De opmaak van een "pedagogisch project" gemeentelijk onderwijs Brakel Klavertje 4.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 2 en artikel 40.
Decreet Basisonderwijs, artikel 3, 42° (pedagogisch project) en artikel 50° (schoolbestuur), artikel 8, artikel 47.
Het gemeentebestuur is de inrichtende macht voor het gemeentelijk onderwijs.
De opmaak van een "pedagogisch project" gemeentelijk onderwijs Brakel Klavertje 4.
Enig artikel: Onderstaand pedagogisch project voor het gemeentelijk basisonderwijs Brakel "Klavertje 4" wordt goedgekeurd:
PEDAGOGISCH PROJECT GEMEENTELIJK BASISONDERWIJS BRAKEL "KLAVERTJE 4"
1. Gegevens met betrekking tot de situering van de onderwijsinstelling
Onze school is een basisschool die behoort tot het officieel gesubsidieerd onderwijs. Het schoolbestuur is het gemeentebestuur van Brakel.
Vestigingen
Kleuterafdeling: Muiterij 3, 9660 Everbeek – Brakel
Lagere afdeling: Steenweg 93, 9661 Parike – Brakel
2. Fundamentele uitgangspunten
1.Openheid
De school staat ten dienste van de gemeenschap en staat open voor alle leerplichtige jongeren, ongeacht hun filosofische of ideologische overtuiging,
sociale of etnische afkomst, sekse of nationaliteit.
2.Verscheidenheid
De school vertrekt vanuit een positieve erkenning van de verscheidenheid en wil waarden en overtuigingen, die in de gemeenschap leven, onbevooroordeeld met elkaar confronteren.
3.Democratisch
De school is het product van de fundamenteel democratische overtuiging, dat verschillende opvattingen over mens en maatschappij in de gemeenschap naast elkaar kunnen bestaan.
4.Socialisatie
De school leert de jongeren leven met anderen en voedt hen op met het doel hen als volwaardige leden te laten deelhebben aan een democratische en pluralistische samenleving. Klasafspraken en filosoferen dragen hiertoe bij.
5.Emancipatie
De school kiest voor emancipatorisch onderwijs door alle leerlingen gelijke ontwikkelingskansen te bieden overeenkomstig hun mogelijkheden. Zij wakkert zelfredzaamheid aan door leerlingen mondig en weerbaar te maken.
6.Totale persoon
De school erkent het belang van onderwijs en opvoeding. Zij streeft een harmonische persoonlijkheidsvorming na en hecht waarde aan kennisverwerving en aan attitudevorming.
7.Gelijke kansen
De school treedt compenserend op voor kansarme leerlingen door bewust te proberen de gevolgen van een ongelijke sociale positie om te buigen.
8.Medemens
De school voedt op tot respect voor de eigenheid van elke mens. Dit wordt in de klas- en schoolafspraken benadrukt. Zij stelt dat de eigen vrijheid niet kan leiden tot de aantasting van de vrijheid van de medemens. Zij stelt dat een gezonde leefomgeving het onvervreemdbare goed is van elkeen.
9.Europees
De school brengt de leerlingen de gedachte bij van het Europese burgerschap en vraagt de aandacht voor het mondiale gebeuren en het multiculturele gemeenschapsleven.
10.Mensenrechten
De school draagt de beginselen uit die vervat zijn in de Universele Verklaring Van de Rechten van de Mens en van het Kind, neemt er de verdediging van op. Zij wijst vooroordelen, discriminatie en indoctrinatie van de hand.
Hieronder sommen we de belangrijkste aspecten uit de rechten van het kind op :
3. Visie op basisonderwijs
GBS Klavertje 4 is een landelijke en warme school met een groot hart voor zijn omgeving en zijn medemens. Wij geven onze leerlingen maximale groeikansen en zetten in op een harmonieuze en totale persoonsontwikkeling binnen een positieve leef- en leeromgeving.
Meer dan ooit zijn wij ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Wij willen als school jonge mensen vormen die sterk in hun schoenen staan en over de juiste kennis en vaardigheden beschikken om verder uit te groeien tot mensen die kansen willen grijpen en zin hebben om alles uit het leven te halen, mensen die uitdagingen met volle goesting aangaan en weloverwogen keuzes kunnen maken.
Zo bereiden wij hen voor op het secundair onderwijs en een actieve kritische deelname aan een steeds sneller veranderende maatschappij en op een arbeidsmarkt die meer en meer innovatiegericht is.
Om die ambitie scherp te stellen zetten wij vol in op creativiteit, respect, openheid en zelfbewustzijn als uitgangspunten voor ons onderwijs.
#Creativiteit is het vermogen om te creëren, om te scheppen. We willen de nieuwsgierigheid van onze kinderen prikkelen en hen inspireren om probleemoplossend en ‘out of the box’ te denken. We dagen hen uit om te bedenken, te ontwerpen en vorm te geven aan hun creativiteit vanuit een flexibele open houding.
Ruimte maken voor inventiviteit geeft leerlingen voldoening en zelfvertrouwen, maar tegelijkertijd leren we hen omgaan met tegenslagen en cultiveert het doorzettingsvermogen. Daarbovenop stimuleert de ontplooiing van creativiteit de ondernemingszin en bevordert het de ontwikkeling van de hersenen.
#Respect is een uiting van eerbied en waardering. We willen onze leerlingen tot jonge mensen laten uitgroeien die de vaardigheden hebben om zichzelf en anderen te aanvaarden voor wie ze zijn. Het is onze ambitie om kinderen te vormen die beleefd en respectvol omgaan met hun medemens, die waardering hebben voor zichzelf en de wereld om zich heen en die daarin ook een voorbeeld kunnen zijn voor hun omgeving.
#Openheid is oprechtheid, is openhartigheid en is eerlijkheid. Open kinderen zijn ook nieuwsgierige kinderen die hun wereld willen verruimen en die de kansen die diversiteit biedt omarmen, die niet alleen openstaan voor nieuwe opvattingen, mensen en ervaringen maar daar ook van leren. Het zijn kinderen die duidelijk, eerlijk en oprecht kunnen communiceren. We begeleiden hen actief in het leren praten over hun gevoelens én in empathie en respect te tonen voor anderen. We creëren een veilig klasklimaat waar plaats is om fouten te maken en er uit te leren.
#Zelfbewustzijn is de beleving van de eigen identiteit. We begeleiden en helpen kinderen zodat ze een realistische bril kunnen en durven opzetten wanneer ze naar zichzelf kijken. Samen leren en durven we aan introspectie doen: Wie ben ik? Wat denk ik? Wat kan ik? Wat wil ik? Daarnaast is het belangrijk dat kinderen zichzelf leren waarderen voor wie ze zijn en dat ze hun talenten fier, met durf en zelfvertrouwen aan de wereld laten zien.
4. Doelen van de school: schoolconcept
1.Samenhang
Samenhang houdt in dat alle leergebieden indien mogelijk geïntegreerd benaderd worden en er zoveel mogelijk koppelingen gemaakt worden met de leefwereld van de kinderen.
Hoe kan de school dit realiseren?
Een uitgebalanceerde invulling van de onderwijstijd.
Aandacht voor ervaringsgericht en werkelijkheidsgericht onderwijs.
Thematisch werken op school.
2.Totale persoonlijkheidsontwikkeling
De school heeft aandacht om een evenwichtig vormingsaanbod na te streven waarbij alle ontwikkelingsdomeinen aan bod komen. Dit impliceert dat naast de leerinhouden ook sociale/emotionele ontwikkeling voldoende vulling moet krijgen. Daarbij is de sociale interactie tussen leraren-leerlingen en leerlingen onderling van essentieel belang. Er moet voldoende ruimte en tijd aangeboden worden om met elkaar te communiceren en samen te werken. Een open, ongedwongen sfeer met respect voor elk individu impliceert ook een respectvolle omgang met elkeen van de groep.
Hoe kan de school dit realiseren?
De school streeft ernaar om bewust leerlingen te vormen met kritische reflectie op zichzelf en anderen. Ze biedt thematische vormingscontexten aan rond sociale verschillen en achtergronden eigen aan het milieu van de leerlingen. Ze schenkt aandacht aan sociale oriëntatie en vaardigheden in relatie met de deelleerplannen maatschappij en mens. Een concrete invulling kan gebeuren door middel van kringgesprekken, groepswerken, sociogrammen en het ontwikkelen van creatieve vermogens. De school poogt de onderwijstijd in te vullen zodat alle persoonlijkheidsgebieden evenwichtig aan bod komen.
3.Zorgverbreding
De school houdt rekening met de persoonlijkheids- en ontwikkelingsverschillen van elk individu en biedt optimale groei- en leerkansen om het maximaal te laten ontplooien in zijn eigen persoonlijkheidsgroei en ontwikkeling. Deze verschillen komen tot uiting in de eigen leef- en thuissituatie waar sociale en emotionele aspecten bijdragen tot de eigenheid van elk individu. Het aansluiten en afstemmen op deze individuele mogelijkheden biedt kansen op integratie en het goed functioneren binnen de groep.
Hoe kan de school dit realiseren?
De school hanteert instrumenten om de individuele verschillen binnen alle domeinen van de persoonlijkheidsontwikkeling te bepalen en aan te geven, vb. een kindvolgsysteem. Dit impliceert dat de eigen werking via gerichte observaties en continue reflectiemomenten permanent worden bijgestuurd. De school bouwt differentiatievormen in waarbij elk kind kansen krijgt om op zijn niveau verder te ontwikkelen. De school stemt het aanbod af op de individuele mogelijkheden zodat kinderen gemotiveerd zijn en bereid zijn om initiatieven te nemen. Dit draagt bij tot het ontwikkelen van een positief zelfbeeld. De school voorziet kansen om remediëringsvormen in te bouwen , met de hulp van het zorgteam.
4.Actief leren
De school creëert een positief klimaat waarbij elk kind naast specifieke kennis ook zelfstandig en op creatieve wijze vaardigheden en denkhandelingen kan ontwikkelen. De school verstrekt een creatief aanbod waarbij het kind spontaan kan anticiperen en reflecteren om leerattitudes te verwerven. De school stelt het kind centraal om via eigen interesse en leergierigheid zich te kunnen ontwikkelen in alle domeinen en leergebieden.
Hoe kan de school dit realiseren?
De school dient realistische en betekenisvolle contexten aan te bieden die voldoende uitdagingen bevatten. De school zorgt voor een rijk en gevarieerd aanbod. Het zelfstandig en zelfsturend aspect bevorderen door strategische vaardigheden en denkhandelingen te laten ontwikkelen (leren leren) door bijvoorbeeld kinderen gebruik te laten maken van een documentatiehoek in de klas, contract- en hoekenwerk in te schakelen.
5.Continue ontwikkelingslijn
De school dient rekening te houden met persoonsgebonden behoeften, beperkingen en mogelijkheden om leerinhouden gefaseerd en weloverwogen in groeistadia aan te bieden. Het streven naar een constante invulling en aanpassing van het schoolverloop eigen aan het individu, waar thuis- en schoolervaringen gekoppeld dienen te worden aan schoolspecifieke initiatieven.
Hoe kan de school dit realiseren?
De school ontwikkelt verder een instrument dat de persoonlijkheidsgroei van elk kind nastreeft binnen alle domeinen tijdens de hele schoolloopbaan (cf. kindvolgsysteem). Ze stelt concrete afspraken i.v.m. terminologie en continuïteit binnen de leergebieden en de verschillende domeinen op klas- en schoolniveau. Ze biedt voldoende interactie in het schoolteam om gelijkgerichte afspraken i.v.m. methodes en didactisch handelen na te komen, te evalueren en erover te reflecteren. Ze ontwikkelt initiatieven om de overgang tussen kleuter en lager onderwijs, tussen lager en secundair onderwijs vlot te laten verlopen.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan: