Terug
Gepubliceerd op 02/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 01/09/2025 - 20:00

Huishoudelijk reglement betreffende het gebruik van buurthuis OmhELST. Goedkeuring.

Aanwezig: Marc De Pessemier, Voorzitter
Alexander De Croo, Burgemeester
Marleen Gyselinck, Bart Morreels, Sabine Hoeckman, Peter Vanderstuyf, Frank Surdiacourt, Schepenen
Peter Bauters, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Sabine Burens, Franky Bogaert, Andre Soetens, Nancy De Geeter, Jens Vande Pontseele, Karo De Jonge, Herwin Geenens, Anouk Vandenhaute, Monia Waelkens, Jeroen Vercruysse, Niels Speleers, Diego Denie, Noël Ternoot, Raadsleden
Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
Jürgen De Mets, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Delphine Bogaert, Raadslid

Het opmaken van een huishoudelijk reglement voor het gebruik van buurthuis OmhELST te Elst.

Regelgeving en bevoegdheid

Decreet Lokaal Bestuur, artikel 41, lid 2, 2°.

Feiten, context en argumentatie

De opmaakt van een huishoudelijk reglement voor het gebruik van buurthuis OmhELST te Elst.

Besluit

Enig artikel, §1: Onderstaand huishoudelijk reglement voor het gebruik van buurthuis OmhELST wordt goedgekeurd.

HUISHOUDELIJK REGLEMENT OP HET GEBRUIK VAN BUURTHUIS OMHELST

 

1. INFRASTRUCTUUR

Buurthuis OmhELST bevindt zich in deelgemeente Elst: Terwalle 32 – 9660 Brakel.

Het gebouw is eigendom van de gemeente Brakel.

Dit huishoudelijk reglement bepaalt de verdere voorwaarden en modaliteiten voor het gebruik van de locatie en het materiaal van het gemeentelijk gebouw ‘buurthuis OmhELST”.

Het gebruik van buurthuis OmhELST dient te gebeuren in overeenstemming met dit huishoudelijk reglement, het algemeen reglement op het gebruik van de gemeentelijke lokalen en het retributiereglement. 

 

2. VOOR WIE IS DIT REGLEMENT BESTEMD?

Alle gebruikers van buurthuis OmhELST zijn verondersteld het reglement te kennen en er zich aan te houden.

Overeenkomstig artikel 5 van het algemeen reglement op het gebruik van de gemeentelijke lokalen wordt in dit huishoudelijk reglement een prioriteit ingesteld voor de KSA Elst. Deze prioriteit omvat:

1° KSA Elst maakt jaarlijks in de maanden december en juni de reeds gekende komende activiteiten over aan de gemeente.

2° Andere gebruikers dienen minstens 3 weken op voorhand hun aanvraag in te dienen tot het gebruik van de infrastructuur

3° KSA Elst heeft ook het recht van gebruik voor alle andere niet gereserveerde momenten.

 

3. WELKE PROCEDURE DIENT MEN TE VOLGEN WANNEER MEN BUURTHUIS OMHELST WENST TE GEBRUIKEN?

Aanvragen voor het gebruik van gemeentelijke lokalen dient tijdig en elektronisch worden aangevraagd via de gemeentelijke website: http://reservaties.brakel.be

Indien de gebruiker  buurthuis OmhELST de dag(en) ervoor wil opbouwen en/of de dag(en) erna wil afbouwen, dient de gebruiker het gebouw ook voor deze dagen te reserveren.

Een reservatie annuleren is mogelijk via het elektronische reservatiesysteem of door contact op te nemen met de dienst Secretariaat. 

 

4. SLEUTELBEHEER

Indien het een lucratieve activiteit betreft (betalende activiteit), dient de gebruiker een retributie te betalen. Het storten van deze retributie is een voorwaarde tot het verkrijgen van de sleutel die toegang biedt tot buurthuis OmhELST. De sleutel wordt door een medewerker van het secretariaat aan de vertegenwoordiger van de vereniging overhandigd.

Wanneer de gebruiksperiode is verstreken, dienen de sleutels meteen worden terugbezorgd op het gemeentehuis.

Bij verlies van de sleutel(s) zal een forfaitair bedrag per sleutel worden gefactureerd overeenkomstig het retributiereglement. 

 

5. ONDERHOUD

Het gemeentebestuur zorgt voor het onderhoud van het gebouw en het terrein

Daarnaast staat iedere gebruiker van buurthuis OMHELST in voor de netheid van alle gebruikte ruimten. Buurthuis OmhELST dient opnieuw in de standaardopstelling worden achtergelaten.

Wanneer buurthuis OmhELST na gebruik wordt verlaten, moeten alle gebruikte ruimten schoongemaakt zijn.

Onder schoonmaken wordt verstaan:

  • Afruimen en afwassen van tafels en deze terugzetten op de originele plaats (zie plan opstelling aan de muur en hierboven)
  • Terugplaatsen van tafels en stoelen op de originele plaats
  • De vloer in alle gebruikte ruimten stofzuigen en indien deze vuil is, reinigen met water en schoonmaak product
  • De toiletten achterlaten in schone toestand, klaar voor een volgende gebruiker 

Opgelet: in buurthuis OmhELST is geen poetsgerief of toiletgerief aanwezig. Iedere gebruiker dient hier zelf in te voorzien, alsook in handdoeken en schotelvodden.

Indien buurthuis OmhELST niet naar behoren wordt schoongemaakt, zal een forfait voor de schoonmaak worden aangerekend overeenkomstig het retributiereglement. 

 

6.  VEILIGHEID

6.1 Algemene veiligheid

Bij het verlaten van buurthuis OmhELST moet alles worden afgesloten. De lichten worden gedoofd. De verwarming staat standaard ingesteld en kan door externen niet worden gewijzigd. 

6.2 Brandveiligheid

De gebruiker dient een evacuatieverantwoordelijke en een interventieverantwoordelijke aan te stellen die op de hoogte zijn van de richtlijnen inzake brandveiligheid en de leiding op zich nemen in geval van brand. De verantwoordelijken kennen de richtlijnen in geval van brand, of weten waar die te vinden zijn (geafficheerd naast de ingang van het gebouw). Deze richtlijnen moeten strikt nageleefd worden in geval van calamiteit.

Van zodra een brandhaard wordt opgemerkt, verwittigt men de brandweer (112).

In het gebouw is 1 brandblusapparaat (in de zaal naast de toog) aanwezig.

Instructies voor het gebruik bevinden zich op de apparaten.

De nooduitgangen mogen nooit worden versperd. Ook de noodverlichting mag niet worden afgedekt.

Elektrische toestellen of verlengdraden mogen enkel worden gebruikt indien deze zijn voorzien van een CE label en in goede staat zijn.

De toestellen dienen conform de veiligheidsvoorschriften worden gebruikt.

Toestellen op gas zijn verboden. Aangezien het gebouw van buurthuis OmhELST niet brandwerend is gecompartimenteerd, mogen er géén friteuses worden geplaatst én gebruikt in buurthuis OmhELST (cfr. wetgeving). 

 

7. WETTELIJKE VOORSCHRIFTEN 

De gemeente stelt het gebouw ter beschikking, maar kan niet als organisator van de activiteit worden beschouwd.

De gebruiker zal in verhouding tot de gemeente als organisator worden beschouwd en is gehouden tot naleving van alle wettelijke en reglementaire bepalingen die op de organisator rusten.

Alle gebruikers van buurthuis OmhELST dienen de overlast voor omwonenden zoveel mogelijk te beperken. Dit geldt zowel overdag als ’s nachts. 

 

8. SANCTIES

Overtredingen van dit reglement worden ter kennis gebracht aan het college van Burgemeester en Schepenen. Het college kan beslissen de betrokken gebruiker, voor bepaalde of onbepaalde tijd, uit te sluiten van verder gebruik van buurthuis OmhELST of kan een andere passende sanctie opleggen. De gebruiker wordt schriftelijk op de hoogte gesteld van deze beslissing. 

 

9. VERANTWOORDELIJKHEID, AANSPRAEKELIJKHEID, VERZEKERING, SCHADE

Het gemeentebestuur verzekert haar lokalen en gebouwen tegen brand-, water-, storm- en glasschade en vandalisme.

De gebruiker staat in voor een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen en is ook verantwoordelijk voor het verzekeren van voorwerpen en/of materieel aangewend voor het inrichten van de activiteit of materialen die door de vereniging permanent worden bewaard in het gebouw.

De gemeente kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor diefstal en/of beschadiging van materiaal dat toebehoort aan de gebruiker of betrekking heeft op de ingerichte activiteit.

De gebruiker is verantwoordelijk voor schade aan lokalen of materialen aangebracht tijdens het gebruik van buurthuis OmhELST. De gebruiker wordt verondersteld ieder schadegeval onmiddellijk aan de gemeente te melden. 

 

10. BEKENDMAKING

Door gebruik te maken van de lokalen en materialen van de gemeente Brakel aanvaardt en erkent de gebruiker (en de leden van de vereniging) alle bepalingen uit dit huishoudelijk reglement en het algemeen reglement op het gebruik van de gemeentelijke lokalen.

Deze documenten staan tevens ter beschikking op de gemeentelijke website en op het reservatieplatform.

Dit reglement treedt in werking vanaf 02 september 2025.