Terug
Gepubliceerd op 11/03/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 10/03/2025 - 20:00

Adviesraden. Huishoudelijk reglement ondernemersraad.

Aanwezig: Marc De Pessemier, Voorzitter
Alexander De Croo, Burgemeester
Marleen Gyselinck, Bart Morreels, Sabine Hoeckman, Peter Vanderstuyf, Frank Surdiacourt, Schepenen
Peter Bauters, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Delphine Bogaert, Sabine Burens, Franky Bogaert, Andre Soetens, Nancy De Geeter, Jens Vande Pontseele, Karo De Jonge, Herwin Geenens, Anouk Vandenhaute, Monia Waelkens, Jeroen Vercruysse, Niels Speleers, Diego Denie, Noël Ternoot, Raadsleden
Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
Jürgen De Mets, Algemeen Directeur

Het voorstel tot aanpassing van het huidig huishoudelijk reglement van de middenstandsraad.

Regelgeving en bevoegdheid

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, 13°.

Besluit

Enig artikel: Onderstaand huishoudelijk reglement van de ondernemersraad wordt goedgekeurd.

HUISHOUDELIJK REGLEMENT ONDERNEMERSRAAD

Titel 1: Grondslag

Artikel 1 Dit huishoudelijk reglement regelt de inwendige aangelegenheden van de gemeentelijke ondernemersraad door het organiseren van de algemene vergadering, dagelijks bestuur en de eventueel opgerichte werkgroepen, conform het algemeen reglement van de adviesraden.

Titel 2: Engagementsverklaring

Artikel 2 Alle stemgerechtigde leden (algemene vergadering) en bestuursleden wordt uitdrukkelijk gevraagd akkoord te gaan met volgende engagementsverklaring:

1° Akkoord gaan met de doelstellingen zoals beschreven in het algemeen reglement van adviesraden en dit huishoudelijk reglement en actief willen meewerken aan de realisering ervan

2° De algemene vergadering en/of dagelijks bestuur bijwonen. Indien dit onmogelijk is, wordt het lid van uitdrukkelijk verzocht zich te verontschuldigen.

3° Zich informeren over het beleid binnen het domein van de adviesraad door lectuur, bijscholing, vorming en contacten met betrokkenen bij het beleid

4° De ‘Universele verklaring van de rechten van de mens’ onderschrijven

5° Spreekrecht en stemrecht in de Algemene Vergadering en/of dagelijks bestuur.

6° Inzagerecht, recht op uitleg en recht op afschrift overeenkomstig de wettelijke en decretale bepalingen

7° Gebruik maken van het budget van de adviesraad voor het volgen van studiedagen en vormingscursussen in functie van het verbeteren van de werking van de adviesraad indien hiertoe in de schoot van de algemene vergadering een reglement is goedgekeurd.

8° De ondernemersraad behandelt alle kwesties op lokaal vlak die de middenstand/zelfstandigen/ondernemers/vrije beroepen in alle omstandigheden en aangelegenheden aanbelangen. De ondernemersraad bevordert ook de samenwerking tussen de middenstanders/zelfstandigen/ondernemers/vrije ondernemers en kan zelf activiteiten organiseren.

Titel 3: Algemene Vergadering

Artikel 3: Samenstelling

§1 De algemene vergadering is samengesteld uit:

1° stemgerechtigde leden die als middenstander/zelfstandige/ondernemer/vrij beroep actief zijn binnen de gemeente Brakel en hiertoe de nodige bewijsstukken kunnen voorleggen (KBO-nummer).

2° stemgerechtigde leden aangeduid door lokale verenigingen actief in lokale economie.

3° stemgerechtigde leden die in eigen naam zetelen en over geen KBO-nummer beschikken.

4° één stemgerechtigd lid per lokale actieve afdeling van die organisaties aangesloten bij de Hoge Raad voor Zelfstandigen en KMO 

§2 Een lokale vereniging die lid wenst te worden van de ondernemersraad voldoet aan alle onderstaande voorwaarden:

1° Jaarlijks wordt een werkingsverslag voor het voorbije jaar ingediend, waaruit blijkt dat zij in die periode regelmatig activiteiten hebben ingericht. In dit verslag wordt ook de samenstelling van het bestuur meegedeeld.

2° De vereniging moet een op lokale economie gerichte werking ontplooien op het grondgebied van Brakel en haar maatschappelijke zetel hebben te Brakel.

§3 Iedere lokale vereniging erkent door de algemene vergadering heeft recht op 1 stemgerechtigd lid in de algemene vergadering.

§4 Er zijn maximaal 20% stemgerechtigde leden die in eigen naam (artikel 3, §1, 3°) of namens een vereniging (artikel 3, §1, 2°) zetelen als er leden zijn overeenkomstig artikel 3, §1, 1°.

§5 Alle stemgerechtigde leden voldoen aan alle onderstaande voorwaarden:

1° Geen deel uitmaken van gemeenteraad, provincieraad, het Vlaamse Parlement, de Kamer van Volksvertegenwoordigers of de Senaat.

Artikel 4: Vernieuwing van de algemene vergadering

§1 Met het oog op een algemene vernieuwing van de algemene vergadering naar aanleiding van de vernieuwing van de gemeenteraad start de uittredende algemene vergadering ten laatste in de loop van de maand oktober in het jaar van de lokale verkiezingen de procedure. Elke oproep tot kandidaatstelling bevat minstens:

1° de uiterste indiendatum van kandidaturen

2° de elementen waaruit de kandidaatstelling dient te bestaan (naam, adres, KBO-nr.)

3° de keuze voor kandidaatstelling voor een bestuursfunctie (Voorzitter, Ondervoorzitter, Secretaris, Penningmeester)

4° de keuze hoe men de briefwisseling in de toekomst wenst te ontvangen (op papier of elektronisch)

5° de datum, uur en plaats van de installatievergadering.

§2 Aan het college van burgemeester en schepenen wordt ook gevraagd de oproep op te nemen in het eerstkomend gemeentelijk informatiemagazine.

§3 Na het afsluiten van de periode tot kandidaatstelling, onderzoekt het uittredend dagelijks bestuur de ontvangen kandidaturen en stelt hiervan een schriftelijk verslag op ten behoeve van de eerstvolgende algemene vergadering (=de installatievergadering). De ontvangen kandidaturen worden o.a. onderzocht overeenkomstig art. 7 van het algemeen reglement betreffende de gemeentelijke adviesraden en de bepalingen van dit huishoudelijk reglement.

§4 Op de installatievergadering die wordt voorgezeten door de uittredende voorzitter wordt overgegaan tot de installatie van de nieuwe algemene vergadering. Eerst spreekt de installatievergadering zich uit over de geldigheid van alle kandidaten.

§5 Ieder kandidaat-lid van de algemene vergadering kan slechts door 1 vereniging voorgedragen worden.

Artikel 5:Vernieuwing van het dagelijks bestuur

§1 Op de installatievergadering wordt door het uittredend dagelijks bestuur ook meegedeeld welke kandidaturen voor het dagelijks bestuur (bestuurslid en/of bestuursfunctie) zijn ontvangen en welke geldig zijn.

Op de installatievergadering kan overgegaan worden tot de verkiezing van de bestuursleden van het dagelijks bestuur.

§2 Indien op de installatievergadering niet is overgegaan tot de verkiezing van de bestuursleden van het dagelijks bestuur wordt op de eerstvolgende algemene vergadering na de installatievergadering overgegaan tot de verkiezing van de bestuursleden van het dagelijks bestuur.

§3 Een wijziging in de samenstelling van de algemene vergadering geeft geen aanleiding tot het vernieuwen van de samenstelling van het dagelijks bestuur. Een vernieuwing van het dagelijks bestuur kan enkel na een algemene vernieuwing van de algemene vergadering overeenkomstig art. 4 van dit huishoudelijk reglement of naar aanleiding van een tussentijdse vernieuwing van de algemene vergadering overeenkomstig art. 4; lid 6 van het algemeen reglement betreffende de gemeentelijke adviesraden.

Artikel 6 Beraadslagen

Om geldig te kunnen beraadslagen, moet de meerderheid der stemgerechtigde leden aanwezig zijn op de algemene vergadering. De algemene vergadering kan echter, als hij eenmaal bijeengeroepen is zonder dat het vereiste aantal stemgerechtigde leden aanwezig is, na een tweede oproeping, ongeacht het aantal aanwezige leden, op geldige wijze beraadslagen of beslissen over onderwerpen die voor de tweede maal op de agenda voorkomen.

Titel 4: Dagelijks Bestuur

Artikel 7: Verkiezing

§1 Het dagelijks bestuur bestaat uit maximaal 9 leden en is samengesteld uit:

1° maximum 7 stemgerechtigde leden overeenkomstig art. 3, §1, 1°

2° maximum 2 stemgerechtigde leden overeenkomstig art. 3, §1, 2° en 3°. 

§2 Bestuursfuncties binnen het dagelijks bestuur zijn: voorzitter, één ondervoorzitter, één secretaris en één penningmeester. Het dagelijks bestuur (9 leden) en de vier bestuursfuncties binnen het dagelijks bestuur worden verkozen door en uit de algemene vergadering. 

Om een bestuursfunctie in het dagelijks bestuur op te nemen, moet men vallen onder de hoedanigheid overeenkomstig artikel 7, §1, 1°.

§3 Om lid te kunnen zijn van het dagelijks bestuur, moet men stemgerechtigd lid zijn van de algemene vergadering.

§4 Binnen het dagelijks bestuur kan men zich niet laten vervangen indien men niet kan aanwezig zijn op een bijeenkomst.

Artikel 8: Vergaderritme.

De algemene vergadering en het dagelijks bestuur vergaderen minstens tweemaandelijks; met uitzondering van de maanden juli en augustus.