De vernieuwing van de beheerraad van de bib na de lokale verkiezingen van oktober 2024.
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Cultuurpact van 1972;
Gelet het organiek reglement beheerraad bibliotheek zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 maart 2013;
Overwegende dat bij de start van een nieuwe legislatuur adviesraden opnieuw erkend moeten worden en hun reglement opnieuw goedgekeurd;
Gelet op het voorstel voor aanpassing van het organiek reglement beheerraad bibliotheek;
Gelet op het artikel 5 en artikel 6 van het reglement die de samenstelling van de beheerraad bepalen;
Gelet op de gevoerde bespreking;
Enig artikel, §1: onderstaand organiek reglement van het beheersorgaan van de bibliotheek wordt goedgekeurd.
ORGANIEK REGLEMENT BIBRAAD
Titel I: Opdracht
Artikel 1.
Er wordt een bibraad opgericht die als opdracht krijgt de inrichtende overheid (gemeenteraad en college van burgemeester en schepenen) bij te staan bij het beheer van de gemeentelijke openbare bibliotheek.
Titel II: Omvang
Artikel 2.
De gemeentelijke openbare bibliotheek omvat volgend gebouw: Gemeentelijk bibliotheek Brakel, gelegen te Tirse 1, 9660 Brakel.
Titel III: Doel
Artikel 3. De gemeentelijke openbare bibliotheek is een basisvoorziening waar elke burger terecht kan met zijn vragen over kennis, cultuur, informatie en ontspanning, en die actief bemiddelt bij het beantwoorden van deze vragen. De openbare bibliotheek is actief inzake cultuurspreiding en cultuurparticipatie; ze werkt in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden. Deze taken worden geconcretiseerd in de strategische meerjarenplanning van de gemeente.
Titel IV: Bevoegdheden en verplichtingen
Artikel 4. De bibraad heeft inspraak- en adviesrecht over alle aspecten van het beheer van de openbare bibliotheek (werking, verbouwingswerken, inrichting en uitrusting, het financiële beleid, het opstellen van het huishoudelijke reglement, de uitbreidingsactiviteiten …) en in het bijzonder over de beleidsplanning met betrekking tot de bibliotheek.
Om de bevoegdheden daadwerkelijk te kunnen uitoefenen heeft de bibraad recht op informatie ten aanzien van alle beleidsbeslissingen van de inrichtende overheid betreffende de bibliotheek.
Titel V: Samenstelling
Artikel 5. De bibraad wordt samengesteld uit afgevaardigden van de inrichtende overheid, met een evenredige vertegenwoordiging van de politieke strekkingen in de gemeenteraad en uit vertegenwoordigers van de gebruikers waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt (decreet d.d. 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact, art 9a).
Het aantal leden van de bibraad bedraagt maximum 15 waarvan 8 vertegenwoordigers van de politieke strekkingen en 7 vertegenwoordigers van de filosofische en ideologische strekkingen.
Artikel 6.
De berekening van het aantal afgevaardigden per politieke fractie gebeurt op basis van het aantal leden dat elke politieke fractie telde op het ogenblik van de installatievergadering van de gemeenteraad. De afgevaardigden van de gemeenteraad worden als volgt aangeduid: 1 vertegenwoordiger per begonnen schijf van 5 raadsleden.
De vertegenwoordigers van de gebruikers en de ideologische en filosofische strekkingen worden gerekruteerd via een oproep.
De leden van het beheersorgaan worden benoemd door de gemeenteraad.
Het beheersorgaan kan personen die geen lid zijn, omwille van hun hoedanigheid, uitnodigen. Zij hebben slechts een raadgevende stem.
Artikel 7
De toetreding tot de bibraad behelst de aanvaarding van het organiek reglement en van het huishoudelijk reglement, en houdt de verplichting in tot het nakomen ervan.
Artikel 8.
§1. De hoedanigheid van lid van de bibraad wordt verloren:
1. Voor de leden die benoemd zijn op voordracht van een politieke fractie van de gemeenteraad: indien op voorstel van deze fractie een ander lid wordt benoemd.
2. Voor de leden die benoemd werden als afgevaardigde van de gebruikers of van de filosofische en ideologische strekkingen: indien door de gemeenteraad een andere afgevaardigde wordt benoemd.
3. Door ontslag van het lid. Dit ontslag dient schriftelijk aan de voorzitter van het beheersorgaan meegedeeld te worden.
4. Door overlijden of rechtsonbekwaamheid.
5. Door uitsluiting, waarover het beheersorgaan met een meerderheid van twee derden van de aanwezige stemgerechtigde leden beslist. Een niet-gemotiveerde afwezigheid op drie achtereenvolgende samenkomsten van het beheersorgaan is een reden tot uitsluiting.
6. Door het in dienst treden als personeelslid van de gemeentelijke openbare bibliotheek.
§ 2. Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad moet het beheersorgaan opnieuw worden samengesteld.
§ 3. Het lidmaatschap mag niet langer duren dan zes jaar, maar is hernieuwbaar. Het vroegere beheersorgaan blijft echter in functie totdat de nieuwe raad is geïnstalleerd.
§ 4. Indien aan een lidmaatschap voortijdig een einde komt, door de redenen vermeld in dit artikel, wordt zo spoedig mogelijk in de opvolging voorzien door de gemeenteraad. Deze opvolging moet geschieden met inachtneming van de voorwaarden gesteld onder artikel 6. De opvolger voleindigt het mandaat.
Titel VI: Werking
Artikel 9.
De bibraad kiest onder zijn stemgerechtigde leden bij geheime stemming en bij volstrekte meerderheid een voorzitter en een ondervoorzitter.
Artikel 10.
Het diensthoofd van de bibliotheek is, zonder stemrecht, belast met het secretariaatswerk van de bibraad. Hij/zij kan zich hierbij laten bijstaan of vervangen door andere personeelsleden van de bibliotheek.
Artikel 11.
§ 1. De bibraad komt ten minste drie maal per jaar samen en zo dikwijls als de belangen van de gemeentelijke bibliotheek het vereisen.
§ 2. De uitnodigingen worden ten minste acht dagen voor de bijeenkomst verstuurd. De agenda wordt bij de uitnodiging gevoegd. De voorzitter en de secretaris stellen de agenda op. Elk lid kan hen verzoeken een punt op de agenda te plaatsen. Dringende punten kunnen bij twee derde meerderheid door de leden bij het begin van de vergadering aan de agenda worden toegevoegd.
Artikel 12.
De bibraad stelt een huishoudelijk reglement op waarin zij haar interne werking verder regelt, minstens wat betreft de leiding der vergaderingen, de agenda en de wijze van stemmen.
Het huishoudelijk reglement dient niet aan de gemeenteraad ter goedkeuring te worden voorgelegd.
Artikel 13.
§1. Van elke bijeenkomst van de bibraad wordt een verslag opgesteld dat op de volgende samenkomst wordt goedgekeurd.
§2. De leden, de waarnemers en het college van burgemeester en schepenen ontvangen een beknopt verslag van de samenkomsten van de bibraad binnen één maand na de samenkomst.
Artikel 14.
De bibraad ressorteert onder het gemeentebestuur. Ter dekking van de risico’s “Burgerlijke Aansprakelijkheid”, Rechtsbijstand” en “Lichamelijke Ongevallen”, zal het gemeentebestuur de nodige verzekeringspolissen afsluiten voor de stemgerechtigde leden en de waarnemers van de bibraad. Er worden geen zitpenningen of vergoedingen verstrekt.
Artikel 15.
Aan het organiek reglement voor de bibraad kunnen slechts wijzigingen door de gemeenteraad aangebracht worden, na voorafgaande besprekingen met de bibraad.
§2 Dit reglement treedt in werking op 2 juni 2025.
Het besluit van de gemeenteraad dd. 28 maart 2013 betreffende het organiek reglement van het beheersorgaan van de bibliotheek wordt dd. 2 juni 2025 opgeheven.