De notulen en het zittingsverslag van de vorige gemeenteraad dd. 25 september 2023
Decreet lokaal bestuur, artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Brakel.
Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering worden de notulen en het zittingsverslag als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter en de algemeen directeur.
Enig artikel: De notulen en het zittingsverslag van de vergadering dd. 25 september 2023 worden goedgekeurd.
De email d.d. 26 september 2023 van de coördinator van Variant met daarin het jaarverslag voor werkingsjaar 2022.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald:
- art. 388-391 met betrekking tot algemene bepalingen rond intergemeentelijke samenwerking;
- art. 396-400 met betrekking tot samenwerkingsverbanden met rechtspersoonlijkheid – principes;
- art. 401-412 met betrekking tot de projectvereniging;
- art. 461-470 over bestuurlijk toezicht bij de intergemeentelijke samenwerking;
- art. 471-473 met diverse bepalingen met betrekking tot de intergemeentelijke samenwerking;
Het cultureelerfgoeddecreet van 24 februari 2017, meer bepaald:
- art. 57-61 met betrekking tot werkingssubsidies voor besturen voor dienstverlenende rollen op regionaal niveau
Het besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van het Cultureelerfgoeddecreet van 24 februari 2017.
Het gemeenteraadsbesluit tot toetreding van de gemeente Brakel tot het intergemeentelijk samenwerkingsverband VARIANT en het lidmaatschap van de deelwerking Erfgoed Vlaamse Ardennen d.d. 04/11/2019.
De statuten en het huishoudelijk reglement van het intergemeentelijk samenwerkingsverband projectvereniging VARIANT.
De email d.d. 26 september 2023 van de coördinator van Variant met daarin het jaarverslag van VARIANT voor werkingsjaar 2022 met daarin volgende informatie:
"Hierbij leggen we u trots ons verslag voor van het jaar 2022: het tweede werkjaar van de Erfgoedcel Vlaamse Ardennen en de IOED Vlaamse Ardennen (onroerend erfgoeddienst). Je leest over onze voornaamste acties van de verschillende deelwerkingen. Je leest ook alles over de activiteiten van de bibliothekensamenwerking Bibliotheken
Vlaamse Ardennen, die sinds 2021 onder VARIANT huist.
2022 was het eerste jaar met een bovenlokaal cultuurproject. Het project Vuur In Mij. Van Gogh in de Vlaamse Ardennen ging in 2022 van start en loopt nog tot het najaar van 2023."
Art. 1 De Gemeenteraad keurt het jaarverslag van VARIANT voor werkingsjaar 2022 goed.
Art. 2 Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan Cultuur & Erfgoed Vlaamse Ardennen.
Per aangetekend schrijven van 18 september 2023 werd de gemeente Brakel opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov die op 15 december 2023 om 14.30 uur plaatsheeft in FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1 te 9051 Gent;
Deze zending bevat de documenten bij de voorgestelde statutenwijziging;
Per aangetekend schrijven d.d. 05 oktober 2023 werden wij in kennis gesteld van de volledige agenda van de Buitengewone Algemene vergadering;
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het raadsbesluit d.d. 28 januari 2019 omtrent de aanduiding van 2 vertegenwoordigers en 1 plaatsvervanger voor de Algemene Vergaderingen van Farys ov;
Het feit dat de gemeente Brakel aangesloten is bij TMVW ov;
De statuten van Farys ov;
De oproepingsbrieven d.d. 18 september 2023 en 5 oktober 2022 omtrent de uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov op 15 december 2023 om 14.30 uur in Flanders Expo waarin tevens de agenda werd meegedeeld;
Het College van Burgemeester en Schepen stelt voor om deze agenda met de voorgestelde statutenwijziging goed te keuren;
De bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Art. 1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten (inclusief de statutenwijziging) op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Farys ov van 15 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 DLB)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 DLB )
5. Statutaire benoemingen
6. Samenwerking binnen Waterunie Operator
6.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
6.2. Goedkeuring tot oprichting van de naamloze vennootschap van publiek recht "Waterunie Operator" overeenkomst artikel 472,§1, tweede lid DLB
6.3. Statutenwijziging
6.3.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.3.2. Nieuwe tekst van de statuten
6.3.3 Volmachten
7. Samenwerking met Azulatis
7.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472,§1, tweede lid DLB
7.2. Statuten Azulatis NV - kennisname
7.3. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vernnootschap Azulatis overeekomstig artikel 472,§1, tweede lid DLB
8. Samenwerking SWDE
8.1. Kennisname bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.2. Goedkeuring tot deelname aan de naamloze vennootschap Mainvault overeenkomstig artikel 472, §1, tweede lid DLB
8.3. Statuten Mainvault NV
Varia
Art. 2: De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 15 december 2023, te onderschrijven en hun stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Art. 3: Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan: FARYS ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent of via mail 20231215BAVFarys@farys.be.
Per aangetekend schrijven van 31 augustus 2023 én 03 oktober 2023 werd de gemeente Brakel opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv d.d. 12 december 2023 om 14.30 uur plaats vindt in FLANDERS EXPO, Maaltekouter 1 te 9051 Gent;
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het raadsbesluit van 28 januari 2019 omtrent de aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering van TMVS dv;
Het feit dat de gemeente Brakel aangesloten is bij TMVS dv;
De statuten van TMVS dv;
De oproepingsbrief d.d. 31 augustus 2023 én 03 oktober 2023 omtrent de uitnodiging voor de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv op 12 december 2023 om 14:30 uur in FLANDERS EXPO waarin de agenda werd meegedeeld;
De aangetekende oproeping voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 12 december 2023 werd naar de deelnemers gestuurd. De vergadering gaat door in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
Gelet op de bepalingen van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Gelet op de uitslag van de geheime stemming, gehouden op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Het college van burgemeester en schepen d.d. 16 oktober 2023heeft kennis genomen van deze uitnodiging en stelt voor om de agenda goed te keuren;
Artikel 1. De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Statutaire benoemingen
6. Statutenwijziging
6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
6.2. Nieuwe tekst van de statuten
7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
9. Volmachten Varia
Artikel 2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger (dhr. Roos Johnny) op om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van TMVS dv en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen. Daarnaast is de aangeduide vertegenwoordiger gemachtigd om in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergadering.
Artikel 3. Mevr. Sabine Burens werd op de gemeenteraad d.d. 28/01/2019 aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 4. Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 5. Een afschrift van dit besluit alsook de gegevens van de vertegenwoordiger / plaatsvervanger voor de gemeente Brakel zal gestuurd worden:
· hetzij per post t.a.v. TMVS p.a. Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
· hetzij per elektronische post: 20231212BAVTMVS@farys.be
De e-mail d.d. 12 oktober 2023 van IGS Westlede omtrent de uitnodiging tot deelname aan de Buitengewone Algemene Vergadering van IGS Westlede van dinsdag 12 december 2023 om 19 uur in het hoofdgebouw van het crematorium;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het raadsbesluit d.d. 28/01/2019 omtrent de aanduiding van vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van IGS Westlede voor de volledige legislatuur;
De opdrachthoudende vereniging IGS Westlede heeft op 12 oktober 2023 een mail gestuurd met de agenda en bijhorende stukken voor de Bijzondere Algemene Vergadering die plaats heeft op dinsdag 12 december 2023 om 19 uur in het hoofdgebouw van het crematorium, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi met volgende agenda:
Het college van burgemeester en schepenen d.d. 16 oktober 2023 nam kennis van de agenda én alle bijhorende stukken en stelde voor om alles goed te keuren.
Art. 1: De agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging IGS Westlede die plaatsvindt op dinsdag 12 december 2023 wordt goedgekeurd. De agenda behandelt onderstaande punten:
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen zoals beschreven in artikel 1 van dit besluit.
Art. 3: Afschrift van deze beslissing zal overgemaakt worden aan: IGS Westlede, Smalle Heerweg 60 te 9080 Lochristi - 12122023bavwl@westlede.be met als onderwerp “BAV IGS Westlede – beslissing gemeenteraad”.
Het aangetekend schrijven + de mail d.d. 15 september 2023 waarbij de gemeente Brakel opgeroepen werd om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem die plaats heeft op donderdag 14 december 2023 om 18.00 uur in Salons Caelberg, Pachting 14 te 9310 Aalst
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Het raadsbesluit d.d. 28 januari 2019 omtrent de aanduiding van een vertegenwoordiger;
Het Energiedecreet van 08 mei 2009;
Gelet op het feit dat de gemeente Brakel momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Intergem.
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 14 september 2023.
Gelet op het feit dat de gemeente Brakel per aangetekend schrijven van 15 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem die plaats heeft op donderdag 14 december 2023 om 18.00 uur in Salons Caelberg, Pachting 14 te 9310 Aalst
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief waren gevoegd.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Het tweede agendapunt omvat de realisatie van de partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius MiddenVlaanderen) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde)
Het dossier voor de vorming van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde met 2 gemeenten thans aangesloten bij Intergem [Affligem en Bever], 25 gemeenten van Fluvius Zenne-Dijle (waarvan 20 thans aangesloten bij Iverlek [Asse, Beersel, Dilbeek, Drogenbos, Halle, Kapelle-op-den-Bos, Kraainem, Lennik, Liedekerke, Linkebeek, Londerzeel, Merchtem, Opwijk, Roosdaal, Sint-Genesius-Rode, SintPieters-Leeuw, Ternat, Wezembeek-Oppem, Zaventem en Zemst] en 5 bij PBE [Galmaarden, Gooik, Herne, Pepingen en Steenokkerzeel] en IBEG en de 5 gemeenten thans aangesloten bij Sibelgas, werd door de 4 betrokken Opdrachthoudende verenigingen op maandag 28 en op dinsdag 29 augustus jl. ter stemming voorgelegd. De respectievelijke splitsingsvoorstellen (de partiële splitsing Intergem – Sibelgas en de partiële splitsing Fluvius Zenne-Dijle – Sibelgas) werden – onder opschortende voorwaarden – met eenparigheid van stemmen aangenomen.
Hoewel het voorstel tot partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) met eenparigheid van stemmen door de Buitengewone Algemene Vergaderingen werd goedgekeurd, zal dit voorstel – bij ongewijzigde omstandigheden – op 1 januari 2025 niet uitvoerbaar zijn, vermits de gemeenteraad van Bever geen positieve gemeenteraadsbeslissing genomen heeft om op 1 januari 2025 uit te treden uit lntergem en toe te treden tot Sibelgas (dat zich dan zal hernoemen tot Fluvius Halle-Vilvoorde).
Gelet op het ontbreken van de vereiste gemeenteraadsbeslissing in hoofde van de gemeente Bever (zoals voorgeschreven door het artikel 422 van het Decreet over het Lokaal Bestuur) zijn niet alle opschortende voorwaarden vervuld in de eind augustus goedgekeurde partiële splitsing Intergem – Sibelgas. Voor de vorming van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde betekent dit in concreto dat deze zal worden gerealiseerd met de 25 gemeenten van Fluvius Zenne-Dijle, IBEG en de 5 gemeenten thans aangesloten bij Sibelgas, doch zonder de gemeenten Affligem en Bever, dit ondanks de positieve gemeenteraadsbeslissing van Affligem.
Gelet op de wens van de gemeente Affligem, zoals bevestigd in haar collegebesluit van 5 september 2023, om op 1 januari 2025 deelnemer te kunnen worden van Fluvius Halle-Vilvoorde, hebben de Raden van Bestuur van Intergem en Sibelgas een nieuw voorstel tot partiële splitsing opgesteld zodat de gemeente Affligem alsnog op 1 januari 2025 deelnemer zou kunnen worden van de distributienetbeheerder Fluvius Halle-Vilvoorde voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties.
Door deze partiële splitsing zal de gemeente Affligem de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1 van het Energiedecreet, respecteren.
ARTIKEL 1 [agenda]
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem d.d. 14 december 2023:
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Intergem kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de
overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
C) Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties met betrekking tot de gemeente Affligem over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2022, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de (voorlopige) ruilverhouding van de balans afgesloten op 31 december 2022 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
D) Aanvaarding van de uittreding voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties van de gemeente Affligem vanaf 1 januari 2025.
E) Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
3. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
4. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV
5. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Statutaire benoemingen.
7. Statutaire mededelingen.
8. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1 en 2 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 5, 6 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
ARTIKEL 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN INTERGEM (FLUVIUS MIDDEN-VLAANDEREN) NAAR SIBELGAS (FLUVIUS HALLE-VILVOORDE) VOOR de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatie-netwerken EN Strategische Participaties van de gemeente Affligem]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) – Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) door overneming inzake de overgang van Intergem (Fluvius Midden-Vlaanderen) naar Sibelgas (Fluvius Halle-Vilvoorde) van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Affligem.
De Buitengewone Algemene Vergadering van Intergem wordt verzocht de uittreding van de gemeente Affligem voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, openbare verlichting, openbare elektronische-communicatienetwerken en Strategische Participaties (Elia, Publi-T en Publigas) te willen aanvaarden. Ingevolge deze uittreding zal het deelnemersregister en de bijlage 1 bis van Intergem met ingang van 1 januari 2025 hiermee in overeenstemming worden gebracht.
ARTIKEL 3
De betrokken Opdrachthoudende verenigingen te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.
ARTIKEL 4
De vertegenwoordiger van de gemeente Brakel die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Intergem op 14 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 tot en met 3 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
ARTIKEL 5
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Opdrachthoudende vereniging Intergem, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Uitnodiging d.d. 9 oktober 2023 van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening aangaande de uitnodiging tot deelname aan de Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 13 november 2023.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Het raadsbesluit d.d. 24/06/2019 omtrent de aanduiding van een vertegenwoordiger;
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Gemeentelijke Holding NV - in vereffening.
Het raadsbesluit omtrent de aanduiding van een vertegenwoordiger of plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering voor de volledige legislatuur.
De brief d.d. 09 oktober 2023 met de uitnodiging tot deelname aan de Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 13/11/2023 met volgende dagorde:
1. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teninde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
2. Volmacht voor de coördinatie van de statuten
3. Volmacht aan de vereffenaars tot uitvoering van de genomen beslissingen.
4. Volmacht voor de formaliteiten
Het college nam kennis van de agenda en alle bijhorende documenten in zitting d.d. 23 oktober 2023.
Enig artikel: De Gemeenteraad keurt de agenda en alle bijhorende documenten van de Gemeentelijke Holding NV - in vereffening aangaande de Buitengewone Algemene Vergadering d.d. 13 november 2023 goed.
Het voorstel d.d. 05 september 2023 van FARYS tot verbinden riolering Gentsestraat 4 tot aan riolering Oudenaardsestraat 32 t.h.v. Gentsestraat en dit tegen een raming van € 27.247,61 excl. btw.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 april 2005 houdende de toetreding tot het zuiveringsdivisie van TMVW en dit vanaf 01 mei 2005;
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het college van burgemeester en schepenen stelt voor om deze opdracht aan FARYS toe te kennen.
Art. 1 : De opdracht tot verbinden riolering Gentsestraat 4 tot aan riolering Oudenaardsestraat 32 t.h.v. Gentsestraat tegen een raming van € 27.247,61 exclusief btw door FARYS wordt goedgekeurd.
Art. 2 : Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan FARYS.
Jaarverslag 2022 Sportraad Brakel. Ter kennisgeving.
NVT.
NVT.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2022.
Goedkeuren van de resultatenrekening, balans en de begroting van de Interlokale Vereniging (ILV) Burensportdienst Vlaamse Ardennen.
Decreet lokaal bestuur, artikel 392.
De overeenkomst dd. 27 maart 2018 betreffende de oprichting van de interlokale vereniging "Burensportdienst Vlaamse Ardennen".
De burensportdienst vraagt de goedkeuring van resultatenrekening, balans, verificatieverslag 2022 en de begroting 2023.
Enig artikel: De resultatenrekening, balans en verificatieverslag van 2022 en de begroting van 2023 van de Interlokale Vereniging (ILV) Burensportdienst Vlaamse Ardennen worden goedgekeurd.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de interlokale vereniging.
Op 10/06/2023 diende de kerkfabriek Sint-Apollonia Elst haar budget 2024 in.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;
Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
De gemeente Brakel mocht op 14 augustus 2023 een mail ontvangen van Religiopoint met daarin de melding dat de documenten omtrent de budgetten 2024 van alle kerkfabrieken raadpleegbaar zijn.
Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.
De exploitatietoelage bedraagt € 13.135,27
De investeringstoelage bedraagt € 0.
Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Apollonia Elst.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal bestuur;
Op 29/06/2023 diende de kerkfabriek Sint Lambertus Parike haar budget 2024 in.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;
Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
De gemeente Brakel mocht op 14 augustus 2023 een mail ontvangen van Religiopoint met daarin de melding dat de documenten omtrent de budgetten 2024 van alle kerkfabrieken raadpleegbaar zijn.
Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.
De exploitatietoelage bedraagt € 18.811,93.
De investeringstoelage bedraagt € 970,16.
Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2024 van de kerkfabriek Sint Lambertus Parike.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal bestuur;
Op 23/06/2023 diende de kerkfabriek Sint-Martinus Opbrakel haar budget 2024 in.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;
Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
De gemeente Brakel mocht op 14 augustus 2023 een mail ontvangen van Religiopoint met daarin de melding dat de documenten omtrent de budgetten 2024 van alle kerkfabrieken raadpleegbaar zijn.
Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.
De exploitatietoelage bedraagt € 6.460,64.
De investeringstoelage bedraagt € 0.
Art. 1 : De raad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Martinus Opbrakel.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal bestuur;
Op 27/06/2023 diende de kerkfabriek Sint-Ursmarus Zegelsem haar budget 2024 in.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;
Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
De gemeente Brakel mocht op 14 augustus 2023 een mail ontvangen van Religiopoint met daarin de melding dat de documenten omtrent de budgetten 2024 van alle kerkfabrieken raadpleegbaar zijn.
Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.
De exploitatietoelage bedraagt € 6.460,64.
De investeringstoelage bedraagt € 0.
Art. 1 : De raad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Ursmarus Zegelsem.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal bestuur;
Op 16/06/2023 diende de kerkfabriek Sint-Jozef Everbeek boven haar budget 2024 in.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;
Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
De gemeente Brakel mocht op 14 augustus 2023 een mail ontvangen van Religiopoint met daarin de melding dat de documenten omtrent de budgetten 2024 van alle kerkfabrieken raadpleegbaar zijn.
Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.
De exploitatietoelage bedraagt € 0.
De investeringstoelage bedraagt € 12.000.
Art. 1 : De raad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Jozef Everbeek boven.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal bestuur;
Op 25/06/2023 diende de kerkfabriek Sint-Sebastiaan Michelbeke haar budget 2024 in.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;
Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
De gemeente Brakel mocht op 14 augustus 2023 een mail ontvangen van Religiopoint met daarin de melding dat de documenten omtrent de budgetten 2024 van alle kerkfabrieken raadpleegbaar zijn.
Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.
De exploitatietoelage bedraagt € 0.
De investeringstoelage bedraagt € 0
Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Sebastiaan Michelbeke.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal bestuur;
Op 21/06/2023 diende de kerkfabriek Sint-Marie, deelgemeente Everbeek beneden haar budget 2024 in.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;
Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
De gemeente Brakel mocht op 14 augustus 2023 een mail ontvangen van Religiopoint met daarin de melding dat de documenten omtrent de budgetten 2024 van alle kerkfabrieken raadpleegbaar zijn.
Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.
De exploitatietoelage bedraagt € 11.270,07
De investeringstoelage bedraagt € 0
Art. 1 : De raad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Marie Everbeek beneden.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal bestuur;
Op 21/06/2023 diende de kerkfabriek Sint-Pieter-in-de-banden, deelgemeente Nederbrakel haar budget 2024 in.
Decreet van 7/05/2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Decreet van 6 juli 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Besluit van de Vlaamse regering van 13/10/2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Ministerieel besluit van 27/11/2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst ter uitvoering van artikel 46 van voormeld besluit van 13/10/2006;
Ministeriële omzendbrief BB-2007/01, d.d. 12/01/2007 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
De gemeente Brakel mocht op 14 augustus 2023 een mail ontvangen van Religiopoint met daarin de melding dat de documenten omtrent de budgetten 2024 van alle kerkfabrieken raadpleegbaar zijn.
Als het budget past binnen de meerjarenplanning neemt de raad akte van dat budget.
De exploitatietoelage bedraagt € 40.388,12.
De investeringstoelage bedraagt € 0
Art. 1 : De raad neemt akte van budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Pieter-in-de-banden Nederbrakel.
Art. 2 : Afschrift van deze beslissing zal toegestuurd worden aan :
- de heer Gouverneur van Oost-Vlaanderen;
- de voorzitter van het centraal bestuur;
Het voorleggen van de opvolgingsrapportering 2023.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 263.
Jaarlijks wordt een opvolgingsrapportering aan de raden voorgelegd.
Enig artikel: Kennis wordt genomen van de opvolgingsrapportering 2023.
Patrimonium. Gebouwen. Verkoop Warande 9 - LOI. Voorontwerp van lastenkohier van de Biddit-verkoop.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De beslissing van de gemeenteraad d.d. 24 april 2023 houdende de goedkeuring tot de openbare verkoop van de gemeentelijke eigendom “Warande 9”, kadastraal gekend als 550P en 549W.
De beslissing van het college d.d. 22 mei 2023 houdende de aanstelling van landmeter Plan²(raamcontract CREAT) tot de opmaak van een schattingsverslag en aanstelling notariskantoor Olemans & Vander Beken tot de opmaak en het verlijden van de akte.
Kennisname van het schattingsverslag d.d. 14 juni 2023 opgemaakt door Plan².
Kennisname van het voorontwerp van het lastenkohier van de Biddit-verkoop van de gemeentelijke eigendom, Warande 9, opgemaakt door notaris Caroline Olemans.
Artikel 1 : De gemeenteraad keurt het voorontwerp van het lastenkohier van de Biddit-verkoop van de gemeentelijke eigendom, LOI - Warande 9, opgemaakt door notaris Caroline Olemans goed.
Artikel 2 : Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Notariskantoor Olemans & Vander Beken, aan onze financiële dienst.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
In het kader van de opdracht “Vernieuwen platte daken bibliotheek, kinderopvang en OCMW” werd een bestek met nr. 2023/056 opgesteld door Gemeente Brakel.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.1 : Het bestek met nr. 2023/056 en de raming voor de opdracht “Vernieuwen platte daken bibliotheek, kinderopvang en OCMW”, opgesteld door Gemeente Brakel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 40.000,00 excl. btw of € 48.400,00 incl. 21% btw.
Art.2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3 : Afschrift van onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur en aan de financiële dienst van onze gemeente.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° f) (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De uitgave voor de opdracht “Bouw jeugdinfrastructuur Elst d.m.v. systeembouw - Design & Build” wordt geraamd op € 350.000,00 excl. btw of € 423.500,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Art.1 : De selectievereisten zoals opgenomen in de publicatie en de raming voor de opdracht “Bouw jeugdinfrastructuur Elst d.m.v. systeembouw - Design & Build”, opgesteld door Gemeente Brakel worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 350.000,00 excl. btw of € 423.500,00 incl. 21% btw.
Art.2 : Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.
Art.3 : De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.4 : Afschrift van onderhavige beslissing wordt overgemaakt aan de financieel directeur en aan de financiële dienst van onze gemeente.
Patrimonium. Erfpacht. St.-Apolloniaplein. Plaatsen nieuwe elektriciteitscabine. Ontwerp erfpachtovereenkomst met inplantingsplan nr. 3.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 3, 11°.
Kennisname van het ontwerp erfpachtovereenkomst opgemaakt de Fluvius zijnde :
-doel erfpacht : het oprichten van nieuwe distributiecabine elektriciteit (nieuwe standaard prefab type taurus (2,70 x 3,45m) ter vervanging van de bestaande elektriciteitscabine op Bassegem (perceel 4de afdeling, sectie B nr. 120D).
-locatie : St.-Apolloniaplein, zoals aangeduid op bijgevoegd inplantingsplan 3 en later definitief op te meten op kosten van de erfpachter.
-termijn : 99 jaar, welke aanvang bij het verlijden van de notariële akte.
-éénmalige vergoeding : €1,00 (één euro) betalen bij het verlijden van de notariële akte.
Het voorstel van het college om deze ontwerp erfpachtovereenkomst met bijgevoegd inplantingsplan nr. 3 goed te keuren.
Artikel 1 : De gemeenteraad keurt het ontwerp erfpachtovereenkomst opgemaakt door Fluvius goed t.h.v. St.-Apolloniaplein tot het plaatsen van een nieuwe elektriciteitscabine, volgens inplantingsplan nr. 3.
Artikel 2 : Het college wordt gemachtigd tot het aanstellen van een notaris tot de opmaak en het verlijden van de akte.
Artikel 3 : Algemeen directeur en de voorzitter gemeenteraad worden gemachtigd tot het ondertekenen van de erfpachtovereenkomst en akte.
Artikel 4 : Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Fluvius, aan onze financiële dienst
De gemeente blijft samen met IVLA sterk investeren op het vlak van preventie en sensibilisering daar de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil een integrale aanpak vergt;
Cameratoezicht kan een nuttig hulpmiddel vormen voor de objectieve waarneming van overlastproblemen, de preventieve aanpak ervan en het opsporen van daders, slachtoffers en getuigen;
De gemeenteraad dient een positief advies te geven over het gebruik van (tijdelijke) vaste bewakingscamera's op een niet-besloten plaats op het grondgebied van de gemeente;
De gemeenteraad moet daarbij de korpschef van de lokale politie raadplegen teneinde een positief veiligheidsadvies te verkrijgen;
Er moet rekening gehouden worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht op de openbare weg;
De nodige wettelijke pictogrammen worden in de buurt aangebracht opdat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op de plaatsen die hij/zij betreedt waarmee de gefilmde persoon onmiddellijk zijn voorafgaande toestemming geeft om gefilmd te worden.
Gelet op het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden;
Gelet op Verord. (EU) nr. 2019/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot "AVG";
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, art. 5, §2/1 (tijdelijke vaste bewakingscamera);
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 5 december 2016 houdende goedkeuring van het algemeen politiereglement;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt;
Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens;
Gelet op de gecoördineerde statuten van de intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen, afgekort IVLA, dd. 18 december 2019 waarbij de opdrachthoudende vereniging tot doel heeft de gemeentelijke bevoegdheden uit te voeren die betrekking hebben op het afvalbeheer en de afvalverwijdering in de deelnemende gemeenten;
Gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van IVLA in zitting van 25 juni 2020 houdende goedkeuring van het intergemeentelijke cameraproject in de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil;
Gelet op de vraag van IVLA tot verlenging van het positief advies voor een periode van drie jaar van 2024 t.e.m. 2026.
Gelet op het positief advies van de waarnemend korpschef van de lokale politiezone Brakel, Horebeke, Zwalm, Maarkedal dd. 28 augustus 2023;
Gelet op het reglement en samenwerkingsprotocol als bijlage bij deze beslissing waarmee het kader wordt vastgelegd waarbinnen IVLA inzake camerabewaking optreedt als feitelijke gebruiker - verwerker a posteriori van de beelden afkomstig van 'tijdelijke' vaste camera's geplaatst op niet-besloten plaatsen op het openbaar domein in het volledige grondgebied van de gemeente;
Sluikstorten en zwerfvuil zijn een algemene bron van ergernis. Een hardnekkige problematiek met een grote maatschappelijke impact die een integrale aanpak vergt.
De Raad van Bestuur van IVLA heeft na diverse besprekingen met verschillende stakeholders, een cameraproject goedgekeurd waarbij 'tijdelijke' vaste camera's onder coördinatie van IVLA zullen ingezet worden op het grondgebied van de deelnemende gemeenten in de strijd tegen sluikstorten en zwerfvuil, problematieken die vallen onder de statutaire opdracht van de opdrachthoudende intergemeentelijke vereniging zoals hierboven omschreven.
De camera's zullen op tijdelijke basis gericht worden ingezet aan glasbollen, andere collectieve afvalinzamelsystemen en op hotspots waar sluikstorten en/of zwerfvuil problematisch worden vastgesteld.
Het inzetten van 'tijdelijke' vaste camera's hebben volgend doel:
- sensibilisering en preventie (afschrikken potentiële daders - gedragsverandering);
- eventueel vaststellen van inbreuken, overtreders identificeren, verzamelen van bewijslast en inbreuken beteugelen, onder meer op basis van de gemeentelijke administratieve sancties;
- optimaliseren van de ingezette preventieve maatregelen.
Het inzetten van 'tijdelijke' vaste camera's zorgt voor de nodige ondersteuning bij de handhaving van sluikstorten en zwerfvuil.
IVLA zal na gunstig advies van de gemeenteraad onder meer instaan voor:
- het plaatsen van de camera's;
- het bekijken en verwerken van de beelden;
- het opmaken bij een eventuele vaststelling van een bestuurlijk verslag waar mogelijk of overmaken van de beelden aan de lokale politie indien nodig.
Art. 1: De gemeenteraad adviseert positief over de plaatsing en het gebruik van (tijdelijke) vaste bewakingscamera's op openbaar domein, d.w.z. een niet-besloten plaats dat overeenstemt met het volledige grondgebied van de gemeente, door de intergemeentelijke vereniging voor beheer van afvalstoffen Vlaamse Ardennen, afgekort IVLA, voor een periode van drie jaar van 2024 t.e.m. 2026.
Art. 2: Dit advies wordt ter kennis gebracht aan IVLA, die instaat voor de aanmelding van de bewakingscamera's bij de politiediensten, de plaatsing van de bij wet vereiste pictogrammen en het bij wet voorziene register van de beeldverwerkingsactiviteiten.
Art. 3: Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Namens Gemeenteraad,
Jurgen De Mets
Algemeen Directeur
Marcel Saeytijdt
Voorzitter Gemeente- en OCMW raad