening van een melding: 25 euro
  • digitale indiening van een socio-economische vergunning en vegetatiewijziging – van zodra digitaal indienen mogelijk: 50 euro
  • analoge indiening van een socio-economische vergunning en vegetatiewijziging – van zodra digitaal indienen mogelijk: 50 euro

8° op het afleveren van vastgoedinformatie: hieromtrent wordt verwezen naar het besluit van de gemeenteraad dd. 29 januari 2024 betreffende "ICT. Vastgoedinformatieplatform" en waarbij de retributie per kadastraal perceel op 75 euro.

9° op het aanvragen door professionelen van inlichtingen betreffende erfgenamen:  50 euro

Opmerking:

  • Indien conform de procedure vereist worden de onkosten voor aangetekende zendingen doorgerekend aan de aanvrager
  • Betalingsbewijs van de factuur voor het desbetreffend dossier maakt deel uit van het dossier om ontvankelijk en volledig te verklaren.

Titel 9 - Afvalinzameling

Artikel 15:

1° PMD-zakken:

  • 60-liter zak: 0,125 euro per zak of 1,50 euro per rol (op 1 rol zitten 12 zakken)
  • 90-liter zak: 0,175 euro per zak of 3,50 euro per rol (op 1 rol zitten 20 zakken)
  • 120-liter zak voor gebruik in PMD-containers door scholen: 0,25 euro per zak of 2,50 euro per rol (op 1 rol zitten 10 zakken) met het gratis ter beschikking stellen van 20 zakken per container per jaar

2° Luierzakken: 0,50 euro per zak of 5 euro per rol (op 1 rol zitten 10 zakken)

3° Diftarsticker, om aan te brengen op een afvalzak (enkel bij organisaties in gemeentelijke lokalen): 2 euro

Artikel 16

De retributie wordt geheven op het ogenblik van de afgifte van het belastbare stuk. Ze wordt contant ingevorderd. 

Artikel 17

Zijn van de retributie vrijgesteld:

1° geldigverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS,

De Lijn en op de openbare autobusdiensten.  Het betreft hier een verminderde prijs die om sociale redenen aan kroostrijke gezinnen wordt toegekend.  Om in dezelfde sociale geest te blijven moeten de onderzoeks- en controleverrichtingen ter zake door de gemeentelijke diensten kosteloos worden uitgevoerd.

2° de stukken welke krachtens een wet, een Koninklijk Besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven.

3° de stukken, welke aan behoeftige personen worden afgegeven. De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.

4°  de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmede gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut.

Titel 10 - Gemeentelijk uitkijktoren

Artikel 18: Het plaatsen van installaties voor het ondersteunen van uitzendingen: 500 euro per installatie per jaar.

Titel 11 - Gemeentelijke lokalen

Artikel 19:  Vergoedingen

§1 Verenigingen met hun zetel te Brakel zullen per organisatie met lucratieve doeleinden voor het gebruik van volgende lokalen of gebouwen een vergoeding betalen:

1° van 50 euro: voor het oud-gemeentehuis te ex-Zegelsem, het Openbaar Centrum te ex-Opbrakel, de Zaal Onthaal te ex-Opbrakel, de gewezen gemeenteschool te ex-Elst, de gemeenteschool te ex-Parike 

2° van 75 euro: voor het gebruik van het lokaal Cordenuit

§2 Verenigingen met hun zetel buiten Brakel zullen per organisatie voor het gebruik van volgende lokalen of gebouwen een vergoeding betalen:

1° van 100 euro: voor het oud-gemeentehuis te ex-Zegelsem, het Openbaar Centrum te ex-Opbrakel, de Zaal Onthaal te ex-Opbrakel, de gewezen gemeenteschool te ex-Elst, de gemeenteschool te ex-Parike 

2° van 150 euro: voor het gebruik van het lokaal Cordenuit;

§3 De gebruikers zullen per organisatie volgende vergoedingen betalen ongeacht het gebruik met of zonder lucratieve doeleinden:

1° van 30 euro voor het gebruik van de keuken van de gemeenteschool te ex-Parike;

2° voor het gebruik van de materialen (koppen met schoteltjes, dessertborden, lepels, vorken, percolator, koffiekannen, melkkannetjes) gestapeld in twee opbergkasten in de bergruimte van de polyvalente zaal zal betaald worden:

a) een gebruiksvergoeding van € 25;

b)een waarborg van € 50.

3° Deze waarborg of een deel ervan zal teruggestort worden, na nazicht door een door de gemeente aangestelde, op een door de vereniging mede te delen rekeningnummer. De inventaris van de materialen is de volgende: 249 koppen, 251 schoteltjes, 144 dessertborden, 7 koffiekannen, 60 melkkannetjes, 249 koffielepels, 249 dessertvorken, 1 percolator.

4° Bij beschadiging, vernietiging of verlies van één of meerdere materialen zal per eenheid volgend bedrag worden afgetrokken van de waarborg:

a) Kop met schotelje: € 1;

b) Dessertbord: € 1;

c) Lepel: € 0,75;

d) Vork: € 1;

e) Percolator: € 425;

f) Koffiekan: € 18;

g) Melkkan: € 4,50;

Indien het bedrag van de waarborg ontoereikend is zal de vereniging op eerste verzoek het verschil dienen te betalen tussen het verschuldigd bedrag en het bedrag van de waarborg.

Artikel 20 Het gebruik van de lokalen, gebouwen of materialen door een vereniging en met lucratieve doeleinden kan slechts worden toegestaan mits voorafgaandelijk betaling van een retributie en eventuele waarborg zoals bepaald in artikel 19. Deze onkostenvergoeding en waarborg dienen uiterlijk bij de overhandiging van de sleutels betaald te worden.

Titel 12 - Gebouwen in exploitatie via FARYS

Artikel 21 §1 Sporthal

§2 Zwembad

Titel 13 - Gemeentelijke materialen door verenigingen

Artikel 22 Te betalen borg

1° Nadarafsluiting:

a) kleine hoeveelheden: (tot en met 12 exemplaren) : € 20/nadar;

b) per container (200m in 1 container): € 250

2° Podium:

a) groot: € 250

b) klein: € 100

c) mobiel: € 250

3° Vlaggemasten: € 20/mast

4° Vlaggen: € 10/vlag

5° Verkeersborden: € 10/bord

6° Verkeersborden op staander: € 20/bord

7° Signalisatielampen: € 15/lamp

8° Tentoonstellingspanelen: € 60/3 panelen

9° 1 koffer met 4 tentoonstellingspanelen: € 40

10° Lichtstaanders (statieven): € 40/staander

11° Hoge hekkens: € 60/hekken

12° Brandslang 20 meter: € 50/per slang

13° Verminderingsstukken: € 20/stuk

14° Verdeelstuk: 20/stuk

Artikel 23

Alle materialen worden geacht afgehaald of geleverd te zijn in goede staat.

Alle materialen dienen tot gebruik op Brakels grondgebied. Hierop kan een afwijking worden toegestaan door het college van burgemeester en schepenen bij aanvraag tot gebruik door een andere stad of gemeente.

De betaling der borg dient contant te geschieden door een afgevaardigde van de vereniging bij afhaling der materialen in het gemeentelijk arsenaal of bij levering door de gemeentediensten. De vrijgave van de borg geschiedt door overschrijving op een door de aanvrager op te geven rekeningnummer, na terugbrengen door de aanvrager of onze diensten van de gebruikte materialen en vaststelling van de goede staat der teruggebrachte of teruggehaalde materialen.

Bij vaststelling van gebreken aan de teruggebrachte of teruggehaalde materialen materialen door de gemeentelijke diensten zal door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld worden welk aandeel van de borg wordt ingehouden ter herstel of vernieuwing van de beschadigde materialen.

Het niet-terugbrengen van der gebruikte materialen op de afgesproken datum zal een verlies met zich brengen van 10% per dag vertraging van de borg; het verlies van de volledige borg ontslaat de gebruiker niet van de verplichting van teruggave van de gebruikte materialen;

Titel 14 Gemeentelijke materialen door particulieren

Artikel 24 Te betalen borg

1° Nadarafsluiting (met een maximum van 12 nadars): 20 euro per nadar

2° Verkeersborden: 10 euro per verkeersbord

3° Verkeersborden op staander: 20 euro per bord

4° Signalisatielampen: 15 euro per lamp

De noodzakelijkheid ervan dient bevestigd te worden door de lokale politie, met omschrijving der nodige materialen en tijdsduur; daartoe wordt door de politiediensten het nodige document afgeleverd.

De afhaling of aanvraag tot levering der materialen door de gemeentediensten geschiedt nadien in het gemeentelijk arsenaal met betaling in speciën der waarborg en eventuele leveringsvergoeding tegen ontvangstbewijs.

De afhaling in het gemeentelijk arsenaal of levering der materialen door de gemeentediensten geschiedt enkel op dinsdag- en vrijdagvoormiddag tussen 10u en 12u, behoudens bij hoogdringendheid vast te stellen door de politiediensten; het terugbrengen der materialen door partikulieren geschiedt eveneens op voormelde dagen en tijdspanne.

De vrijgave van de borg geschiedt door overschrijving op een door de aanvrager op te geven rekeningnummer, na terugbrengen door de aanvrager of onze diensten van de gebruikte materialen en vaststelling van de goede staat der teruggebrachte of teruggehaalde materialen; Bij vaststelling van gebreken aan de teruggebrachte of teruggehaalde materialen materialen door de gemeentelijke diensten zal door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld worden welk aandeel van de borg wordt ingehouden ter herstel of vernieuwing van de beschadigde materialen.

Het niet-terugbrengen van der gebruikte materialen op de afgesproken datum zal een verlies met zich brengen van 10% per dag vertraging van de borg; het verlies van de volledige borg ontslaat de gebruiker niet van de verplichting van teruggave van de gebruikte materialen;

Volgende leveringsvergoeding zal eenmalig worden betaald per leveringsadres:

1° Vervoer met containervrachtwagen: € 50

2° Vervoer met alle andere voertuigen: € 30.

Alleen particulieren woonachtig te Brakel kunnen materialen eigendom van de gemeente in bruikleen krijgen. Particulieren kunnen de voorschreven materialen in gebruik krijgen voor een maximumtermijn van 1 maand.

Titel 15 Invordering

Artikel 25 Met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen kan de financieel beheerder een dwangbevel uitvaardigen, geviseerd en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. Een dergelijk dwangbevel wordt betekend bij gerechtsdeurwaardersexploot. Dat exploot stuit de verjaring.

Een bevel kan door het college van burgemeester en schepenen alleen worden geviseerd en uitvoerbaar verklaard als de schuld opeisbaar, vaststaand en zeker is. De schuldenaar moet bovendien vooraf aangemaand zijn met een aangetekende brief. Schulden van een publieke rechtspersoon kunnen nooit via een dwangbevel worden ingevorderd. Verzet kan tegen dat exploot worden ingediend binnen één maand na de betekening ervan bij verzoekschrift of door een dagvaarding ten gronde.

Titel 16 - Opheffing

Artikel 26:

§1 Dit reglement treedt in werking vanaf 15 februari 2024

§2 Onderstaande besluiten wordt opgeheven op 15 februari 2024:

1° Besluit dd. 30 mei 2023 van de Gemeenteraad betreffende "algemeen retributiereglement".

Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan Farys voor wat betreft Titel 12