Het aanpassen van de politieverordening op de gemeentelijke begraafplaatsen.
De wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging
Het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging
Het besluit van 14 mei 2004 van de Vlaamse regering tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria
Omzendbrief van 20 september 2024 over de toepassing van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en de uitvoeringsbesluiten ervan
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het verlies van een kindje tijdens de zwangerschap of bij de geboorte is een ingrijpende en emotionele ervaring, ongeacht de duur van de zwangerschap. Er geldt momenteel geen verplichting om levenloos geboren kinderen (= kinderen levenloos geboren na minder dan 180 dagen zwangerschap) te begraven of na crematie te laten verstrooien. Momenteel beschikt de gemeente Brakel wel reeds over een sterrenregister waarin ouders hun stilgeboren kindjes symbolisch kunnen laten registreren maar nog niet over een sterretjesweide waar sterrenkindjes begraven of na crematie uitgestrooid kunnen worden. Om tegemoet te komen aan de ouders van sterrenkindjes wordt een sterretjesweide voorzien op de begraafplaats van Nederbrakel waar sterrenkindjes begraven of na crematie uitgestrooid kunnen worden. Sterrenkindjes worden begraven in een uit organisch materiaal vervaardigd en biologisch afbreekbaar omhulsel. Op de sterretjesweide kan geen grafteken worden aangebracht. De sterretjesweide valt onder het beheer van de gemeente en mag niet door derden betreden worden. Een ster met eventuele vermelding van een naam en datum kan gratis aangevraagd worden bij de dienst burgerzaken. De ster wordt na 20 jaar verwijderd. In een speciaal voorziene strook ter hoogte van de sterretjesweide mogen enkel tijdelijke bloemstukken worden geplaatst. Er is geen mogelijkheid om een concessie te nemen.
Momenteel kunnen de begravingen, bijzettingen van de as en asverstrooiingen doorgaan van maandag tot en met zaterdag van 8u30 tot 16u30, op 24 december en 31 december van 8u30 tot 12u00. Aangezien het in de winterperiode vaak later klaar en vroeger donker wordt is het om veiligheidsredenen aangewezen om tijdens de weekdagen het eerste aanvangsuur van begraving, bijzetting van de as en asverstrooiing te verlaten naar 9u00 en het laatste aanvangsuur te vervroegen naar 15u00. Om redenen van personeelsbeschikbaarheid wordt het laatste aanvangsuur van begraving, bijzetting van de as en asverstrooiing op zaterdag vervroegd naar 13u00.
Momenteel worden er geen begravingen, bijzettingen van de as en asverstrooiingen toegelaten op zondag, de eerste vrijdag na 1 januari, de woensdagnamiddag vanaf 12u00 tijdens kermis Nederbrakel en op de wettelijke en reglementaire feestdagen. Het is opportuun om deze uit te breiden met de collectieve sluitingsdagen en gevallen van dienstnoodwendigheid (bvb. teambuilding, opleidingen, ...).
Vanaf begin 2026 start Vlaanderen de uitrol digitale aangifte overlijden. In het kader hiervan zou het op gemeentelijk vlak ook een stap in de goede richting zijn op het vlak van verdere digitalisering mochten begrafenisondernemers via een online reservatiesysteem datum en uur van begraving, bijzetting of asverstrooiing kunnen inboeken. Op die manier weten de begrafenisondernemers tevens onmiddellijk welke tijdstippen er beschikbaar zijn en worden dubbele reservaties vermeden wat dan problemen vermijdt i.v.m. de personeelsbeschikbaarheid. Er zou gewerkt worden met 3 verschillende tijdsblokken nl. 1 uur voor een asverstrooiing, 1 uur voor een bijzetting van een asurne in het columbarium of urnenveld en 2 uur voor de begraving van een lijkkist in volle grond of voor de begraving van een lijkkist in een bestaande grafkelder.
Het openen en sluiten van bestaande kelders wordt momenteel nog uitgevoerd door de (gemachtigde van de) gemeente. Dit behoort evenwel niet tot het takenpakket van de gemeente. Daarom wordt de verordening aangepast in die zin dat de (gemachtigde van de) gemeente enkel instaat voor het voorlopig afdekken van geopende kelders. Het openen en sluiten van de kelder zelf moet gebeuren door een vakman.
Momenteel dient de begraving, bijzetting in een columbarium of verstrooiing van de as plaats te vinden uiterlijk de tiende dag na overlijden of de dag van ontdekking van een stoffelijk overschot of na vrijgave van het stoffelijk overschot door de gerechtelijke overheden. De burgmeester kan evenwel, op gemotiveerd verzoekschrift aangebracht door de nabestaanden van de overledene, de termijn verlengen. Gezien de snel evoluerende maatschappij (nabestaanden tewerkgesteld buitenland, verre en lange buitenlandse reizen, ...) lijkt deze regel totaal achterhaald te zijn en is het bijgevolg aangewezen om deze te schrappen uit de politieverordening begraafplaatsen.
Voor vele mensen is het een troostende gedachte dat ze hun huisdier niet hoeven achter te laten na hun dood. Het samen uitstrooien van de assen is wettelijk niet toegestaan, maar de as van een overleden gezelschapsdier laten bijzetten in een graf, urnenveld of columbarium van de overleden eigenaar is wel mogelijk. De Vlaamse wetgeving tekende in februari 2024 het decretaal kader uit. De politieverordening op de begraafplaatsen wordt in die zin nu ook aangepast.
Zone C van grafpercelen mag enkel en alleen door het gemeentebestuur ingezaaid worden met gras. Er bestaat momenteel geen procedure in geval van niet naleven van deze regel . Voortaan zullen de nabestaanden schriftelijk aangemaand worden om eventuele ten onrechte aangebrachte beplantingen en verhardingen te verwijderen binnen de 3 maanden na vaststelling. Na het verstrijken van deze termijn van 3 maanden zullen ten onrechte aangebrachte beplantingen en verhardingen ambtshalve verwijderd worden door de gemeente.
De procedure van verwaarlozing van grafmonumenten kan maar enkel toegepast worden op de monumenten geplaatst op de geconcedeerde percelen en niet op de niet-geconcedeerde begravingen. De politieverordening op de begraafplaatsen wordt in die zin aangepast.
Naar aanleiding van Allerheiligen is het van 27 oktober tot en met 2 november niet toegelaten grafzerken te reinigen met grote hoeveelheden water, grafzerken te plaatsen en grote herstellingswerken uit te voeren op de begraafplaatsen. Dit wordt toegevoegd aan de politieverordening begraafplaatsen.
Vaak worden tijdens het verloop van de begrafenis foto' s en video's gemaakt waarbij soms ook gemeentepersoneel herkenbaar in beeld komt. Dergelijke foto 's en video' s zijn persoonsgegevens en vallen dus onder de toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Wanneer dergelijk beeldmateriaal gebruikt wordt voor een bepaald doel (bvb. publicatie online) dient de toestemming gevraagd te worden aan het betrokken personeelslid.
Om nabestaanden ook na het definitief verwijderen van de graven, asurnen en naamplaatjes strooiweide de mogelijkheid te bieden om hun dierbaren te blijven herdenken op de begraafplaats, zal er op iedere begraafplaats een herdenkingsboom voorzien worden met QR-code. Wie deze code scant kan dan herinneringen van de overledene zien.
Titel 1 – Algemene bepalingen
Artikel 1
§1 De gemeente beschikt over 8 begraafplaatsen gelegen te:
1° Elst
2° Everbeek-beneden
3° Everbeek-boven
4° Michelbeke
5° Nederbrakel
6° Opbrakel
7° Parike
8° Zegelsem
Iedere begraafplaats beschikt over verschillende perken:
1° voor begraving van niet-gecremeerde lijken in volle grond
2° voor begraving van niet-gecremeerde lijken in volle grond met grafconcessie voor 1 of 2 personen
3° voor begraving van niet-gecremeerde lijken in reeds bestaande concessies met grafkelders
4° voor asverstrooiing
5° voor bijzetting in het columbarium met of zonder concessie
6° voor begraving van asurnen in niet-geconcedeerde grond
7° voor begraving van asurnen met concessie voor 1 of 2 urnen
8° kinderperk
§2 De gemeente beschikt over één urnenbos; gelegen langsheen het J. Sadonespad uitsluitend bedoeld voor het begraven van urnen zoals bedoeld in artikel 28 van deze politieverordening.
§3 De begraafplaats Nederbrakel beschikt over een sterretjesweide
Artikel 2
De begraafplaatsen zijn voor het publiek toegankelijk:
- van 1 april tot en met de eerste zondag na 1 november: van 8u30 tot 20u
- vanaf de daaropvolgende dag tot en met 31 maart: van 8u30 tot 18u
Artikel 3
§1 De begravingen, bijzettingen van de as en asverstrooiingen kunnen doorgaan:
- van maandag tot en met vrijdag van 9u00 tot 15u00
- zaterdag van 9u00 tot 13u00
- op 24 december en 31 december van 9u00 tot 12u
§2 Er worden geen begravingen verricht op zondag, de eerste vrijdag na 1 januari, de woensdagnamiddag vanaf 12u tijdens kermis Nederbrakel, op de wettelijke en reglementaire feestdagen, op de collectieve sluitingsdagen en in geval van dienstnoodwendigheid.
De wettelijke en reglementaire feestdagen zijn:
1 januari, paasmaandag, 1 mei, Hemelvaartsdag, pinkstermaandag, 11 juli, 21 juli, 15 augustus, 1 en 2 november, 11 en 15 november, 25 en 26 december.
§3 Datum en tijdstip van begravingen, bijzettingen van de as en asverstrooiingen kunnen enkel via een ter beschikking gesteld online reservatiesysteem aangevraagd worden.
De volgende tijdsblokken worden voorzien:
- asverstrooiing: 1 uur
- bijzetting asurne in columbarium/urnenveld: 1 uur
- begraving lijkkist volle grond/grafkelder: 2 uur
Titel 2 – Lijkbezorging en vervoer van lijken
Artikel 4
Bij het bezorgen van de stoffelijke overblijfselen op de gemeentelijke begraafplaats moeten de gemeentelijke diensten ten minste twee volle werkdagen vooraf verwittigd zijn, door middel van het daartoe bestemd formulier dat vermeldt of het gaat om een begraving, een bijzetting in het columbarium of een uitstrooiing. Deze verplichting rust bij de naaste verwanten of de gemachtigde.
De lijkwagen mag de begraafplaats oprijden tot aan de begroetingsplaats. De rouwenden mogen bij het hele verloop van de begrafenis aanwezig zijn.
Artikel 5
Uitsluitend de gemachtigde van de gemeente is ertoe bevoegd te zorgen voor:
- het aanhechten van een volgnummer aan de kist of de urne
- het uitstrooien van de as
- het plaatsen van de kist of de urne in de kuil, de grafkelder of het columbarium
- het delven van een graf voor begravingen of bijzettingen in volle grond en het vullen
van de kuil
- het openen en afsluiten van de columbariumnis en het plaatsen van een urne.
Titel 3 – Begraving, bijzetting of asverstrooiing
Artikel 6
§1 De gemeentelijke begraafplaatsen zijn bestemd voor de begraving, de bijzetting in een columbarium en de asverstrooiing van:
- de personen die op het grondgebied van de gemeente overleden zijn of er dood werden aangetroffen;
- de personen die buiten het grondgebied van de gemeente overleden zijn of daar dood werden aangetroffen, maar die in haar bevolkingsregister zijn ingeschreven;
- de personen, begunstigd met een recht van begraving in een geconcedeerd graf of de bijzetting in een geconcedeerde nis;
- niet-inwoners, mits het betalen van een retributie.
§2 De begravingen en bijzettingen gebeuren in volgorde van aankomst op de begraafplaats, volgens plan. Op het plan zijn de percelen voor gewone grond, begraven in concessiegrond, urnenveld en columbariumnissen aangeduid.
§3 Op iedere kist of urne wordt het volgnummer van het register van de burgerlijke stand bevestigd.
§4 Aan de strooiweide mag op de hiervoor voorziene muur, zuil of plaat een naamplaatje aangebracht worden. Dit naamplaatje wordt (cfr. het retributiereglement) ter beschikking gesteld en geplaatst door de gemeente. Het naamplaatje wordt na 20 jaar verwijderd.
§5 Het is verboden de strooiweide te betreden.
Titel 4 – Niet-geconcedeerde percelen
Artikel 7
§1 Op plaatsen waar geen concessie verleend wordt, kan slechts 1 persoon:
- begraven worden (kist of urne)
- bijgezet worden in een columbariumnis
§1 De graven in niet-geconcedeerde grond, de niet-geconcedeerde columbariumnissen en de begraven asurnen worden ten vroegste hernomen op 31 december van het twintigste jaar, te rekenen vanaf de datum van begraving of bijzetting in het columbarium.
§2 De graven worden verwijderd nadat gedurende een jaar een afschrift van de beslissing tot verwijderen, zowel bij het graf als aan de ingang van de begraafplaats, werd uitgehangen.
Titel 5 – Concessies
Artikel 8
§1 Er worden concessies verleend voor:
- een perceel grond voor het begraven van max. 2 kisten of urnen
- 2 naast elkaar liggende gronden voor het begraven van max. 2 kisten
- 2 naast elkaar liggende columbariumnissen voor het bijzetten van max. 2 asurnen
- een columbariumnis voor het bijzetten van max. 2 urnen.
§2 De concessies worden verleend voor 30 jaar.
De concessies worden verleend door het college van burgemeester en schepenen.
De concessies worden verleend onder de voorwaarden gesteld in dit reglement en in het retributiereglement, zoals deze gesteld zijn op het ogenblik van de concessieaanvraag.
De gemeente is niet verplicht een concessie te verlenen.
Artikel 9
Eenzelfde concessie mag slechts dienen:
- voor de aanvrager, zijn echtgenoot, zijn bloed- en aanverwanten
- voor personen die een verklaring van wettelijke samenwoning hebben afgelegd.
- voor personen daartoe aangewezen door de concessiehouder en die daartoe bij de gemeentelijke overheid hun wil te kennen hebben gegeven.
Een concessieaanvraag mag worden ingediend ten behoeve van een derde en diens familie.
Wanneer iemand overlijdt terwijl hij op dat moment een feitelijk gezin vormde, kan de overlevende een concessie aanvragen.
De concessies worden enkel toegestaan op de plaatsen daarvoor aangeduid op de plannen berustend op de dienst Burgerzaken.
In geen geval mag er een concessie verleend worden op de plaatsen bestemd voor de niet-vergunde percelen.
Artikel 10
De concessieaanvragen vermelden de identiteit van de begunstigden.
Wanneer één of meerdere begunstigden niet de echtgenoot noch de bloed- of aanverwanten zijn van de aanvrager, worden de concessieaanvragen ondertekend, niet alleen door de aanvrager zelf, maar ook, voor akkoord, door alle begunstigden. Deze verplichting moet niet nageleefd worden wanneer gebruik gemaakt wordt van de in artikel 9, derde lid bepaalde mogelijkheid.
Artikel 11
Het verlenen van een concessie door de gemeentelijke overheid houdt geen verhuring noch een verkoop in. Er mag aan de concessie nooit een andere bestemming worden gegeven dan die waarvoor ze werd verleend. De concessies zijn onoverdraagbaar.
Artikel 12
Bij het overlijden van een familielid mogen er maximum twee naast elkaar liggende percelen of maximum twee naast elkaar staande columbariumnissen worden aangekocht.
Artikel 13
De duur van het concessiecontract neemt een aanvang op de datum van de voormelde beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 14
§1 De concessies kunnen op aanvraag hernieuwd worden.
§2 De concessiehernieuwingen worden toegestaan door het college van burgemeester en schepenen.
De concessiehernieuwingen worden toegestaan onder de voorwaarden vastgesteld in dit politiereglement en het desbetreffende retributiereglement, die gelden op het ogenblik van de aanvraag tot hernieuwing.
De beslissing waarbij de concessiehernieuwing wordt verleend, vermeldt deze voorwaarden.
§3 De aanvraag om hernieuwing kan gedaan worden voor het verstrijken van de vastgestelde termijn. Geen hernieuwing mag voor een langere tijd dan de oorspronkelijke concessie worden toegestaan. Een nieuwe termijn begint te lopen vanaf de dag van de vervaldag.
§4 Voor zover de aanvraag gedaan wordt voor het verstrijken van de vastgestelde termijn, neemt een nieuwe termijn van dezelfde duur een aanvang vanaf elke nieuwe bijzetting in de concessie. Als er geen hernieuwing wordt aangevraagd tussen de datum van de laatste bijzetting in de concessie en het verstrijken van de periode waarvoor deze werd verleend, blijft het graf bestaan gedurende een termijn van 20 jaar die begint te lopen op de datum van het overlijden, indien dit overlijden zich minder dan 20 jaar voor het verstrijken van de concessie heeft voorgedaan.
Artikel 15
§1 De retributie voor de hernieuwingen, vermeld in artikel 14 §4, wordt proportioneel berekend op het aantal jaren dat de vervaldatum van de vorige concessie overschreden wordt.
§2 Bij het aanvragen van een concessie of van een hernieuwing wordt de retributie:
- bij de financieel beheerder gedeponeerd bij het indienen van de aanvraag
- indien de beslissing gunstig is, door het gemeentebestuur verworven.
Artikel 16
§1 In geval van terugneming van een geconcedeerd perceel of van een geconcedeerde nis, wegens openbaar belang of dienstnoodwendigheden hebben de concessiehouders recht op het verkrijgen van een perceel van dezelfde oppervlakte of een nis van dezelfde grootte, op dezelfde of op een andere begraafplaats in de gemeente.
De kosten van overbrenging van de stoffelijke overschotten en van de graftekens of eventueel een vervangende grafkelder, zijn ten laste van de gemeente.
§2 In geval van wijziging van bestemming van de begraafplaats (bvb. sluiting van de begraafplaats) kan de concessiehouder geen aanspraak maken op enige vergoeding. Hij heeft het recht op het kosteloos verkrijgen van een grafruimte of een nis van dezelfde oppervlakte op de nieuwe begraafplaats. De kosten voor overbrenging van de lichamen zijn ten laste van het gemeentebestuur. De kosten voor overbrenging van de grafmonumenten en de kosten van een vervangende grafkelder zijn ten laste van de aanvrager.
Artikel 17
Wanneer een concessie, om welke reden ook een einde neemt, worden de niet weggenomen graftekens en de nog bestaande ondergrondse constructies, na het verstrijken van de door het college van burgemeester en schepenen vastgestelde termijn, eigendom van de gemeente.
Artikel 18
De as zal worden uitgestrooid op de daartoe bestemde plaats:
- wanneer een concessie in het columbarium of op het urnenveld, om welke reden ook, een einde neemt
- aan het einde van de termijn van grafrust.
Behalve indien de nabestaanden op schriftelijk verzoek een andere bestemming wensen te geven aan de as.
Artikel 19
De hernieuwingen van de altijddurende concessie verleend voor 13 augustus 1971 worden toegestaan overeenkomstig artikel 9 van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.
Artikel 20
Alle gevallen niet bepaald in het huidig reglement worden geregeld door het college van burgemeester en schepenen.
Titel 6 – Graftekens, bouw- en beplantingswerken en onderhoud van de graven
Artikel 21
Tenzij de overledene anders heeft beschikt of zijn verwanten zich ertegen verzetten, heeft eenieder het recht op het graf van zijn verwante of vriend een grafteken te doen plaatsen zonder afbreuk te doen aan het recht van de concessiehouder, en dit overeenkomstig dit reglement.
Artikel 22
§1: Het is niet toegelaten grafstenen of andere gedenktekens te plaatsen die door hun vorm, afmetingen, hun opschriften of aard van de materialen, de reinheid, de gezondheid, veiligheid en rust op de begraafplaats kunnen verstoren.
§2: Met het oog op het toepassen van dit artikel wordt een geconcedeerde en niet-geconcedeerde grond in onderstaande zones ingedeeld:
| zone A |
| Zone B |
|
|
|
|
|
|
| Zone C |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1° Zone A: 80 centimeter breed , 10 centimeter lang, zone door het bestuur aangelegd in beton en bestemd voor graftekens of een ander gedenkteken
2° Zone B: 80 centimeter breed; 40 centimeter lang, zone door het bestuur aangelegd in beton en bestemd voor versiervoorwerpen, foto’s, symbolen, bloemen,..
3° Zone C: 80 centimeter breed: 200 centimeter lang, wordt door het bestuur ingezaaid met gras. Geen enkele verharding noch beplanting wordt hierin toegelaten.
§3: Met het oog op het toepassen van dit artikel wordt een kindergraf in onderstaande zones ingedeeld:
| Zone A |
| Zone B |
|
|
|
|
|
|
| Zone C |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1° Zone A: 80 centimeter breed , 10 centimeter lang, zone door het bestuur aangelegd in beton en bestemd voor graftekens of een ander gedenkteken
2° Zone B: 80 centimeter breed; 40 centimeter lang, zone door het bestuur aangelegd in beton en bestemd voor versiervoorwerpen, foto’s, symbolen, bloemen,..
3° Zone C: 80 centimeter breed: 150 centimeter lang, wordt door het bestuur ingezaaid met gras. Geen enkele verharding noch beplanting wordt hierin toegelaten.
§4: Graftekens en andere gedenktekens in zone A en in zone B mogen bovenstaande afmetingen niet overschrijden.
Graven in geconcedeerde en niet-geconcedeerde grond
Hoogte: 1 meter
Breedte: 80 centimeter
Dikte: 10 centimeter
2 naast elkaar liggende graven in dezelfde concessie
Hoogte: 1 meter
Breedte: 180 centimeter
Dikte: 10 centimeter
Kindergraven
Hoogte: 1 meter
Breedte: 50 centimeter
Dikte: 10 centimeter
§5: De graftekens en andere gedenktekens in geconcedeerde en niet-geconcedeerde grond en kindergraven worden op de beton in zone A geplaatst.
§6: Het gebruik van een horizontale deksteen is enkel toegelaten in zone B overeenkomstig de afmetingen 80 cm * 40 cm; voor 2 naast elkaar liggende graven in dezelfde concessie overeenkomstig de afmetingen 180 cm * 40 cm; voor kindergraven overeenkomstig de afmetingen 50cm * 40 cm; met een maximumdikte van 8 cm. Enkel een grafteken of ander gedenkteken kan in zone A geplaatst worden. Versiervoorwerpen, foto’s, symbolen, bloemen,.. kunnen in zone B geplaatst worden. In zone C is geen enkele verharding of beplanting toegelaten, deze wordt ingezaaid door het bestuur met gras.
§7 Nabestaanden van graven waarvan verhardingen en/of beplantingen in zone C worden aangetroffen zullen schriftelijk aangemaand worden deze te verwijderen binnen de 3 maanden. Na het verstrijken van deze termijn van 3 maanden zullen ten onrechte aangebrachte beplantingen en verhardingen ambtshalve verwijderd worden door de gemeente.
Graf voor urnen
Een grondplaat van 50 cm op 50 cm met een maximumdikte van 8 cm.
Deze grafsteen moet op gelijke hoogte liggen als het maaiveld en geplaatst worden op de door de gemeente geplaatste afdekplaat.
Het is toegelaten op de grondplaat rechtopstaande versieringsvoorwerpen, foto’s of symbolen te plaatsen van maximum 40 cm op 40 cm en maximaal 45 cm hoog.
Grafkelders
Graftekens op bestaande grafkelders moeten de volledige grafkelder bedekken.
Artikel 23
De graftekens moeten zodanig opgericht en onderhouden worden dat zij de veiligheid en doorgang niet belemmeren en zonder schade aan te brengen aan de aangrenzende graftekens en graven.
Op ieder graf wordt de naam en overlijdensdatum van de overledene vermeld.
Rond de graven mogen geen afsluitingen, beplantingen of omheiningen gemaakt worden. Kniel- en bidbanken zijn niet toegestaan.
Het planten van bloemen, struiken of bomen door particulieren is verboden. Ten onrechte geplante bloemen, struiken en bomen worden door het gemeentebestuur verwijderd.
Artikel 24
Alvorens op de begraafplaatsen te worden toegelaten, moeten de voor het grafteken bestemde materialen volledig afgewerkt en gekapt zijn en gereed om onmiddellijk geplaatst te worden. Geen enkel hulpmateriaal, restmateriaal mag binnen de omheining van de begraafplaats worden achtergelaten. De materialen worden aangevoerd en geplaatst naarmate de behoeften.
Na een zonder gevolgen gebleven ingebrekestelling wordt er op bevel van de burgemeester van ambtswege overgegaan tot de wegneming van de materialen op kosten van de overtreder.
Artikel 25
§1: De scheefstaande en omgevallen grafstenen of andere graftekens moeten uiterlijk veertien dagen voor Allerheiligen door toedoen van de familieleden terug recht gezet of verwijderd worden.
§2: De aangevoerde grafsteen- of tekens, die drie werkdagen voor Allerheiligen bij de sluiting van de begraafplaats niet zouden geplaatst zijn, moeten door toedoen van de betrokken familieleden daags nadien vóór 10u ’s morgens verwijderd zijn, zoniet zullen grafstenen, -tekens en andere voorwerpen op risico en ten laste van de overtreder en zonder enig verhaal opgeruimd worden door de zorgen van de gemeente.
§3 Van 27 oktober tot en met 2 november is het niet toegelaten grafzerken te reinigen met grote hoeveelheden water, grafzerken te plaatsen en grote herstellingswerken uit te voeren.
Artikel 26
De belanghebbenden zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van de graven. Wanneer een geconcedeerd graf doorlopend onzindelijk, door plantengroei overwoekerd, ingestort of bouwvallig is, wordt een akte van verwaarlozing opgesteld door de burgemeester of zijn gemachtigde.
Die akte blijft een jaar lang bij het graf en aan de ingang van de begraafplaats aangeplakt. Na het verstrijken van die termijn en bij niet herstelling wordt op bevel van de burgemeester van ambtswege overgegaan tot afbraak of tot het wegnemen van de materialen op kosten van de in gebreke blijvende familie. Daarenboven kan het college van burgemeester en schepenen een einde stellen aan het recht op concessie.
Artikel 27
De graven en grafmonumenten, opgenomen in de lijst van graven met lokaal historisch belang worden onderhouden door de gemeente overeenkomstig de voorschriften van artikel 26§2 van het decreet op lijkbezorging en de begraafplaatsen.
Titel 7 - Urnenbos
Artikel 28
§1 De urnen dienen uit organische materialen vervaardigd te zijn en 100% biologisch afbreekbaar zijn. De urne mag bestaan uit papier, hout, klei, leem, zetmeel. De urne mag geen elementen bevatten van ijzer, glas, lood, plastic of andere niet-biologisch afbreekbare materialen.
§2 In het urnenbos staat een gedenkplaat waarop de familie een naamplaatje kan laten aanbrengen. Het naamplaatje vermeldt de voornaam, familienaam, geboortedatum en overlijdensdatum van de overledene. De naamplaatjes worden door het gemeentebestuur aangeleverd en mogen enkel door het gemeentepersoneel worden aangebracht.
§3 Het is verboden het urnenbos te betreden. Enkel gemeentepersoneel belast met het onderhoud van het urnenbos en begraving van de urne en/of begrafenisondernemer of diens aangestelde op het moment van de urnebegraving, mogen het urnenbos betreden.
§4 Over de volledige oppervlakte van het urnenbos wordt een ecologisch beheer toegepast waardoor het doorgroeien van zaden vanuit de urne niet mogelijk is. Er mogen geen tekens, symbolen, afsluitingen, versieringen, … worden aangebracht zodat het natuurlijk karakter kan bewaard worden.
In de strook rond de gedenkplaat mogen enkel tijdelijke bloemstukken worden geplaatst.
§5 Er is geen mogelijkheid om een concessie te nemen.
Titel 8 - Sterretjesweide
Artikel 29
§1 Onder een sterrenkindje wordt verstaan een kindje dat geen 180 dagen gedragen werd en levenloos ter wereld kwam
§2 Sterrenkindjes worden begraven in omhulsels die uit organische materialen vervaardigd te zijn en 100% biologisch afbreekbaar zijn. Het omhulsel mag bestaan uit papier, hout, klei, leem, zetmeel. Het omhulsel mag geen elementen bevatten van ijzer, glas, lood, plastic of andere niet-biologisch afbreekbare materialen.
§2 Er kan gratis een ster worden aangevraagd bij de dienst burgerzaken. De ster vermeldt eventueel de naam van het sterrenkindje en een datum. De sterren mogen enkel door het gemeentepersoneel worden aangebracht.
§3 Het is verboden de sterretjesweide te betreden. Enkel gemeentepersoneel belast met het onderhoud van de sterretjesweide en begraving of asverstrooiing van het sterrenkindje mogen de sterretjesweide betreden.
§4 Over de volledige oppervlakte van de sterretjesweide wordt een ecologisch beheer toegepast waardoor het doorgroeien van zaden vanuit het omhulsel niet mogelijk is. Er mogen geen tekens, symbolen, afsluitingen, versieringen, … worden aangebracht zodat het natuurlijk karakter kan bewaard worden.
In een speciaal daarvoor voorziene strook rond de sterretjesweide mogen enkel tijdelijke bloemstukken worden geplaatst.
§5 Er is geen mogelijkheid om een concessie te nemen.
Titel 9 - Urne met de as van overleden gezelschapsdieren
Artikel 30
De urne met as van een of meerdere al overleden gezelschapsdieren kan:
1° samen met de overledene in de doodskist worden geplaatst en begraven
2° samen met de in een lijkwade gehulde overledene worden begraven
3° samen met de urne van de overledene in het urnenveld worden begraven
4° samen met de urne van de overledene in het columbarium worden geplaatst.
Met het gezelschapsdier, vermeld in het eerste lid, wordt elk dier dat tam is en traditioneel in huis voor gezelschap of voor emotionele steun gehouden wordt, bedoeld.
Voor de toepassing van de mogelijkheden, vermeld in het eerste lid, moet de urne met as van het gecremeerde gezelschapsdier of van de gecremeerde gezelschapsdieren biologisch niet-afbreekbaar zijn. De urne met as van het gecremeerde gezelschapsdier of van de gecremeerde gezelschapsdieren mag nooit de plaats innemen van een urne van een overleden persoon. Op graftekens mogen in geen enkel geval gegevens aangebracht worden m.b.t. het gezelschapsdier.
De dood van het gezelschapsdier heeft al eerder plaatsgevonden. De urne mag niet achteraf worden begraven of bijgezet. Indien het gaat over meerdere dieren, dan wordt de as van deze dieren verzameld in één urne.
De wens van de overledene hoeft niet te worden aangetoond. Het volstaat dat de nabestaanden de as van het overleden gezelschapsdier meegeeft aan de begrafenisondernemer.
De as van het gecremeerde gezelschapsdier of van de gecremeerde gezelschapsdieren volgt de bestemming van de kist of van de urne van de overleden eigenaar bij opgraving van laatstgenoemde. Bij opgraving dient de as van gezelschapsdieren gescheiden te worden van de menselijke resten. Het is niet toegelaten dat de as van het overleden gezelschapsdier wordt uitgestrooid op de strooiweide.
Titel 10 - Herdenkingsbomen
Artikel 31
Op iedere begraafplaats bevindt zich een herdenkingsboom met QR-code. Door het scannen van deze QR-code kunnen herinneringen van de overledene opgevraagd worden waarvan het graf, asurne of naamplaatje definitief verwijderd werd.
Titel 11 - Ontgravingen
Artikel 32
Uitgezonderd de ontgravingen door de gerechtelijke overheid bevolen, mag geen ontgraving worden verricht dan met een schriftelijke toelating van de burgemeester.
Het verlenen van toestemming van ontgraving door de burgemeester kan enkel om ernstige redenen.
Het recht verschuldigd bij ontgraving wordt vastgesteld door het retributiereglement. Alle kosten zijn ten laste van de aanvragers.
Artikel 33
De ontgraving is enkel toegestaan:
- om een lijk of urne over te brengen van een al dan niet-geconcedeerd graf naar een ander geconcedeerd graf
- voor retroactieve thuisbewaring van een urne
- op bevel van de gerechtelijke overheid
- wegens een bestuurlijke beslissing
Artikel 34
De aanvraag tot ontgraving dient door de nabestaanden schriftelijk te worden gericht aan de burgemeester. Onverminderd het recht van de burgemeester om in de toelating bijzondere voorwaarden op te leggen, moeten steeds volgende schikkingen worden nageleefd:
- dag en uur waarop de ontgraving zal gebeuren, worden in overleg met de dienst burgerlijke stand vastgelegd
- het grafteken, de beplantingen en alle andere voorwerpen die het openleggen van het graf kunnen bemoeilijken of beletten moeten verwijderd worden door en op kosten van de aanvrager vooraleer tot de ontgraving kan worden overgegaan
- het openleggen van het graf, het openen van de grafkelders, het lichten van de kist uit het graf en het vullen van de kuil geschieden door een gespecialiseerde firma en in alle gevallen op kosten van de aanvrager
- het openen en sluiten van de nis of urnegraf, het uitnemen van de urne uit de nis of urnegraf wordt uitgevoerd door de gemachtigde van de gemeente
Artikel 35
Behalve bij gerechtelijk bevel worden vanaf 1 oktober tot 30 november en op zaterdagen, zondagen, wettelijke feestdagen, op de collectieve sluitingsdagen en in geval van dienstnoodwendigheid geen ontgravingen verricht.
Tijdens de ontgraving wordt de begraafplaats gesloten of de plaats van ontgraving wordt visueel afgeschermd.
Enkel de aanwezigheid van volgende personen is toegelaten:
- de grafmaker
- een lid of afgevaardigde van de familie
- een gemachtigde door de burgemeester aangesteld
- de personeelsleden van het bedrijf dat de ontgraving verricht
- het personeel van de begrafenisonderneming
Zij kunnen de vernieuwing van de kist voorschrijven, indien ze dit nodig achten en elke andere maatregel nemen om de welvoeglijkheid en de openbare gezondheid te beschermen, op kosten van de aanvrager.
Fotograferen en filmen van de werkzaamheden is verboden.
Artikel 36
Indien het op te graven stoffelijk overschot naar een andere begraafplaats moet overgebracht worden, is het verplicht de opgegraven kist in een hermetisch gesloten omhulsel te plaatsen vooraleer deze te vervoeren.
Titel 12 - Politie en strafbepalingen
Artikel 37
De gemeente staat niet in voor de bewaking van de op de graven geplaatste voorwerpen. Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor diefstallen of beschadigingen die op de begraafplaatsen ten nadele van de families zouden gepleegd zijn aan de graven, erop aangebrachte gedenktekens, beplantingen, …
Artikel 38
Het is verboden:
- de begraafplaatsen te betreden buiten de in artikel 2 bepaalde openingsuren
- een graf, monument, bloemen, beplantingen of andere grafversierselen te verplaatsen of te beschadigen
- berichten, aankondigingen of aanplakbiljetten aan te brengen
- beplantingen te beschadigen, te verplaatsen, te vernielen of weg te nemen
- met een dier de begraafplaats te betreden, met uitzondering van assistentiehonden
- te bedelen of geld in te zamelen
- politieke activiteiten te ontplooien
- met auto of bromfiets op de begraafplaats te rijden
- zich zodanig te gedragen dat men anderen stoort of beledigt, of zich op een manier gedraagt die onverenigbaar is met de rust, het pluralistisch karakter en de waardigheid van een begraafplaats
- behoudens toepassing van artikel 22 is het verboden enig ander voorwerp op de begraafplaats aan te brengen
Artikel 39
Voor zover wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen of verordeningen in geen andere straffen voorzien en voor zover de artikelen 315, 340, 453 en 526 van het Strafwetboek niet van toepassing zijn, worden inbreuken op deze verordening bestraft met politiestraffen.
Titel 13 – Algemene Verordening Gegevensbescherming
Artikel 40
Foto 's en video' s die gemaakt worden tijdens het verloop van de begrafenis en waarop gemeentepersoneel herkenbaar in beeld komt zijn persoonsgegevens en vallen dus onder de toepassing van de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Wanneer dergelijk beeldmateriaal gebruikt wordt voor een bepaald doel (bvb. publicatie online) dient eerst de toestemming gevraagd te worden aan het betrokken personeelslid.
Titel 14 – Slotbepalingen
Artikel 41
Alle gevallen niet bepaald in het huidig reglement worden geregeld door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 42
Dit reglement treedt in werking op 15 juli 2020, hierbij geldt Titel 6 ook voor alle graven waarop bij inwerkingtreding van dit reglement nog geen grafsteen werd aangebracht. Het heft het besluit van de gemeenteraad betreffende de politieverordening op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 24 juni 2019 op.
Artikel 43
Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285-287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 44
Een afschrift van deze verordening wordt gestuurd aan de toezichthoudende overheid.