Het opmaken van een algemeen reglement op het gebruik van de gemeentelijke lokalen.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, lid 2, 2°.
Enig artikel, §1: Onderstaand algemeen reglement op het gebruik van gemeentelijke lokalen wordt goedgekeurd.
ALGEMEEN REGLEMENT OP HET GEBRUIK VAN GEMEENTELIJKE LOKALEN
Artikel 1 Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op het gebruik van onderstaande lokalen en gebouwen door verenigingen en de diensten van gemeente en OCMW Brakel. Het gebruik van lokalen en gebouwen voor particuliere doeleinden is verboden.
1° deelgemeente Everbeek - Cordenuit, Cordenuitstraat 2, 9660 Brakel (maximale capaciteit: 152 personen)
2° deelgemeente Zegelsem - Gewezen gemeentehuis, Teirlinckstraat 21, 9660 Brakel (maximale capaciteit: 49 personen)
3° deelgemeente Opbrakel - zaal Onthaal , Sint-Martensstraat 5A, 9660 Brakel (maximale capaciteit: 164 personen)
4° deelgemeente Parike - gebouwen gemeentelijk onderwijs (refter, overdekte speelplaats en turnzaal), Steenweg 93, 9660 Brakel (maximale capaciteit refter: 80 personen, maximale capaciteit turnzaal: 75 personen)
5° deelgemeente Nederbrakel - gemeentelijk bib (polyvalente zaal en publieksruimte), Tirse 1, 9660 Brakel
(maximale capaciteit polyvalente zaal: 59 personen, maximale capaciteit publieksruimte: 151 personen)
6° deelgemeente Elst, jeugdinfrastructuur, Terwalle 32, 9660 Brakel (maximale capaciteit: 99 personen)
Artikel 2 Aanvraag tot gebruik
De lokalen in artikel 1 van dit algemeen reglement mogen slechts betreden en gebruikt worden nadat het college van burgemeester en schepenen voorafgaandelijk de machtiging hiervoor heeft gegeven.
Door het online indienen van een volledige aanvraag tot gebruik, neemt de aanvrager (een natuurlijke persoon of een rechtspersoon) kennis van dit algemeen reglement en het toepasselijke huishoudelijke reglement van het desbetreffende lokaal.
Uitgesloten activiteiten zijn :
1° activiteiten die strijdig zijn met de wet, de openbare orde of de goede zeden
2° activiteiten met een groot risico op schade of overlast
3° politieke activiteiten van partijen en/of kandidaten tijdens de sperperiode, met uitzondering van geregelde en telkens weerkerende politieke activiteiten die steeds op dezelfde wijze en niet uitsluitend voor verkiezingsdoeleinden worden georganiseerd.
4° erediensten
Een goedgekeurde aanvraag mag niet aan derden worden overgedragen. De gebruiker mag de lokalen alleen gebruiken voor het doel dat uitdrukkelijk en vooraf in de aanvraag werd opgenomen.
Het college van burgemeester en schepenen kan een goedgekeurde aanvraag tot gebruik steeds éénzijdig gemotiveerd annuleren. Naar aanleiding hiervan kan geen schadevergoeding gevorderd worden door de aanvrager. Eventuele retributies die hiervoor zijn betaald, worden wel terugbetaald.
Aanvragen voor het gebruik van gemeentelijke lokalen voor een volgende kalenderjaar kunnen maximaal 1 jaar op voorhand worden aangevraagd.
Artikel 3 De gebruiker is aansprakelijk voor schade aan personen, goederen of voorwerpen, voor schade aan het gebouw en/of de lokalen; tenzij de gebruiker kan aantonen dat deze schade in geen geval te wijten is aan een fout of nalatigheid in het gebruik, de bewaking of het onderhoud in hoofde van de gebruiker.
De sleutels van het gebouw kunnen afgehaald worden op het gemeentehuis de dag voorafgaand aan de goedgekeurde aanvraagdatum en dit door de persoon opgenomen in de aanvraag. De sleutels worden op de eerstvolgende werkdag na de goedgekeurde aanvraag binnengebracht op het gemeentehuis.
Eventueel afval en andere onroerende goederen van de gebruiker dienen door de gebruiker ten laatste op de laatste dag van de goedgekeurde aanvraag meegenomen te worden.
Artikel 4 Retributies, verzekeringen en andere wettelijke verplichtingen
1° Retributies
De eventuele toepasselijke retributie en/of waarborg dienen vóór de periode van gebruik te zijn betaald.
Eventuele betaalde retributie voor een goedgekeurde aanvraag die door de gebruiker wordt geannuleerd wordt niet terugbetaald.
De retributies die aan het gebruik van een lokaal verbonden zijn, zijn bepaald in het algemeen retributiereglement van de gemeente Brakel.
2° Verzekeringen
De gemeente heeft in haar verzekering een clausule "afstand van verhaal" voorzien.
Deze afstand van verhaal wordt echter niet toegepast voor wat betreft de gebruikers (natuurlijk of rechtspersonen) die in een gebouw op permanente wijze een activiteit uitbaten met het oog op het realiseren van beroepsinkomsten.
3° Wettelijke verplichtingen
De gebruiker blijft zelf aansprakelijk voor de naleving van de wetten en regelgeving die van toepassing is op de activiteiten in de lokalen; zoals onder meer de naleving van de wetten op de voedselhygiëne, het zorgen voor andere vergunningen en/of toelatingen (vb. inname openbaar domein, SABAM, brandweer, keuringen...)
De veiligheidsnormen opgelegd door de brandweer en/of politie moeten strikt worden nageleefd.
De gebruiker is aansprakelijk voor ongevallen die (on)rechtstreeks het gevolg zijn van het overschrijden van het maximum aantal toegelaten personen.
Alle uitgangen moeten effectief worden opengesteld tijdens het gebruik en mogen op geen enkele wijze geheel of gedeeltelijk worden belemmerd.
Artikel 5 Huishoudelijke reglementen gemeentelijke lokalen
Dit algemeen reglement dient in samenhang gelezen en toegepast te worden met het huishoudelijk reglement dat voor elk van de lokalen opgenomen in artikel 1 van dit reglement is goedgekeurd. Deze huishoudelijke reglementen kunnen doelgroepen en-of activiteiten prioriteit verlenen.
Artikel 6 Verbodsbepalingen
Het is verboden:
1° Niet-herbruikbare plastic bekers, blikjes, borden... te gebruiken
2° Te roken in de lokalen - een rookinstallatie te gebruiken
3° Publiciteit op de muren aan te brengen.
4° Ramen, deuren, voeren, muren... te beplakken of te benagelen.
5° Gasflessen in het gebouw te plaatsen
6° Gemakkelijk brandbare materialen (rietmatten, stro, karton, boomschors, papier, gemakkelijk brandbaar textiel en kunststoffen) als versiering aan te brengen.
7° Vuur te maken
8° Brandblusapparaten en evacuatieplannen te verplaatsen of aan het zicht te onttrekken
9° Te overnachten
10° Dieren toe te laten; met uitzondering van geattesteerde assistentiehonden
§2 Dit reglement wordt voor het desbetreffende lokaal overeenkomstig artikel 1 van dit reglement van kracht op de datum dat het huishoudelijk reglement voor het desbetreffende lokaal in werking zal treden.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 27 januari 2020 betreffende "Reglement betreffende het gebruik van gemeentelijke lokalen" wordt opgeheven op de datum van inwerkingtreding van dit reglement overeenkomstig enig artikel, §2 van dit reglement.