Het gemeenteraadslid met de meeste naamstemmen van Belgische nationaliteit die behoort tot de grootste fractie van de meerderheid wordt aangeduid als aangewezen-burgemeester.
Nieuwe gemeentewet, artikel 13
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), artikel 58
Het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de modellen van akte van voordracht en akte van opvolging in het kader van de installatie en samenstelling van de lokale bestuursorganen;
Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Verkozen schepenen en voorzitter bijzonder comité
Onderstaande raadsleden werden verkozen tot schepen:
1° Sabine Hoeckman - fractie Open Vld
2° Bart Morreels - fractie Broakel 2.0
3° Peter Vanderstuyf - fractie Open Vld
4° Frank Surdiacourt - fractie Open Vld
Onderstaand raadslid werd verkozen tot voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst
1° Marleen Gyselinck - fractie Open Vld
Coalitie
1° Open Vld - 13 zetels
2° Broakel 2.0 - 6 zetels
Bijgevolg is de fractie Open Vld de grootste fractie binnen de coalitie.
Overeenkomstig artikel 58, §1 van het decreet lokaal bestuur wordt de verkozene van Belgische nationaliteit met het hoogste aantal naamstemmen die tot de coalitiefractie behoort, met de meeste zetels in de gemeenteraad, aangewezen-burgemeester.
Op basis van het proces-verbaal van het hoofdbureau van de verkiezingen heeft de heer Alexander De Croo met Belgische nationaliteit het meeste naamstemmen behaald van de fractie Open Vld.
De heer Alexander De Croo legt de volgende eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.”
Door de eedaflegging aanvaardt de heer Alexander De Croo het mandaat van aangewezen-burgemeester.
Enig artikel, §1: Raadslid Alexander De Croo wordt aangeduid als aangewezen-burgemeester.
§2 Kennis wordt genomen dat betrokkende de eed "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen" heeft afgelegd in handen van de voorzitter van de Gemeenteraad.