Terug
Gepubliceerd op 28/03/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 27/03/2023 - 20:00

Reglement opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang in de Gemeente Brakel.

Aanwezig: Marcel Saeytijdt, Voorzitter Gemeente- en OCMW raad
Stefaan Devleeschouwer, Burgemeester
Marleen Gyselinck, Peter Vanderstuyf, Sabine Hoeckman, Marc De Pessemier, Marin Devalck, Schepenen
Andre Flamand, Hedwin De Clercq, Lien Braeckman, Jan Haegeman, Veronique Lenvain, Bart Morreels, Delphine Bogaert, Johnny Roos, Karen Vekeman, Franky Bogaert, Saskia Schoutteten, Andre Soetens, Nancy De Geeter, Raadsleden
Bianca De Staercke, Adjunct-Algemeen Directeur
Jurgen De Mets, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Alexander De Croo, Sabine Burens, Wesley Roos, Raadsleden

De vraag vanuit het Lokaal Overleg Kinderopvang om de beoordelingscriteria voor het opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag baby- en peuteropvang goed te keuren.

Regelgeving en bevoegdheid

Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang’

Feiten, context en argumentatie

Het college van burgemeester en schepenen stelt voor het ontwerp van reglement goed te keuren. 

Verklarende woordenlijst:

LOK: het Lokaal Overleg Kinderopvang is een gemeentelijke adviesraad die iedereen samenbrengt die bij de opvang van jonge kinderen is betrokken.

Agentschap Opgroeien: voorheen Kind & Gezin, opgericht bij het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Opgroeien regie.

Lokaal loket kinderopvang: neutraal informatie- en ondersteuningspunt voor gezinnen met een vraag naar kinderopvang, in de vorm van een netwerk van actoren die relevant zijn voor kinderopvang.

Groepsopvang: Groepsopvang: kinderopvang die plaatsvindt buiten de gezinswoning van het kind, met minimaal negen tegelijk aanwezige kinderen van 0 tot 3 jaar, met een vergunning van het Agentschap Opgroeien.

Gezinsopvang: kinderopvang die plaatsvindt buiten de gezinswoning van het kind, voor maximaal acht tegelijk aanwezige kinderen van 0 tot 3 jaar, met een vergunning van het Agentschap Opgroeien.

Organisator : de natuurlijke persoon of de rechtspersoon die kinderopvang organiseert

Besluit

Artikel 1: Onderstaand reglement opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang in de gemeente Brakel wordt goedgekeurd.-:

Reglement opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag van een organisator van kinderopvang in de gemeente Brakel wordt

Hoofdstuk 1: doel en finaliteit van het opportuniteitsadvies

Art. 1. Doel

Het lokaal bestuur heeft een aantal belangrijke opdrachten in het kader van kinderopvang. Deze opdrachten moeten ertoe bijdragen dat er binnen de gemeente voldoende betaalbare, kwaliteitsvolle en toegankelijke kinderopvang is. Wanneer een *organisator wil starten met kinderopvang of uitbreiden met een aanzienlijk aantal plaatsen kinderopvang moet hij hiervoor een vergunningsaanvraag indienen bij het *Agentschap Opgroeien. Een belangrijke voorwaarde om vergund te worden is het advies bij het lokaal bestuur inwinnen.

Art. 2. Regelgevend

In het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van de regelgeving over de voorwaarden en procedure in het kader van de toekenning van een vergunning of subsidie aan een organisator van kinderopvang en buitenschoolse opvangen over voorwaarden voor het lokaal bestuur in het kader van het lokaal beleid kinderopvang’ besliste de Vlaamse Regering dat de aanvraag van het opportuniteitsadvies bij het lokaal bestuur door een organisator bij de aanvraag van een vergunning kinderopvang verplicht is vanaf 1 januari 2022.

Art. 3. Doelgroep en toepassingsgebied

Een organisator moet een opportuniteitsadvies aanvragen voor:

  • de opstart van een nieuwe locatie*groepsopvang (niet voor gezinsopvang), tenzij een overname of wijziging rechtsvorm
  • een nieuwe locatie groepsopvang na een weigering of opheffing vergunning
  • de verhuis van een bestaande locatie groepsopvang binnen de gemeente
  • de uitbreiding van een bestaande locatie groepsopvang met minstens 9 plaatsen. In geval de organisator *gezinsopvang of een uitbreiding met minder dan 9 plaatsen plant, kan het advies vrijblijvend gevraagd worden. In dit geval dient het advies niet aan het Agentschap Opgroeien te worden overgemaakt
  • Een uitbreiding van gezinsopvang naar groepsopvang

Hoofdstuk 2: beoordelingscriteria

Art. 4. Totstandkoming

Gemeente Brakel/Horebeke stelde in overleg met het *LOK de beoordelingscriteria op voor opportuniteitsadvies in het kader van de vergunningsaanvraag. Bij elke adviesvraag formuleert de gemeente een positief of negatief advies. Gemeente Brakel/Horebeke ziet het opportuniteitsadvies als een belangrijke basis voor een kwalitatieve en duurzame samenwerking tussen het lokaal bestuur en de organisator kinderopvang. Het advies moet waardevol zijn voor de kinderopvang en kennismaking vormt hierbij de basis.

Art. 5. Kennismakingsgesprek

Een belangrijke factor is dat toekomstige organisatoren reeds in een vroege fase, dwz  vooraleer ze het opportuniteitsadvies aanvragen , in dialoog gaan met het lokaal bestuur om zicht te krijgen op de concrete noden rond kinderopvang in de gemeente. De organisator wordt tijdens dit gesprek geïnformeerd over  items als gewenste openingsuren, openingsdagen , bereikbaarheid en lokale tekorten.

Bij elke vraag naar opportuniteitsadvies vindt een kennismakingsgesprek plaats met de organisator en de gemeente Brakel /Horebeke (regie kinderopvang). Tijdens het kennismakingsgesprek worden een aantal zaken bevraagd en krijgt de organisator mogelijkheid om vragen te stellen en de plannen voor te stellen.

Volgende punten komen tijdens een kennismaking steeds aan bod:

  • Verslag van het oriënteringsgesprek met het Agentschap “Opgroeien”
  • Ervaring, visie en plan van aanpak van de organisator: de organisator denkt na over zijn ondernemingsplan en de pedagogische visie. De organisator laat zich hiervoor bijstaan door de geschikte diensten en organisaties en werkt vanuit een visie die past binnen de regie kinderopvang van de Gemeente Brakel/Horebeke.
  • Omgevingsanalyse: de mate waarin een organisator zicht heeft op de nood aan kinderopvang in een wijk. Gemeente Brakel/Horebeke streeft naar een goede spreiding van het aantal plaatsen in de kinderopvang. Een organisator denkt na over hoe de plaatsen toegankelijk en bereikbaar zijn voor gezinnen en heeft zicht op wat de kinderopvang kan betekenen voor de buurt en omgekeerd.
  • Stedenbouwkundige voorschriften: de organisator wint advies in over de stedenbouwkundige voorwaarden op het gemeentehuis.
  • Medewerking *lokaal loket Kinderopvang: de organisator is op de hoogte over zijn rol binnen het lokaal loket kinderopvang.
  • De organisator neemt deel aan het lokaal overleg kinderopvang (LOK = adviesraad kinderopvang) 

Art. 6. Voorwaarden om opportuniteitsadvies te kunnen aanvragen

Gemeente Brakel/Horebeke staat open om organisatoren te adviseren bij opstart, verhuis of uitbreiding.

Voorwaarden:

  • Adres van de locatie is gekend en is gelegen op het grondgebied Brakel/Horebeke
  • De vermoedelijke opstartdatum is gekend
  • Er is vooraf een kennismakingsgesprek geweest met de regierol kinderopvang rond de noden kinderopvang in de gemeente.

Art. 7. Beoordelingscriteria

De Gemeente Brakel/Horebeke voorziet 3 criteria waar volledig aan voldaan moet worden om een positief advies te verkrijgen:

  • Er vond een kennismakingsgesprek plaats met een medewerker van de regie kinderopvang van gemeente Brakel/Horebeke.                                                                                         Motivering: kennismaking is de basis voor een goede samenwerking. Door in dialoog te gaan is er ruimte voor zowel het lokaal bestuur als voor de organisator om zicht te krijgen om elkaars doelstellingen en heeft de organisator ook zicht op de concrete noden in de gemeente.
  • Er werd advies ingewonnen over de stedenbouwkundige randvoorwaarden. Het pand van de kinderopvang kan ingericht worden als kinderopvang, onder voorbehoud van het verkrijgen van de eventueel noodzakelijke omgevingsvergunning.                                                  Motivering: een pand waar kinderopvang in georganiseerd wordt dient te voldoen aan de geldende stedenbouwkundige voorschriften en goede ruimtelijke ordening. Een organisator moet altijd voor de opstart nagaan of de functie van kinderopvang toegelaten is op de locatie.
    • De kinderopvang is aangesloten/sluit zich aan bij het lokaal loket Kinderopvang                                Motivering: bij een lokaal loket kinderopvang dienen alle kinderopvanginitiatieven te zijn aangesloten.                                                                                                                                      Gemeente Brakel/Horebeke is organisator van het lokaal loket Kinderopvang met als fysiek loket:                                                                                                                                                       Initiatief Buitenschoolse Opvang (IBO), Jagersstraat 64 – 055/428453                       Contactpersoon: Annick.Depraetere@brakel.be

 Art. 8. Non-discriminatieclausule

De aanvrager verbindt er zich toe:

  • geen enkele vorm van discriminatie op grond van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst te dulden.
  • toegankelijk te zijn voor iedereen.
  • elk discriminerend gedrag op de werkplaats te voorkomen en indien nodig te bestrijden en te bestraffen.
  • de wetten en reglementen die de toepassing van de non-discriminatie en gelijke kansen bevorderen en verdedigen na te leven. 5. indien men beroep doet op derden onderhavige non-discriminatieclausule aan hen ter kennis te brengen en er voor te zorgen dat ook zij die naleven in de bijdrage die zij leveren in het kader van het toepasselijke reglement. 6. Wanneer de non-discriminatieclausule niet nageleefd wordt, kan de gemeente Brakel/Horebeke - rekening houdend met alle elementen - maatregelen nemen. 

Hoofdstuk 3: Procedure

Art. 9. Kennismakingsgesprek

Zie Art.5 Binnen de 14 dagen na de aanvraag vindt een kennismakingsgesprek plaats tussen een medewerker van de regie kinderopvang van Gemeente Brakel/Horebeke en de organisator. Deze termijn is een richtdatum. 

Art. 10. Aanvraag

De aanvraag voor een opportuniteitsadvies gebeurt schriftelijk (per post of via e-mail) t.a.v. Lokaal Bestuur Brakel / Gemeentelijke Regie Kinderopvang – Marktplein 1 – 9660 Brakel   Kinderopvang@brakel.be

De aanvraag bevat enkel het aanvraagformulier, ontwikkeld door Agentschap opgroeien. Dit formulier kan teruggevonden worden op de website van het Agentschap Opgroeien https://www.kindengezin.be/nl/professionelen/sector/kinderopvang/organisatie-en-administratie/mijn-vergunning-aanvragen-wijzigen#anchored-section-1).

De aanvrager ontvangt binnen de 10 dagen een schriftelijke ontvangstbevestiging van het Lokaal Bestuur. De regie kinderopvang van Gemeente Brakel/Horebeke beoordeelt of de aanvraag ontvankelijk is en voldoet aan de voorwaarden uit art. 6

Art. 11. Bekendmaking

Binnen de 30 dagen na ontvangst van de aanvraag levert het College van burgemeester en schepenen/Lokaal Bestuur een advies af. De organisator wordt hierover schriftelijk op de hoogte gebracht en voegt dit advies toe aan de vergunningsaanvraag. Een opportuniteitsadvies wordt gemotiveerd en is positief of negatief.

De procedure wordt administratief behandeld door het Lokaal loket kinderopvang. Het advies wordt vastgesteld door het College van burgemeester en schepenen op basis van de vastgestelde criteria. 

Hoofdstuk 4: slotbepalingen

Art. 12. Rol van het Lokaal Overleg Kinderopvang

De criteria en procedure voor het opportuniteitsadvies werden opgemaakt in samenspraak met het LOK. Het lokaal Overleg Kinderopvang ontvangt ter kennisgeving de door het Bestuur afgeleverde adviezen.

Art 13. Procedure voor hoorrecht.

Een organisator kan via de procedure hoorrecht opmerkingen formuleren over het uitgebracht advies. Deze procedure treedt in werking vanaf het moment dat het advies aan de organisator bekend werd gemaakt. De organisator heeft 30 dagen de tijd om schriftelijk te reageren op het advies.

Artikel 2. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2023